Solné pláně v Bonneville trpí pod koly speciálních aut už více jak 100 let
Do Utahu láká kus roviny, kde je vidět zakřivení země. Zejména motorističtí výletníci si zde přijdou na své, protože už více než jedno století mohou na solných pláních potkávat nejrychlejší stroje planety.
Jestli nastává situace znudění koronavirem či navazujícím útlumem motoristického dění, je pravý čas zabavit se plánováním nevšedního výletu za motoristickým poznáním. Příjemným tipem je americký kontinent, konkrétně stát Utah a solné pláně pojmenované po armádním důstojníkovi Benjaminu Bonnevillovi.
Nekonečné roviny po slaném jezeru jsou přírodním unikátem hodným zápisu do rubriky automobilového cestovatele, protože na panoramaticky krásném místě se konají akce za účelem překonávání rychlostních rekordů. Na své si tak přijdou milovníci různorodosti planety Země i přívrženci rozmazaného pohledu zpoza volantu.
Rekordní jízdy pod dohledem
Letos to budou dva roky, co byl uspořádán festival rychlosti a rozhodčí uznali světový rekord Volkswagenu Jetta. Obyčejný sedan se v Evropě už neprodává, přesto je nejlepším ve své kategorii BGC/G. Jen tak pro zajímavost, upravený motor 2.0 TSI EA888 vyhnaný na 447 kW (608 koní) při 8500 ot./min dokázal vykuchaný prototyp rozjet na rychlost 338,15 km/h. Z původního čtyřválce zůstal sériový blok a kliková hřídel, vše ostatní vyměnili pánové z THR Manufacturing za odolnější komponenty. Najatý pilot Scott Goetz hovořil o skvělém zážitku a vyhlíží další pokusy.
Goetz se jistě dočká, jelikož patří mezi veterány rychlostních rekordů v Bonneville. Využívání bezpečí solných plání trvá děle než jedno celé století, což ve světě motoristického sportu může být dlouhá doba. Historie vysušené oblasti je však mnohem delší a bohatší, původního jezero vyschlo zhruba před 14.500 lety a zůstala po něm vyprahlá poušť, respektive smrtonosné pláně. Celá rozloha zmizelé vodní plochy včetně Bonneville Salt Flats pokrývá asi 10.359 kilometrů čtverečných a je spravována federální agenturou Bureau of Land Management.
Vládní dozor je nutný vzhledem k invazi rychlostních přemožitelů, kteří by mohli poškodit přirozené poklady minulosti. Samovolně zarovnaná plocha postrádá jakékoliv záhyby, dokonce je možné lidským okem sledovat zakřivení zeměkoule. Planina bez bariér přitahuje týmy expertů na výkonné vozy, důležitou výhodou je solný povrch samočinně chladící pneumatiky během extrémního zahřívání ve vysokých tempech.
Kalendář akcí spravuje asociace Utah Salt Flats Racing Association (USFRA). Dobrovolní členové dohromady 42 let evidují záznamy dosažených rychlostí ve všech třídách a zároveň se starají o vzájemný vztah mezi touto jedinečnou částí planety a lidmi, kteří ji používají při hledání stále dynamičtějších hranic vlastního bytí.
USFRA pouští do Bonneville různorodé segmenty aut od klasických hot rodů po nové elektromobily. „Nejsou v tom peníze, jedná se opravdu o amatérský sport,“ říká Dennis Sullivan, ředitel asociace, a dodává, že pokud někdo dosáhne rekordu, dočká se zápisu v knize a vychvalovacího certifikátu. Šéf spolku připomněl upřednostnění vozidel s přímým pohonem kol, uskupení obecně ignoruje experimenty osazené proudovým ústrojím připomínající letadla.
Svatý grál USFRA má hodnotu 804,67 km/h, padnout může prakticky kdykoliv. Organizace pro další oficiální událost potřebuje zhruba 40 pomocníků, asi tisíc dopravních kuželů, 40 kilometrů drátů a přibližně 20 tisíc dolarů (504 tisíc Kč) denně, přičemž některé pokusy trvají i čtyři dny. Vzhledem k rextrémním rychlostem jsou zde platné jedny z nejpřísnějších bezpečnostních předpisů jakéhokoli sdružení motoristického sportu. Například Jetta chránila řidiče trubkovou klecí, závodní skořepinou, homologovanými pásy, protipožárním systémem a párem padáků.
Sůl ubývá
Rozloha Bonneville Salt Flats se může zdát astronomická, přesto správci bojují s udržováním přírodního zdroje. Sůl na vrchní vrstvě podkladu má omezenou hloubku, ekologové z programu ochrany biodiverzity západu USA v roce 1985 označili oblast za místo kritického stavu životního prostředí. Podle Sullivana dochované záznamy ukazují bývalou vrstvu soli 28 až 45 centimetrů, nejohroženějším částem plání jich zůstalo sotva pět.
Kromě závodních akcí je dno jezera také cílem komerčních a filmových štábů natáčejících reklamní spoty, hudební klipy nebo jiné scény v pozadí bílého podkladu. Početné produkce mají rovněž negativní vliv na stav povrchu, svým podílem přispívají i turisté, kempeři, lukostřelci, odpalovači menších či větších raket, těžaři soli a jiní uživatelé mimořádné roviny. USFRA slibuje nulový dopad motoristických akcí pod jejich záštitou, snaha budovat vstřícný obraz podporuje důkladný úklid a občasné čištění lokality také po ostatních skupinkách přítomných bez dozoru.
Sullivan schvaluje nadřazenou institucionální ochranu, za 30 let vkládání energie nemá problém přijmout nadřízené dozory, protože si myslí, že jde o památku stejné úrovně jako Yellowstonský národní park a Grand Canyon. Údajně přijíždí stále větší množství zahraničních návštěvníků, proto vzácné místo musí být chráněno či uznáváno po celém světě.
Je to jedna z mála geografických lokací angažovanosti zelených, kde vlastně rostliny nebo živočichové nemají šanci. Oblast Bonneville Speedway je úplně holá. Po krajích přežívá pár zvířat díky nahodilým vodním útvarům, zbytek nevydržel měsíční podmínky. V průběhu roku se teploty mohou kolísavě pohybovat od nočních -17 stupňů Celsia do více než 37 stupňů Celsia přes den.