Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodej automobilek Jaguar a Land Rover indické Tata Motors bude oficiální již dnes

Ondřej Láník
Diskuze (18)
Ford Motor Company dnes zřejmě oficiálně ohlásí prodej automobilek Jaguar a Land Rover indické Tata Motors. Stane se tak po třech měsících od oficiálního oznámení o zahájených jednáních.

Ford řeší prodejem hned několik vážných problémů vlastního podnikání. Ztráty v řádu miliard amerických dolarů sice plynou především z působení na domácím americkém trhu, ale cest jak získat volné prostředky aniž by se firma dále zadlužovala, už není mnoho. Ztráty Jaguaru a nezbytné další investice z prestižní britské automobilky udělaly předmět nákupu a prodeje.

Současná situace Land Roveru je z hlediska výrobního programu o něco lepší. Loni vzniklo asi 210 tisíc aut a přes určitou nejistotu spojenou s problematikou emisí v EU je i krátkodobý výhled optimistický. Ford vlastnil Land Rover od roku 2000.

Jaguar je na tom hůře. Ztrátová firma loni vyrobila jen asi 62 tisíc aut a z modelového portfolia má světlou budoucnost jen nový model XF. Další modely se teprve vyvíjejí. Ford vlastnil Jaguar od roku 1989.

Tata Motors je součástí indické průmyslové skupiny, která působí v mnoha odvětvích. Akvizice, kterou dnes Ford zveřejní, není zdaleka prvním velkým nákupem. Tata Steel například minulý rok koupila britsko-nizozemskou ocelářskou firmu Corus.

Tata Motors patří k dominantním výrobcům užitkových vozidel na dynamickém automobilovém trhu v Indii a objemem výroby nákladních aut a autobusů patří k největším na světě. Roční tržby firmy dosahují řádově 7 miliard dolarů, ale důležité je zejména to, že indický trh, kde je Tata doma, v příštích letech poroste.

První neoficiální údaje mluví o tom, že transakce příjde Indy na 1,3 miliardy Euro, ale podrobnosti a konkrétní podmínky obchodu by měly být známy až dnes odpoledne. Jisté je, že nový indický vlastník se zavázal zachovat pracovní místa v obou automobilkách Británii. Pravděpodobné je, že Ford zůstane významným dodavatelem obou automobilek v indických rukách, protože například bez motorů z továren Fordu je pokračování výroby současné modelové skladby málo pravděpodobné.

Jaké jsou plány Indů se samotnými luxusními automobilkami není v tuto chvíli jasné. Jisté je, že Tata Motors získá jejich prostřednictvím produkty, trhy a zákazníky, jaké dosud neměla. Už dlouho má Tata v hledáčku vyspělé automobilové trhy v Evropě a v USA, kde se bez vyspělých produktů zatím nemůže prosadit. Jaguar a Land Rover budˇ takové produkty má nebo je dokáže vyvinout a proto je tato koupě pro indickou firmu zajímavá. Jednoduché to ale Tata mít nebude. Vždyť Ford se Jaguar snažil přivést na správnou cestu řadu let a nepomohlo k tomu ani koncernové know-how, technické zázemí a dlouholetá přítomnost na všech světových trzích.

Ondřej Láník
Diskuze (18)
26. 3. 2008 14:10
Re: Mráz
V žádnym případě nepochybuju, že by indove kupovali něco, aby to dělali blbě, to ne. Jen jsem spíš na začátku polemizoval s myšlenkou z pohledu patriotismu majitelů těhto a pod. značek, jestli jim to neublíží a jak se s tim vyrovnaj. Dneska už se snad nenajde auto, kde by si mohl člověk říct třeba "jó to je poctivej mercedes". Všechny auta jsou dneska zplácaný ze součástek z celýho světa, stejně je to u počítačů a vlastně i u piva, naší národní hrdosti.
26. 3. 2008 13:19
Re: Mráz
Však to tady celou dobu píšu, že je to jen a jen věcí majitelů zmíněných značek. Mě je to úplně fuk, já v tom nejezdim. Na druhou stranu pochybuju, že by zrovna ve Fordu byli pitomci a indové všemohoucí spasitelé a ne tak jednoznačně to jde srovnávat s těžkym průmyslem. Někde se ta výhodnost a zisk musí projevit a první, co každýho napadne je pracovní síla. Nemyslim zachování anglických "montoven", ale výroba některých komponentů se třeba přesune do států, kde bych kvalitě moc nevěřil. S turkama je to pravda. Něco podobnýho udělal i Ford, když přesunuje výrobu některých modelů Transitu do Rumunska.
Avatar - T613
26. 3. 2008 12:45
Re: Mráz
Nemám strach z podobného konce jako u Roveru. Indové jsou vychovaní Brity, a v kapitalismu mají dlouho tradici. Oni věci nekupují, aby měli novou hračku, ale aby z ní měli co největší zisk.
Avatar - T613
26. 3. 2008 12:44
Re: Mráz
:yes:
26. 3. 2008 12:07
Re: Mráz
Nikde nic nepíšu o ČR a už vůbec nesrovnávám nějaký bagety s automobilovym průmyslem. Celý je to jen pocitová věc majitelů Jaguaru a Roveru, jak se s tím vypořádaj. Třeba budou radostí bez sebe, třeba si raději koupí bagetu.