Prodej elektromobilů se za tři čtvrtletí ztrojnásobil na 1732 aut
Prodej nových elektromobilů na českém trhu vzrostl za letošní tři čtvrtletí meziročně o 195 procent na 1732 aut. Prodej hybridních vozů se zvýšil o 44 procent na 8310 aut. Prudký nárůst o 360 procent zaznamenaly plug-in hybridy.
Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. Celkový prodej nových osobních aut v Česku se za tři čtvrtletí meziročně snížil o 22,4 procenta na 148.319 vozů.
Z pohledu uživatele je podle Leoše Kabáta ze společnosti Schneider Electric výměna klasického automobilu za plug-in hybrid ideální volbou. "Nabízí komfort klasického auta s dlouhým dojezdem, zároveň při běžném denním dojezdu do 50 kilometrů využije zákazník výhod elektrického auta. Elektromobily jsou určeny primárně pro městský provoz, vhodné jsou například pro carsharingové či rozvážkové služby nebo servisní pracovníky z údržby, energetiky nebo pošty," řekl . Růst zájmu o auta na elektřinu podle něj dokládá i vyšší prodej dobíječek Schneider Electric navzdory pandemii.
Kategorii elektromobilů opanovala domácí Škoda prostřednictvím svého modelu Citigoe iV, který si pořídilo 707 zákazníků. Následuje americká Tesla s 328 prodanými vozy a třetí je Hyundai s 270 elektromobily.
Mezi hybridními vozy vede Toyota s 2821 prodanými auty, následuje Ford s 1082 auty na kombinovaný pohon a Suzuki s 957 prodanými vozy. Na dalším místě je Mazda se 712 vozy a pětici uzavírá Škoda, která prodala 569 hybridních Superbů a 20 Octavií.
"Hybridní vozy jsou spolu s elektromobily v letošním roce jedinou rostoucí kategorií na trhu. Cena tzv. full hybridů, na které se zaměřuje Toyota, se přiblížila cenám dieselových vozů, a přitom mají výrazně nižší spotřebu paliva i emise. Vzhledem k rozšiřování nabídky a čím dál větší oblíbenosti na straně zákazníků očekávám v této kategorii další růst i v příštích letech," uvedl generální ředitel Toyoty a Lexus v ČR Martin Peleška.
Důvodem zvýšených prodejů aut na elektřinu je zejména rozšíření jejich nabídky a snaha automobilek snížit jejich prostřednictvím průměrné emise prodávaných modelů. Od letošního roku za nesplnění emisních limitů hrozí v Evropě pokuty.