Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Příběh Američana, který jako první jel rychlostí přes 650 km/h

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Solné pláně v Bonneville pamatují slávu prvního Američana, který překonal 400 mph a stal se nejrychlejším mužem planety. Vysněný život byl ovšem rázně ukončen.

Americký rodák jménem Marion Lee „Mickey“ Thompson byl pro spoustu lidí všeumělem mnoha talentů, konkrétně se šikovně prezentoval jako pravý závodník, podnikatel, promotér, to všechno na velmi dobré úrovni spojoval do úspěšné profesní kariéry.

Univerzální dříč figuroval v mnoha automobilových odvětvích, ale v pozadí všech zaměření se trochu zapomíná na jednu z největších předností amerického rekordmana – on totiž zůstává prvním občanem USA, který kdy poznal pocit řízení vozu v rychlosti přesahující 400 mil za hodinu, což odpovídá vražednému tempu 643 km/h.

Schopný závodník zůstává navždy jedním z největších amerických symbolů automobilových závodů, jeho dopad na motoristický sport zůstává platný i 32 let po nečekané smrti ve vlastní garáži.

Ani rekord a sláva nestačily na klidný život

Existují segmenty automobilové populace, které praotce jezdeckého citu neznají. Stane se, byť je jeho jméno ikonou 60. let 20. století. Za volantem nevyhrál kvanta závodů jako jiní závodní jezdci, přesto starší generace fanoušků benzínu vypráví o největším závodníkovi všech dob. 

Aura výjimečnosti vznikla možná proto, že ve své době schopný muž závodil s různorodým sortimentem závodních automobilů. Sedlal vše od sériových modelů přes terénní off-roady až po děsivě výkonné dragstery – údajně má na starosti stavbu vůbec prvního dragsteru se soustavou burácejících motorů vepředu.

Aby toho Thomspon po sobě nezanechal málo, angažoval se rovněž na trhu s druhovýrobou náhradních dílů pro výkonná auta. Mimo jiné vytvořil části motorů nebo odolné pneumatiky značky Mickey Thompson a tyto terénní gumy se běžně používají během off-roadových soutěží dodnes.

Podnikatelské aktivity včetně soutěžních úspěchů blednou vedle rychlostního rekordu. Thompson stanovil během své kariéry spoustu rychlostních a vytrvalostních rekordů, ovšem žádný z těchto hrdinských činů není pro jeho dědictví tak důležitý jako den, kdy v roce 1960 rozparádil speciál Challenger 1 na solných pláních v Bonneville.

Po hodinách a dnech strávených vývojem první generace Challengeru Thompson s pomocí svého týmu dosáhl toho, co bylo tehdy považováno za nemožné. Živý řidič za kniplem aerodynamického prototypu skutečně dosáhl nejvyšší rychlosti přesně 406,6 mph (654 km/h). Famózní rozjížďka stačila na dosavadní rekord anglického kolegy Johna Cobba, který byl rázem sesazen z trůnu nejrychlejších mužů.

Thompsonovo oficiální pokoření hranice 400 mph bylo za další dekády mnohokrát pokořeno, nicméně nikdo už mu nemůže vzít americké prvenství a pocit dosažení údajně nemožného. Pořád se bavíme o době šedesáti let dozadu, kdy škoda produkovala modely jako Felicia Super nebo 1000 MB schopné sotva pětinové maximální rychlosti.

Po snovém životě automobilového fajnšmekra, který se bavil vytouženou prací, přišel zvrat osudu, či organizované skupiny. Slavné jméno zřejmě vyvolávalo i negativní zájem a 16. března 1988 byli Thompson s manželkou zabiti několika ozbrojenci v kalifornském Bradbury.

Trestný čin zůstal nevyřešen až do roku 2007, vyšetřovatelé nemohli pracovat s motivem krádeže, protože zastřelená těla byla nalezena ověšena šperky a z domu u zakrvácené garáže se také nic neztratilo. Nakonec byl z vraždy usvědčen bývalý obchodní partner nadaného Thompsona.

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
5. 7. 2020 08:34
Re: Vzpomněl bych i na
Tos pěkně vystihnul :yes:

Ono MĚ úplně stačí pocit v +200 km/h v levém když se někdo přiblíží k mému pruhu = třeba jen že nedrží pořádně volant = svůj pruh. A samozřejmě když tam bez kouknutí se do zpětného vjede :-|
Avatar - Mikesus
5. 7. 2020 08:32
Re: Vzpomněl bych i na
"Létat" ukotven na zemi je hodně nebezpečné.