Přes Středohoří starou trasou i po D8: Nebe s kaňkou
Stejně jako před měsícem, kdy jsme projeli dálnici D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi ještě před oficiálním předáním motoristům, panuje první lednový pracovní den inverze. Od Lovosic směrem na Ústí nad Labem je dopolední dálniční provoz mírný, tvoří jej hlavně osobní vozidla a autobusy. Nákladních aut spíše pomálu. Dvanáctikilometrový úsek přes České středohoří má ovšem pořádnou vadu na kráse – kvůli takzvanému mimořádnému zajištění pilířů podpírajících pravou větev prackovické estakády rada monitoringu stavby tuto část nedoporučila uvést do provozu. Zatím není vůbec jisté, zda bude dálnice plně průjezdná za týden, nebo za měsíc.
Hlavně pomalu
Blížíme se k mostu Dobkovičky a modrá cedule už hlásí, že během krátké chvíle se standardní dvoupruhový profil ztenčí na jeden pás a rychlost klesne na 80 km/h. K tomu zákaz předjíždění. A hned za mostem v místech závalu z roku 2013 nás cedule upozorňují, že přejedeme na druhou stranu. Protože je provoz slabý, řidičům okolo nás to nečiní žádné problémy. Na uzavřené vozovce ani živáčka, jen okolo sond mapujících případný pohyb svahu
je pořád živo – pracovníci stále sledují data. To už máme estakádu za sebou a dojíždíme k tunelu Prackovice, kde informační tabule hlásí radar a zvýrazňuje požadovanou rychlost vozidla 80 km/h. Akcent ještě umocňuje auto policejní hlídky na parkovišti u vjezdu pod kopec. Průjezd tunely Prackovice a Radejčín ve zbytku cesty do Řehlovic je už bez problémů.
Mocný výdech
Abychom ale zmapovali i cestu pro ty, kteří nechtějí dálnici používat, v Trmicích z dálnice odbočujeme do Ústí nad Labem. Proud aut je opět řídký,
a tak rychle míříme na kruhový objezd u řeky pod městskou dominantou Větruše. Zde se provoz vydává podle vody buď doleva na Děčín, nebo napravo na Lovosice a Prahu. Pro odbočení má každý směr vyznačený svůj pruh, a to jak přímo na modré tabuli, tak na silnici. Určitě to stačí pro slunné dny, ale za snížené viditelnosti nebo v noci už je to s orientací horší – hlavně pro ty, kteří místo neznají.
Pobřežní silnice na Lovosice se proplétá městem a vozidel je tu méně než v době před otevřením dálnice. „Aut včetně kamionů výrazně ubylo, alespoň o šedesát procent,“ říká Jana Třešňáková, pokladní místní čerpací stanice. Oblast si podle ní od provozu pořádně oddychla. Povolenou sedmdesátkou pak postupujeme podél Labe na Lovosice, před výjezdem z města k dálnici náš postup trochu brzdí tři kruhové objezdy za sebou. Je nám jasné, že přístup do tamních průmyslových zón a nově vzniklých obytných čtvrtí musí být ve špičce výrazně obtížnější. Jen během krátké chvíle jsme několikrát zaznamenali tři kamiony na kruhovém objezdu, které jej dokonale utěsnily tak, že by se tam už snad žádné auto nevešlo…
Přes kopce
Pokles dopravy je znát i na staré trase přes Velemín a Žalany na teplicko-ústeckou výpadovku. Už na vjezdu do Velemína, který se stal symbolem
ničení obcí nadměrnou nákladní dopravou, stojí dopravní značka zakazující vjezd vozidlům nad šest tun. Proto tu náklaďáky nejsou vidět. Jelikož ale nikde nestojí policejní auto, které by situaci monitorovalo, zastavujeme a sledujeme provoz. Během půlhodiny tu ve směru na Teplice projela jen čtyři
oplachtovaná nákladní auta. „S otevřením dálnice se doprava opravdu citelně snížila, minimálně o polovinu,“ stvrzuje náš dojem Monika Kunrtová, servírka z velemínského motorestu. „Bez problémů se dá vyjet z vedlejších silnic, třeba od Chotiměře to dříve nebylo možné dlouhé minuty. Hlavně je tu ale ticho,“ připojuje další přínosy snížení dopravy pro obec.
Křivolaká silnice s mnoha stoupáními a klesáními pokračuje přes Bořislav na Žalany a Teplice, aut i teď potkáváme jen málo. Také úsek dvouproudé silnice spojující Teplice a Ústí se nevyznačuje přílišnou koncentrací vozidel.
Omezení v tunelu
Zbývá projet novou D8 od Řehlovic na Lovosice, ovšem před tunelem Radejčín nás přibrzďuje zúžení do jednoho pruhu a rychlost jen 60 km/h. Jedním
zpomaleným pásem projíždíme oběma tunely a pokračujeme až k mostu Dobkovičky. „Je to čistě technické opatření, související s omezením provozu
na prackovické estakádě,“ ujišťuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Kdy bude provoz v problematickém úseku bez omezení, však neví. „Může to být už zítra, nebo třeba za dva měsíce. Všechno záleží na rozhodnutí rady monitoringu stavby, která stále sleduje a vyhodnocuje její vývoj po injektáži propadajících se pilířů z loňského podzimu,“ doplňuje mluvčí.
Resumé
Dvanáct kilometrů přes České středohoří projedete za necelých deset minut, a to včetně zdržení v zúžených místech. Proti tomu použití starých tras,
kde ovšem nemusíte platit dálniční poplatky, je trojnásobně delší vzdáleností, na čas dokonce čtyřnásobně. Kladem je tu alespoň zmírnění provozu.
Stovky milionů ve vzduchu
Náklady na zajištění prackovické estakády proti posunu už přesáhly sto milionů, výčet přitom zdaleka není konečný. Jak nám potvrdil mluvčí ŘSD Jan Rýdl, do dnešních dnů šlo na injektáž propadajících se sloupů ramen estakády, zajištění svahu novou kamennou opěrnou zdí či stavební úpravy před nájezdem na dotyčný úsek už 130 milionů korun. Protože je plné zprovoznění zatím vyloučené, peníze se budou sypat dál. „Předpokládáme, že celkové náklady dosáhnou až 230 milionů korun,“ tvrdí mluvčí.