Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Představujeme Goodyear Kmax a Fuelmax: Výkon i výdrž

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Zajeli jsme do Itálie, abychom si dvě nově uváděné řady pneumatik Goodyear Kmax a Fuelmax prohlédli v experimentálním provozu.

Ve velkém toku informací o novém obutí byly zajímavé praktické ukázky z experimentální části vývojové práce firmy na zkušebním okruhu Vairano di Vidigulfo u Milána.

Je krásný letní den, ale na zkušebních drahách pro zkoušky brzdění na mokré vozovce vytrvale prší z hadic a my pozorujeme prudké zpomalování souprav Iveco Stralis Hi-Way s návěsem. Zpomalení vozidla, měřené od rychlosti 60 km/h do 1 km/h, vyhlíží velice dynamicky, ale je třeba to také okusit jako spolujezdec.

Porovnání

Na návěsu jedné soupravy jsou nově vyvinuté pneumatiky Goodyear, druhé vozidlo je pro srovnání obuté standardními plášti jiných značek nabízených na trhu. Dají se ovšem porovnávat i s dřívějšími typy pneumatik a dezénů Goodyear.

V nákladovém prostoru návěsu se nacházejí odvážené pytle se zátěží. Za nimi je upevněn kontejner s vodou. Přípojným potrubím a hadicemi se z něho skrápějí pneumatiky návěsu na jedné straně, zatímco na druhé se trojkolí ponechává v suchém stavu. Na přesně projížděné dráze se měří spotřeba paliva, takže při různém vyměňování zkoušených pneumatik lze také vyhodnocovat kilometrový proběh, valivý odpor, opotřebení na suché a mokré vozovce a porovnávat ještě vliv mnohých dalších úprav kostry pneumatiky a vzorku drážek. Celý obraz zkoušení vyhlíží pokojně, ale vypovídá o obrovském úsilí vynaloženém k systematické vývojové práci.

Pro všechny osy

Nová řada Kmax zahrnuje pneumatiky na řízenou nápravu Kmax S, na hnací nápravu Kmax D a plášť pro návěsy a přívěsy Kmax T. Lepší kilometrový proběh až o 35 % ve srovnání s předchozím typem Goodyear Regional přitom drží stejnou úroveň hospodaření s pohonnými hmotami. Vhodnost k celoročnímu používání prokazuje značka M + S, ale i označení Alpine s třemi vrcholy (3PMSF). Je tedy užitečná i v tuhé zimě a sněhu.

U pneumatik Kmax S je aplikována technologie Intellimax Rib. Vývoj pomocí počítačových modelů přinesl optimální rozložení tlaku, ztužení pro vysokou boční sílu i snížení prokluzování. Přilnavost na mokru byla zvýšena geometrií a uspořádáním lamel, ale také kanálky pro odvod vody v dolní části obvodových drážek.

Hnaná osa

Technologii Intellimax Tread pro plášť Kmax D charakterizuje dvojitá vrstva běhounové směsi, přičemž svrchní směs zajišťuje vysoký kilometrový proběh a základní se stará o rozptyl tepla, důležitý ke snížení valivého odporu.

Pneumatika Kmax D má specifický směrový dezén běhounu pro velkou výkonnost záběru při velmi nízké hlučnosti. Profil vzorku je vyvinut pro optimální rozdělení tlaku a vysoký kilometrový proběh. Toho se dosahuje optimalizovanou tuhostí profilu, zlepšenou protismykovou geometrií bloků a větším objemem gumy, kterou lze při jízdě opotřebovat. Zdokonalená geometrie zpevňovače bloků zlepšila zatáčení a celkové jízdní vlastnosti. V běhounu je zároveň použita technologie vaflových lamel, přinášející rovnováhu mezi kilometrovým proběhem a záběrem. I tato pneumatika nese symboly M + S a 3PMSF pro použití v náročných zimních podmínkách.

Důraz na úspory

Řada Fuelmax zaměřená na snížení valivého odporu je vhodná jak pro dálkovou, tak i regionální dopravu. Nízký valivý odpor je společný pro všechny tři typy určené pro řízenou, hnanou i vlečenou nápravu. Ani u jednoho typu nedošlo k žádným kompromisům, pokud jde o kilometrový proběh, brzdění na mokru nebo další klíčové rysy výkonnosti. S nabídkou nové řady Fuelmax již není zapotřebí rozhodovat se mezi hospodařením s pohonnými hmotami a kilometrovým proběhem.

Proti dřívější řadě Goodyear Marathon + Long Haul dokážou pneumatiky Fuelmax pro řízenou a hnací nápravu poskytnout průměrné snížení valivého odporu až o 10 %. Navíc dochází i ke zvýšení kilometrového proběhu až o 15 procent. Vzhledem k vylepšení záběru a výkonnosti v drsných zimních podmínkách jsou tyto pneumatiky vhodné pro celoroční dálkovou i regionální dopravu.

Pro hnací nápravu jsou pneumatiky vybaveny směrovým dezénem běhounu pro lepší záběr a nízký valivý odpor. Dobré jízdní vlastnosti a sníženou hlučnost přinesly také lamely Flexomatic ve tvaru kapky a pootevřená ramena lamel. Pro technologii Fuelmax S je typická technologie Intellimax Groove, při níž se do běhounu pneumatiky speciálním postupem vlisuje skrytý vzorek. V průběhu počáteční fáze prvního cyklu životnosti pneumatiky se používá vrchní dezén, který se skládá ze tří běhounových žeber, aby se dosáhlo co nejvyšší výkonnosti s minimálním valivým odporem.

Když se opotřebení přiblíží k polovině, objevují se další žebra, takže ve středním cyklu je viditelných šest žeber a při opotřebení kolem 70 % zůstávají čtyři žebra. Použití pokročilé prediktivní analýzy umožnilo snížit třecí sílu dezénu běhounu, což vede k menšímu prokluzování i zlepšenému kilometrovému proběhu.

Během celé životnosti pneumatiky se udržuje přilnavost na mokru díky lamelovým hranám a vylepšeným úhlům lamel, které ještě více pomáhají snížit valivý odpor.

Srovnání

Před oficiálním uvedením nových pneumatik Kmax a Fuelmax v září proběhly během dvou let testy v lucemburském inovačním centru Goodyear. Při rozměru 315/80 R22.5 se prokázalo zlepšení v kilometrovém proběhu až o 30 % (Kmax S) a o 35 % (Kmax D) proti dřívějším typům RHS II a RHD II+. U pneumatik Fuelmax S a D se prokázalo snížení valivého odporu až o šest procent (S), resp. o 10 % (D).

Protektory

Řady renovovaných pneumatik TreadMax Kmax a Fuelmax jsou na trhu dostupné s nově uváděnými pneumatikami. Teplé protektory TreadMax D a Treadmax Fuelmax D pro hnací nápravu se nabízejí v rozměrech 315/80 22.5 a 315/70 22.5. Pneumatiky pro návěsy a přívěsy TreadMax Fuelmax T jsou dostupné v rozměrech 385/65 22.5 a 385/55 22.5.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)