Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prezident Toyoty se omluvil za poruchy, chce spolupracovat s USA

redakce AUTO.CZ
Diskuze (16)
Prezident automobilky Toyota Akio Tojoda se včera v americkém Kongresu omluvil za bezpečnostní problémy některých modelů firmy a nehody, jež tyto potíže způsobily.

Již předtím řekl, že při řešení a vyšetřování poruch bude firma spolupracovat s americkou vládou. Nekontrolovatelné zrychlování některých toyot si zřejmě vyžádalo několik lidských životů a automobilka kvůli němu musela svolat k opravě několik milionů vozů.

"Věnovali jsme růstu (firmy) větší pozornost než rozvoji našich lidí a organizace a měli bychom si to upřímně přiznat. Lituji, že to vyústilo v bezpečnostní problémy popsané ve svolávacích akcích, které nyní pořádáme. Hluboce se omlouvám za všechny nehody, které se staly řidičům vozů značky Toyota," uvedl prezident firmy, která se loni stala světovou jedničkou.

Tojoda dále uvedl, že si je "naprosto jistý", že potíže se zrychlováním nemohla způsobit elektronika vozu. Nehody podle něj musel mít na svědomí zaseknutý plynový pedál nebo srolovaná podložka u řidiče.

Tojoda, který je vnukem zakladatele automobilky Kiičirá Tojody, také uvedl, že za problémy přijímá plnou zodpovědnost. Firma také zřejmě napříště o svolávání vozů k opravě nebude rozhodovat ve svém ústředí v Japonsku, ale v regionálních pobočkách. Toyota čelí v USA kritice, že se svoláváním automobilů začala příliš pozdě a že při něm postupuje příliš pomalu.

"Mé jméno je na každém autě," uvedl rovněž Tojoda. "Osobně se zavazuji, že Toyota bude energicky a ustavičně pracovat na tom, aby získala zpět důvěru svých zákazníků," dodal. Své prohlášení přednesl anglicky, na otázky kongresmanů pak odpovídal japonsky s pomocí tlumočníka.

Před zákonodárci jej nečekaly jednoduché okamžiky. Potíže automobilky totiž značně znepokojily americké voliče, a Kongres jim proto věnuje velkou pozornost. Dnešní slyšení začalo emotivním vylíčením loňské nehody Marka Saylora z Kalifornie, který se třemi členy své rodiny zahynul ve vadném Lexusu. Tojoda se omluvil pozůstalým. Zákonodárci ocenili jeho odvahu předstoupit před Kongres, při dotazech jej ale nikterak nešetřili. Automobilce vytýkali pomalou reakci na problémy, někteří i naznačovali, že se nechala zlákat snadným ziskem na úkor bezpečnosti svých zákazníků.

Automobilka již byla na celém světě nucena svolat k opravě přes osm milionů automobilů několika modelových řad kvůli problémům s nechtěným zrychlováním. Tento měsíc navíc oznámila, že kvůli potížím s brzdami svolá k opravě zhruba 437.000 vozů Prius a dalších hybridních modelů. V samotných Spojených státech již automobilka svolala přes šest milionů vozů. Americké úřady obdržely stížnosti, podle nichž v automobilech značky Toyota v USA od roku 2000 kvůli náhlému zrychlení podle nejnovějších údajů zemřelo až 39 lidí.

Mluvčí českého zastoupení Toyoty Tomáš Vaněk už dříve ČTK sdělil, že svolávací akce se zřejmě týká i České republiky. Počet vozů, které oprava plynového pedálu čeká, je podle něj stále v šetření. Podobně se vyjádřila i mluvčí Peugeotu v ČR Radka Mathé. "Preventivní stahování plánujeme, přesný počet vozů zatím neznáme," řekla. Vaněk doplnil, že podrobnosti ke způsobu opravy Toyota oznámí přímo majitelům dotčených aut.

Toyota je nyní největší automobilkou na světě. Svou vedoucí pozici si firma vybudovala nabídkou bezpečných a spolehlivých automobilů za rozumnou cenu. Problémy s plynovými pedály a brzdami však mají negativní dopad na její pověst výrobce kvalitních vozů.

Tojoda předstoupil před sněmovním Výborem pro dohled a vládní reformu, který má široké pravomoci pro kontrolu federální vlády. V tomto případě se zabývá zejména reakcí amerických úřadů na svolávací akci Toyoty. V úterý již před jiným výborem sněmovny vystoupil šéf americké divize automobilky Jim Lentz.

Jeho členové v úvodu jednání kladli otázky americkému ministru dopravy Rayovi LaHoodovi, pod nějž spadá Národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy (NHTSA). Předseda výboru Edoplhus Town vyslovil podezření, že úřad reagoval pomalu, když se o problémech některých toyot vědělo již od roku 2007. "NHTSA zklamala daňové poplatníky a Toyota zklamala zákazníky," podotkl.

LaHood, který je ministrem teprve rok, se pod tříhodinovou palbou otázek zákonodárců mimo jiné hájil tím, že úřad obdrží kolem 30.000 podnětů ročně a musí se všemi pečlivě zabývat. NHTSA podle něj v současnosti přijme téměř 70 dalších zaměstnanců, kteří by měli vyšetřování podobných případů urychlit. Zdůraznil, že vozy svolávané Toyotou k opravě nejsou bezpečné a lidé by je měli okamžitě odvézt k opravě, pokud tak ještě neučinili.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (16)
28. 2. 2010 01:30
Re: harakiri?
To s temi koberecky byla vymluva Toyoty, chteli to zamset pod "koberecky" (bemetovano po par dnech). Pak se ukazalo, ze se jedna o ridici elektroniku akceleratoru.
Osobne jsem mel moznost si to vyzkouset, kdyz ma Camry obcas - v te nejnevhodnejsi chvili zacala prudce zrychlovat (3.0 V6, automat).
Kdyz se vam to stane v prudke zatacce v horach, tak to je zazitek na cely zivot ;-\
Avatar - ZoomZoom
26. 2. 2010 20:44
Re: LC 105
Hele, umíš něco jinýho než tady nadávat a psát hlody? Podívej se kolem sebe a pozoruj, zda-li kolem tebe nelítá moucha. Pokud ano, tak to bude cítit tu tvojí ***** (sedmý slovo tvého příspěvku), co máš v hlavě.
Avatar - ZoomZoom
26. 2. 2010 20:39
Re: LC 105
Dotaz pro admina:

Tady nejspíš cenzura nebo ban nefunguje, že? Tento uživatel by si to jinde již dávnou vysloužil!
:no:
26. 2. 2010 16:09
LC 105
doktori co to tady melete za sracky :-) bezte si dat prasek :-! Toyota vyrabela,vyrabi a porad vyrabet bude nejlepsi auta na svete.a pro toho magora slovenskyho,ze kopiruje sama sebe??dude, proc bys neco menil,kdyz to perfektne funguje??? doufam ze vas dneska CANADA pekne vyklepne,vy slovensky socialky uslintany!!! :-)
25. 2. 2010 23:46
Re: harakiri?
A co potom uprednostnit jen kapry z ceskych rybniku a zadne jine rybky zmore! At si tma u Vas na vychode uzijete.