Prodej osobních automobilů v EU: Pořadí značek v polovině roku 2011
V samotném červnu se prodej propadl o osm procent na 1,23 milionu vozů. Pokles v červnu podle sdružení vykázaly všechny velké automobilové trhy EU. V Německu se prodej snížil pouze o 0,3 procenta, ve Španělsku se však propadl téměř o třetinu.
Poptávka po automobilech v Evropě se dostala pod tlak kvůli ukončování programů šrotovného. Evropští spotřebitelé navíc odkládají větší nákupy kvůli vládním úsporným opatřením a nejistotě ohledně vývoje ekonomiky. Evropské automobilky se proto soustřeďují na rozvíjející se trhy, jako jsou Čína, Indie, Brazílie a Rusko, napsala agentura Reuters.
Prodej největší evropské automobilky Volkswagen se v prvním pololetí v EU meziročně zvýšil téměř o šest procent na 1,6 milionu vozů. Prodej její české divize Škoda Auto stoupl o více než sedm procent na zhruba čtvrt milionu vozů, napsala ACEA.
Zlepšení vykazuje také GM Europe, BMW Group a Daimler. Ostatní evropské koncerny letos vykazují pokles počtu registrací.
Z asijských automobilek je v plusu Nissan, Hyundai a Mitsubishi, růst vykazuje také Volvo. Švédská automobilka těží především z nového kombi V60 a sedanu S60.
Registrace nových aut v EU za 1. pololetí 2011 | |||||
Značka | trž.podíl '11 | trž.podíl '10 | ks 1-6/2011 | ks 1-6/2010 | rozdíl % |
VOLKSWAGEN | 12,0 | 11,2 | 856 104 | 813 298 | +5,3 |
FORD | 8,1 | 8,5 | 576 727 | 617 178 | -6,6 |
RENAULT | 7,9 | 8,7 | 560 513 | 634 358 | -11,6 |
OPEL/VAUXHALL | 7,6 | 7,2 | 538 029 | 526 001 | +2,3 |
PEUGEOT | 7,2 | 7,6 | 509 732 | 550 017 | -7,3 |
CITROËN | 6,0 | 6,3 | 428 857 | 460 587 | -6,9 |
FIAT | 5,5 | 6,6 | 390 686 | 482 691 | -19,1 |
AUDI | 4,9 | 4,4 | 346 175 | 319 139 | +8,5 |
BMW | 4,6 | 4,2 | 327 539 | 302 276 | +8,4 |
MERCEDES-BENZ | 4,1 | 4,0 | 294 795 | 288 794 | +2,1 |
TOYOTA | 3,8 | 4,1 | 269 194 | 297 253 | -9,4 |
ŠKODA | 3,5 | 3,2 | 250 042 | 233 146 | +7,2 |
NISSAN | 3,4 | 2,8 | 239 096 | 205 552 | +16,3 |
HYUNDAI | 2,8 | 2,5 | 200 499 | 185 520 | +8,1 |
SEAT | 2,3 | 2,2 | 160 606 | 160 186 | +0,3 |
KIA | 1,9 | 1,9 | 135 142 | 135 874 | -0,5 |
VOLVO | 1,8 | 1,6 | 127 862 | 113 309 | +12,8 |
DACIA | 1,8 | 1,9 | 127 609 | 137 201 | -7,0 |
SUZUKI | 1,3 | 1,4 | 91 301 | 99 547 | -8,3 |
CHEVROLET | 1,3 | 1,3 | 90 386 | 91 421 | -1,1 |
MINI | 1,2 | 0,9 | 82 573 | 67 859 | +21,7 |
HONDA | 1,1 | 1,4 | 76 653 | 99 674 | -23,1 |
ALFA ROMEO | 1,1 | 0,7 | 75 855 | 51 241 | +48,0 |
MAZDA | 1,0 | 1,3 | 74 208 | 97 226 | -23,7 |
MITSUBISHI | 0,8 | 0,6 | 57 742 | 45 090 | +28,1 |
LANCIA | 0,7 | 0,8 | 52 077 | 60 327 | -13,7 |
SMART | 0,6 | 0,6 | 42 694 | 43 185 | -1,1 |
LAND ROVER | 0,5 | 0,5 | 36 555 | 36 476 | +0,2 |
CHRYSLER | 0,2 | 0,3 | 14 469 | 20 985 | -31,1 |
LEXUS | 0,2 | 0,1 | 12 586 | 9 711 | +29,6 |
JAGUAR | 0,2 | 0,2 | 11 281 | 13 948 | -19,1 |
= | 100,0 | 100,0 | 7 120 499 | 7 275 603 | -2,1 |
Koncern | trž.podíl '11 | trž.podíl '10 | ks 1-6/2011 | ks 1-6/2010 | rozdíl % |
VW Group | 22,7 | 21,0 | 1 613 989 | 1 526 757 | +5,7 |
PSA Group | 13,2 | 13,9 | 938 589 | 1 010 604 | -7,1 |
RENAULT Group | 9,7 | 10,6 | 688 122 | 771 559 | -10,8 |
GM Group | 8,8 | 8,5 | 628 647 | 618 112 | +1,7 |
FIAT Group | 7,3 | 8,2 | 521 852 | 597 675 | -12,7 |
BMW Group | 5,8 | 5,1 | 410 112 | 370 135 | +10,8 |
DAIMLER | 4,7 | 4,6 | 337 489 | 331 979 | +1,7 |
HYUNDAI-KIA | 4,7 | 4,4 | 335 641 | 321 394 | +4,2 |
TOYOTA Group | 4,0 | 4,2 | 281 780 | 306 964 | -8,2 |
Z velkých automobilových trhů letos roste jen Německo (+10,5 %), ostatní země v počtu registrací ztrácí. Páté Španělsko má -26,8 %, větší propad vykazuje už jen Řecko (-43,9 %).
Výrazně naopak rostou registrace na Slovensku, v Nizozemsku a v Dánsku – ve všech třech přibližně o pětinu. Pobaltské státy (Estonsko, Litva, Lotyšsko) dokonce meziročně zdvojnásobily počet registrací.
Česká republika podle statistik ACEA se svými 88 tisíci stagnuje, vykazuje -0,8 %.
Výzkumná společnost J.D. Power and Associates před časem předpověděla, že prodej aut Evropě v celém letošním roce mírně klesne na 18,1 milionu vozů. V západní Evropě čeká J.D. Power propad o dvě procenta na 14,2 milionu aut, zatímco ve východní Evropě počítá s nárůstem o čtyři procenta na 3,9 milionu vozů.
Svaz dovozců automobilů již minulý týden uvedl, že v České republice se prodej nových osobních automobilů v prvním pololetí snížil o 0,8 procenta na 88.284 vozů. V samotném červnu se prodej propadl o téměř 13 procent.