Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připomeňte si Laurin & Klement Voiturette A. První automobil z Boleslavi vyjel před 115 lety

David Bureš
Diskuze (1)

Laurin & Klement Voiturette A byl první automobil mladoboleslavské automobilky. Svým způsobem oslavil 10 let firmy, původně podnikající v oblasti jízdních kol.

Škoda Auto patří mezi vůbec nejstarší dosud fungující automobilky. Její historie se datuje až do roku 1895, přičemž její první automobil vyjel v roce 1905, tedy přesně před 115 lety. Firma se tehdy jmenovala podle svých zakladatelů Laurin & Klement a její první dílo dnes známe jako Voiturette A.

Postupné odhalení

Práce na Laurin & Klement Voiturette A poprvé odhalil článek ve vídeňském týdeníku Allgemeine Automobil-Zeitung z 29. října 1905. V něm se poprvé píše o prototypu mladoboleslavské automobilky, jednoduše nazvaném voiturette. Šlo o tehdy obecně užívaný pojem, podle francouzského výrazu pro automobil nižší váhové kategorie, doslova „vozík.“ Tehdy vyšlo najevo, že je prototyp výsledkem pětiletého vývoje, přičemž všechny hlavní komponenty vozidla byly vlastní konstrukce.

Detailně pak vůz L&K Voiturette A veřejnosti představil redaktor českého týdeníku Sport a hry Vilém Heinz, a to konkrétně ve středu 27. prosince 1905. Tehdy novince z Boleslavi věnoval přímo obálku a článek s titulkem „Demokratický automobil.“ Renomovaný autor pěl na auto samou chválu. Mimo jiné napsal, že „Voituretta Laurin a Klement není povrchní konstrukce,“ že „vzhled její jest jedním slovem hezoučký, linie elegantní“ a že „Jest to dokonalý automobil o dvou místech.“ Heinz novinku rovněž charakterizoval jako „automobil praktický, pohodlný a levný.“

Naživo si pak veřejnost vůz mohla prohlédnout 15. dubna následujícího roku na tehdejším pražském autosalonu. To už byl model Laurin & Klement Voiturette A úředně schválen do provozu, k čemuž došlo 18. ledna 1906.

Příznivá cena a možnost individualizace

Základ vozu L&K Voiturette A tvořil žebřinový rám a dvě tuhé nápravy s listovými pery. Na vpředu umístěný kapalinou chlazený vidlicový dvouválec s úhlem válců 55° a objemu 1005 cm3, poskytujícím výkon 5,2 kW (7 k) navazovala kuželová spojka s koženým obložením a třístupňová přímo řazená převodovka, s převody volenými i pro možnost jízdy do 20% stoupání. Motor přitom zvládl vůz rozpohybovat až na nějakých 45 km/h.

Video se připravuje ...

Poháněná byla zadní kola, a to prostřednictvím kardanové hřídele. Na přání byly ale dodávány i řetězy. K zastavení pak sloužil buben za převodovkou spouštěný sešlápnutím pedálu brzdy a bubny zadních kol spouštěné zatažením za páku.

Automobil v době vzniku kromě třeba kvalitního zpracování vynikal ve své době příznivou cenovkou. Základní provedení tehdy stálo 3600 korun.

Zákazníci si přitom už v té době mohly „laurinku“ takzvaně individualizovat, jak by se dnes řeklo. Kromě standardních dřevěných loukotí a špic mohli zvolit drátová kola. Na výběr bylo i mezi dvojicí dělených sedadel či společnou lavicí s navazujícím prostorem pro zavazadla. Výbava na přání pak zahrnovala osvětlení či střechu.

Co se týče barev, tak základní nabídka obsahovala červenou, zelenou, modrou a pro frankofonní oblast také šedou. Za příplatek ve výši 50 korun bylo možné zvolit bílou. Takže žádná logika „můžete mít jakoukoliv barvu, pokud to bude černá“ jako u pozdějšího Fordu Model T.

Dílo zavedeného podniku

V době premiéry Voiturette A byl už mladoboleslavský podnik zavedenou firmou. Jeho základy položili už před vánočními svátky roku 1895 společníci Václav Klement a Václav Laurin, kteří začali podnikat v oblasti opravy kol. Už brzy nato však představili vlastní bicykl, „obrozenecky“ nazvaný Slavia. Již 18. listopadu 1899 jejich nabídku doplnily i motocykly.

Ty původně využívaly benzinové jednoválce ve spodní části rámu, později je doplnily i jedny z prvních vidlicových dvouválců a řadových motocyklových čtyřválců na světě. Firma tak mohla čile expandovat.

V roce 1905 tak kvůli expanzi v oblasti motorových vozidel ukončila výrobu jízdních kol, čímž uvolnila výrobní kapacity. Zároveň však rozšířila výrobní plochu: na 9500 m2 pracovalo již 355 zaměstnanců a 206 obráběcích strojů. 

Video se připravuje ...

Rychlý rozvoj

Rozvoj pokračoval také po uvedení Voiturette A. Ta vydržela ve výrobě do roku 1907, kdy vzniklo nejméně 44 jejích kusů. Dodnes se dochovalo jen pět originálů, přičemž jeden z nich je i součástí stálé expozice škodováckého muzea v Mladé Boleslavi.

V následujících letech tak čile rostly prodeje, jen v období 1906–1914 vzrostl prodej automobilů Laurin & Klement více než dvacetinásobně. Nabídka přitom sahala od dvouválcových modelů po řadový osmiválec typu FF (z roku 1907), zahrnovala bezpočet osobních i užitkových provedení a dokonce i velmi úspěšné závodní speciály. Značka L&K se tak vypracovala na největší automobilku Rakouska-Uherska a již před první světovou válkou oslovovala zákazníky na desítkách trhů všech tehdy obydlených kontinentů.

Přesto ji dnes známe pod jiným označením. Ve dvacátých letech se firma dostala do potíží, přestala stačit na rychle se rozvíjející se konkurenci (hlavně z řad automobilky Praga a Tatra), což umocnil rozsáhlý požár areálu firmy v roce 1924. Následující rok tak mladoboleslavskou automobilku přebírá plzeňský podnik Emila Škody, podle něhož byla postupně přejmenována. A jméno Škoda nese dodnes, přičemž původní označení Laurin & Klement užívá pro luxusní deriváty svých modelů. To už je však jiný příběh...

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme

5. 12. 2020 13:32
roztleskavac
Mikesus jede pohonit za Ozym