Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Velorex 16
Velorex 16
Velorex 16
Velorex 16
36
Fotogalerie

Před 50 lety bylo vyrobeno poslední tříkolové vozítko Velorex

Hadraplán, prchající stan či splašené trubky se žertovně říkalo motorové tříkolce Velorex, za jejímž zrodem stáli bratři Mojmír a František Stránští z České Třebové. První vozítko na třech kolech sestrojili v roce 1943 a poslední ze zhruba 15.000 kusů vozítek s plátěným potahem se vyrobily v listopadu 1971.

Bratři Stránští se k vývoji svého dopravního prostředku dostali díky motocyklu, respektive kvůli nepohodlí, které přinášela jízda v sedle za špatného počasí. První "káru na ose" - odtud původní název tříkolek Oskar - dali dohromady v roce 1943, až do konce války se ale jednalo spíše o experimenty.

První malou sérii tříkolek Oskar vyrobili bratři Stránští v roce 1945. Při její stavbě použili různé motory - stopadesátku "čezetu", dvěstěpadesátku Jawa a dokonce i původně stacionární motor o objemu 300 ccm. Na potah namísto původního montérkového plátna začali používat koženku, která se během dalšího čtvrtstoletí stala poznávacím znamením tříkolek jejich konstrukce. Ty se na trhu udržely i přesto, že v době znárodňování průmyslu končil jeden tradiční český výrobce vozidel za druhým. Bratři totiž vozítko začali nabízet jako dopravní prostředek pro invalidy. Samozřejmě ale nemohli působit jako soukromníci a na samém počátku roku 1951 proto vstoupili do Velodružstva v Hradci Králové.

V lednu 1954 se zabil starší František a o rok a půl později musel Mojmír opustit kvůli neshodám s vedením družstvo, které tak nadále vyrábělo tříkolky - od roku 1954 nesoucí jméno Velorex (z latinského "Král kol") - samo. Pod jeho křídly zůstala výroba Velorexu až do listopadu 1971, kdy vznikla poslední ze zhruba 15.000 vozítek. Mojmír Stránský se po odchodu z družstva i nadále věnoval technickým vynálezům a vytvořil například úspěšný systém pro úpravu řízení běžného automobilu pro invalidy. Zemřel v červnu 2011 ve věku 87 let.