Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodej aut v Evropě (květen 2009): Volkswagen Golf, následován Fiestou, 207, Corsou a Puntem

Prodej aut v Evropě (květen 2009): Volkswagen Golf, následován Fiestou, 207, Corsou a Puntem

Prodej aut v Evropě (květen 2009): Volkswagen Golf, následován Fiestou, 207, Corsou a Puntem Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (180)
Volkswagen Golf byl v květnu 2009 opět nejprodávanějším automobilem v Evropě. Za prvním místem už ale obsadily pozice malá auta, jejichž úspěch podporuje šrotovné.

Golfů se v pátém měsíci letošního roku prodalo 52.838 kusů, Fiesta tentokrát zaostala o takřka 13.000 (!) aut, skončila druhá s 39.955 novými vozy. Malému Fordu ovšem patří znovu prvenství mezi skokany – oproti předchozímu roku (a starší generaci) si totiž polepšil o 56 %. Zavedení šrotovného v Británii a běžící programy v mnoha další zemí Evropy dále zvýraznily tradičně velký zájem o malá auta.

Golf je trochu speciální případ. V mezičase absolvoval též generační výměnu a tentokrát získal slušných 32,1 %. I nadále má ovšem obrovský náskok před ostatními zástupci nižší střední třídy, Astra i Focus mají něco málo přes polovinu jeho prodejů.

Na bronzovém stupínku celkového květnového žebříčku se umístil Peugeot 207 s 34.318 kusy, ten ovšem ve srovnání s loňskem ztratil 11,1 %. Top 10 doplňují stále stejné modely, které si ovšem mírně proházely pořadí. Čtvrtá je Corsa (jako Opel i coby britský derivát se značkou Vauxhall), pátý Fiat Punto, šestá malá Panda, sedmá Astra, osmý Ford Focus, až devátý je VW Polo a nejlepší desítku uzavírá Clio.

Z modelů v Top 10 si kromě zmíněných Fiesty a Golfu oproti loňsku hodně polepšil též Fiat Panda, a to o 37,9 %. Před rokem se prodalo 20.386 medvídků, letos 28.111, mezi šplhouny mu tak tentokrát patří druhé místo. Polepšil si také druhý zástupce Fiatu Punto (+ 12,6 %), v černých číslech je i Polo, jeho prodeje se ale tentokrát zvýšily jen o 1,7 %, právě nyní dochází ke generační obměně. Největší propad naopak zaznamenal Ford Focus, a to o 25,9 %, následuje Renault Clio s - 20,5 % a Peugeot 207 s - 11,1 %. Meziroční poklesy tedy nebyly v květnu tak velké.

Žebříčku od začátku roku dominuje Volkswagen s Golfem (224.699 kusů) před Fiestou (199.546) a Peugeotem 207 (157.070). Prodeje Fiesty jsou v meziročním srovnání opět vysoké, polepšila si o 32,2 %. Hodně získala též Panda (+ 28,3), Golf má + 7,5 % a Polo + 5,9 %. Všichni ostatní zaznamenali propady, největší Astra (- 32 %), následuje Clio s - 31,2 %, Focus má - 26,9 % a bronzová 207 - 23,2 %.

Evropský trh v květnu 2009 – Pořadí modelů
-Značka/modelProdej [ks]Prodej [ks]Změna [%]Prodej [ks]Prodej [ks]Změna [%]
-Období5/20095/20085/09-5/081-5/20091-5/20081-5/09 – 1-5/08
1.Volkswagen GOLF52 83840 00632,1%224 699209 1117,5%
2.Ford FIESTA39 95525 61056,0%199 546150 89132,2%
3.Peugeot 20734 31838 588-11,1%157 070204 494-23,2%
4.Opel/Vauxhall CORSA31 54734 539-8,7%147 460175 136-15,8%
5.Fiat PUNTO30 77127 32412,6%138 220148 109-6,7%
6.Fiat PANDA28 11120 38637,9%130 028101 38328,3%
7.Opel/Vauxhall ASTRA27 63528 909-4,4%109 397160 963-32,0%
8.Ford FOCUS26 85136 236-25,9%129 470177 064-26,9%
9.Volkswagen POLO26 45326 0031,7%133 431125 9845,9%
10.Renault CLIO24 42330 739-20,5%112 217163 198-31,2%

Mezi značkami je v květnu nejúspěšnější opět německý Volkswagen, jehož prodej ve srovnání s loňskem narostl o 9,3 %. Tímto výsledkem VW předstihl i italský Fiat (+ 3,7 %). Ve Wolfsburgu tak mohou děkovat nové generaci svého bestselleru nižší střední třídy a doufají v podobný úspěch nového Pola.

V počtech kusů je druhý Ford, značky Opel a Vauxhall se vrátily zpět na třetí místo, které v květnu přepustily Fiatu. První desítku nejúspěšnějších automobilek doplňují Peugeot, Renault, Citroën, Toyota a Audi. Neuzavírá jí ovšem Mercedes-Benz, tentokrát se do Top 10 protlačil jeho úhlavní mnichovský soupeř. Největší propad má tentokrát Renault (- 16,5 %), ve dvouciferných hodnotách se pohybuje i BMW (- 15,4 %).

Volkswagen je první i celkově od ledna, druhý Ford má takřka o 120 tisíc aut méně, následují Opel/Vauxhall a Renault, Peugeot a Fiat jsou již pod hranicí půl milionu prodaných kusů. Meziroční srovnání za prvních pět měsíců nevypadá ani pro jednu automobilku lichotivě – všichni velcí hráči evropského trhu prodali méně než v roce 2008. Nejmenší ztrátu má Volkswagen, a to - 2 %, těsně následuje Fiat (- 4,2 %), Ford (- 5,8 %) a Audi (- 6,7 %). Nejhlubší propad zaznamenali v Mnichově: - 24,8 %. Přes dvacetiprocentní hranici je ale tentokrát jen Renault (- 21,6 %), znamená to tedy, že se trh začíná - s vydatnou podporou ze státních rozpočtů - pomalu uzdravovat.

Jak se bude vyvíjet dále, to ukáží až červnové výsledky.

Evropský trh v květnu 2009 – Pořadí značek
-Značka/modelProdej [ks]Prodej [ks]Změna [%]Prodej [ks]Prodej [ks]Změna [%]
-Období5/20095/20085/09-5/081-5/20091-5/20081-5/09 – 1-5/08
1.Volkswagen150 934138 1179,3%676 403690 229-2,0%
2.Ford111 204116 675-0,4%539 678572 811-5,8%
3.Opel/Vauxhall98 801107 815-8,4%449 394551 881-18,6%
4.Fiat93 36190 0183,7%441 814461 069-4,2%
5.Peugeot89 29495 022-6,0%402 771486 207-17,2%
6.Renault86 370103 482-16,5%408 132520 319-21,6%
7.Citroën76 16778 803-3,3%349 404401 605-13,0%
8.Toyota58 57263 029-7,1%297 747360 932-17,5%
9.Audi53 96759 208-8,9%263 953282 802-6,7%
10.BMW53 33563 015-15,4%229 470305 297-24,8%

Vstoupit do diskuze (180)