Prodej aut v Evropě (květen 2009): Volkswagen Golf, následován Fiestou, 207, Corsou a Puntem
Golfů se v pátém měsíci letošního roku prodalo 52.838 kusů, Fiesta tentokrát zaostala o takřka 13.000 (!) aut, skončila druhá s 39.955 novými vozy. Malému Fordu ovšem patří znovu prvenství mezi skokany – oproti předchozímu roku (a starší generaci) si totiž polepšil o 56 %. Zavedení šrotovného v Británii a běžící programy v mnoha další zemí Evropy dále zvýraznily tradičně velký zájem o malá auta.
Golf je trochu speciální případ. V mezičase absolvoval též generační výměnu a tentokrát získal slušných 32,1 %. I nadále má ovšem obrovský náskok před ostatními zástupci nižší střední třídy, Astra i Focus mají něco málo přes polovinu jeho prodejů.
Na bronzovém stupínku celkového květnového žebříčku se umístil Peugeot 207 s 34.318 kusy, ten ovšem ve srovnání s loňskem ztratil 11,1 %. Top 10 doplňují stále stejné modely, které si ovšem mírně proházely pořadí. Čtvrtá je Corsa (jako Opel i coby britský derivát se značkou Vauxhall), pátý Fiat Punto, šestá malá Panda, sedmá Astra, osmý Ford Focus, až devátý je VW Polo a nejlepší desítku uzavírá Clio.
Z modelů v Top 10 si kromě zmíněných Fiesty a Golfu oproti loňsku hodně polepšil též Fiat Panda, a to o 37,9 %. Před rokem se prodalo 20.386 medvídků, letos 28.111, mezi šplhouny mu tak tentokrát patří druhé místo. Polepšil si také druhý zástupce Fiatu Punto (+ 12,6 %), v černých číslech je i Polo, jeho prodeje se ale tentokrát zvýšily jen o 1,7 %, právě nyní dochází ke generační obměně. Největší propad naopak zaznamenal Ford Focus, a to o 25,9 %, následuje Renault Clio s - 20,5 % a Peugeot 207 s - 11,1 %. Meziroční poklesy tedy nebyly v květnu tak velké.
Žebříčku od začátku roku dominuje Volkswagen s Golfem (224.699 kusů) před Fiestou (199.546) a Peugeotem 207 (157.070). Prodeje Fiesty jsou v meziročním srovnání opět vysoké, polepšila si o 32,2 %. Hodně získala též Panda (+ 28,3), Golf má + 7,5 % a Polo + 5,9 %. Všichni ostatní zaznamenali propady, největší Astra (- 32 %), následuje Clio s - 31,2 %, Focus má - 26,9 % a bronzová 207 - 23,2 %.
Evropský trh v květnu 2009 – Pořadí modelů | |||||||
- | Značka/model | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Změna [%] | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Změna [%] |
- | Období | 5/2009 | 5/2008 | 5/09-5/08 | 1-5/2009 | 1-5/2008 | 1-5/09 – 1-5/08 |
1. | Volkswagen GOLF | 52 838 | 40 006 | 32,1% | 224 699 | 209 111 | 7,5% |
2. | Ford FIESTA | 39 955 | 25 610 | 56,0% | 199 546 | 150 891 | 32,2% |
3. | Peugeot 207 | 34 318 | 38 588 | -11,1% | 157 070 | 204 494 | -23,2% |
4. | Opel/Vauxhall CORSA | 31 547 | 34 539 | -8,7% | 147 460 | 175 136 | -15,8% |
5. | Fiat PUNTO | 30 771 | 27 324 | 12,6% | 138 220 | 148 109 | -6,7% |
6. | Fiat PANDA | 28 111 | 20 386 | 37,9% | 130 028 | 101 383 | 28,3% |
7. | Opel/Vauxhall ASTRA | 27 635 | 28 909 | -4,4% | 109 397 | 160 963 | -32,0% |
8. | Ford FOCUS | 26 851 | 36 236 | -25,9% | 129 470 | 177 064 | -26,9% |
9. | Volkswagen POLO | 26 453 | 26 003 | 1,7% | 133 431 | 125 984 | 5,9% |
10. | Renault CLIO | 24 423 | 30 739 | -20,5% | 112 217 | 163 198 | -31,2% |
Mezi značkami je v květnu nejúspěšnější opět německý Volkswagen, jehož prodej ve srovnání s loňskem narostl o 9,3 %. Tímto výsledkem VW předstihl i italský Fiat (+ 3,7 %). Ve Wolfsburgu tak mohou děkovat nové generaci svého bestselleru nižší střední třídy a doufají v podobný úspěch nového Pola.
V počtech kusů je druhý Ford, značky Opel a Vauxhall se vrátily zpět na třetí místo, které v květnu přepustily Fiatu. První desítku nejúspěšnějších automobilek doplňují Peugeot, Renault, Citroën, Toyota a Audi. Neuzavírá jí ovšem Mercedes-Benz, tentokrát se do Top 10 protlačil jeho úhlavní mnichovský soupeř. Největší propad má tentokrát Renault (- 16,5 %), ve dvouciferných hodnotách se pohybuje i BMW (- 15,4 %).
Volkswagen je první i celkově od ledna, druhý Ford má takřka o 120 tisíc aut méně, následují Opel/Vauxhall a Renault, Peugeot a Fiat jsou již pod hranicí půl milionu prodaných kusů. Meziroční srovnání za prvních pět měsíců nevypadá ani pro jednu automobilku lichotivě – všichni velcí hráči evropského trhu prodali méně než v roce 2008. Nejmenší ztrátu má Volkswagen, a to - 2 %, těsně následuje Fiat (- 4,2 %), Ford (- 5,8 %) a Audi (- 6,7 %). Nejhlubší propad zaznamenali v Mnichově: - 24,8 %. Přes dvacetiprocentní hranici je ale tentokrát jen Renault (- 21,6 %), znamená to tedy, že se trh začíná - s vydatnou podporou ze státních rozpočtů - pomalu uzdravovat.
Jak se bude vyvíjet dále, to ukáží až červnové výsledky.
Evropský trh v květnu 2009 – Pořadí značek | |||||||
- | Značka/model | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Změna [%] | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Změna [%] |
- | Období | 5/2009 | 5/2008 | 5/09-5/08 | 1-5/2009 | 1-5/2008 | 1-5/09 – 1-5/08 |
1. | Volkswagen | 150 934 | 138 117 | 9,3% | 676 403 | 690 229 | -2,0% |
2. | Ford | 111 204 | 116 675 | -0,4% | 539 678 | 572 811 | -5,8% |
3. | Opel/Vauxhall | 98 801 | 107 815 | -8,4% | 449 394 | 551 881 | -18,6% |
4. | Fiat | 93 361 | 90 018 | 3,7% | 441 814 | 461 069 | -4,2% |
5. | Peugeot | 89 294 | 95 022 | -6,0% | 402 771 | 486 207 | -17,2% |
6. | Renault | 86 370 | 103 482 | -16,5% | 408 132 | 520 319 | -21,6% |
7. | Citroën | 76 167 | 78 803 | -3,3% | 349 404 | 401 605 | -13,0% |
8. | Toyota | 58 572 | 63 029 | -7,1% | 297 747 | 360 932 | -17,5% |
9. | Audi | 53 967 | 59 208 | -8,9% | 263 953 | 282 802 | -6,7% |
10. | BMW | 53 335 | 63 015 | -15,4% | 229 470 | 305 297 | -24,8% |