Studie a koncepty nesoucí značku Lada ve srovnání s díly designérských center světových automobilek působily doposud ve většině případů jako díla nadšenců postavená někde v garáži. Nyní se situace otáčí o stoosmdesát stupňů a jednou z nejzajímavějších novinek 16. ročníku autosalonu v Moskvě se stává koncept crossoveru Lada XRAY.
Za tuto novinku je zodpovědný šéfdesignér automobilky AvtoVAZ Steve Mattin, který pracoval přes sedmnáct let pro Mercedes-Benz a v letech 2005 až 2009 byl šéfdesignérem automobilky Volvo. Do roku 2011 působil jako nezávislý konzultant a od loňského října pracuje pro ruskou automobilku.
Lada XRAY má naznačit jakým směrem se bude v příštích letech ubírat design automobilky. Nejedná se tedy o koncept, který by přímo předcházel konkrétnímu sériovému modelu, i když se svou moderně střiženou třídveřovou karoserií a vyšší světlou výškou by si ji řada zákazníků automobilky určitě uměla představit jako moderního nástupce Nivy.
Z konceptu vystaveného v Moskvě se do sériové výroby s největší pravděpodobností dostane členění přídě. Světlomety spolu s maskou chladiče, částí nárazníku a vstupy vzduchu vytváří velké písmeno X, které je použito i v názvu konceptu. Právě toto řešení se možná stane poznávacím znamením spojujícím budoucí Lady.
Ruská automobilka bohužel k Ladě XRay nezveřejnila žádné bližší informace, které by zmiňovaly její rozměry nebo techniku ukrytou pod karoserií. Koncept má přitahovat pozornost pouze designem exteriéru a čtyřmístného interiéru. Ten je s ohledem na poměry panující v interiérech sériových vozů Lada poměrně luxusní s koženými sedadly a infotainmentovým systémem.
Neoficiální zdroje uvádějí, že první sériová Lada s designem vycházejícím z konceptu XRAY by se mohla představit v roce 2015 a ve stejnou dobu by měla být zahájena i její výroba.