Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodej v Evropě za rok 2008: Trio Golf, Focus, Astra loni nikdo v nižší střední třídě neohrozil

Ondřej Láník
Diskuze (130)
Když se v Evropě kupuje rodinné auto, padne volba nejčastěji na nižší střední třídu. Loni se takových vozů prodalo přes 3,9 milionu a jedná se tak o největší segment trhu.

V roce 2008 se tento segment v Evropě zmenšil o 6,9 %, celý trh s automobily přitom doznal zmenšení o 8 %. V nižší střední třídě se sice prodávají dražší auta než v kategorii malých vozů, ale prodejci ani automobilky to nemají snadné. Čtyři desítky různých modelů hovoří za mnohé. Podrobnější analýza ukazuje na to, že většinu trhu ovládá několik málo modelů, resp. značek.

Evropané kupují především evropské modely. Na prvních místech jsou známá jména, která jsou považována za domácí v Německu nebo Velké Británii, což jsou země s největšími automobilovými trhy v Evropě.

První VW Golf se loni dočkal generační obměny, která obvykle znamená krátkodobý propad (díky výběhu a doprodeji končícího a pomalejšímu náběhu nového modelu). Nic takového se - navzdory klesajícím tendencím a špatné náladě celého trhu - nestalo. Golfů se prodalo o 5,6 % více než v roce 2007. Započítány navíc nejsou počty Golfů Plus (90 tisíc ks) a Jetty (34 tisíc ks).

Doporučujeme
Prodej v Evropě za rok 2008: Třídu malých vozů vede Peugeot

Ford Focus i Opel Astra mají na kontě více než 300 tisíc prodaných vozů, ale jejich odbyt klesl o 10, resp. 20 %. Nenápadným, ale velmi důležitým hráčem v nižší střední je Peugeot, jehož model 308 přebírá štafetu od staršího 307, který se stále ještě vyrábí jako levnější varianta.

Vedení v luxusní části nižší střední třídy i tentokrát patří Audi A3, které loni prošlo, podobně jako BMW 1 (+30 %!), faceliftem. Mercedes-Benz A s poněkud netypickou koncepcí se nevešel do první desítky. Podařilo se to naopak končící generaci Renaultu Megane a Dacii Logan, oba modely ale meziročně ztrácely.

Jediným modelem neevropské značky, který figuruje v TOP10, je Toyota Auris.

Doporučujeme
Prodej v Evropě za rok 2008: Třídu mini ovládá Fiat

Druhá desítka je neméně zajímavá. Fiatů Bravo se v Evropě prodává méně než u nás tolik populárních Cee´dů. Hyundai i30 je na tom s odbytem zatím podobně jako Nissan Note. Zatímco u Nissanu je pravděpodobný další ústup, i30 by se po rozjetí výroby v ČR mělo uchytit více než v roce 2008.

Nižší střední třída - prodej v Evropě
poř.Model20082007Rozdíl [ks]Rozdíl [%]Podíl na trhu [%]
1.Volkswagen Golf470399445645247545,6%11,9%
2.Ford Focus384619430792-46173-10,7%9,8%
3.Opel Astra338618423070-84452-20,0%8,6%
4.Peugeot 30823695944372192587434,0%6,0%
5.Škoda Octavia195574210589-15015-7,1%5,0%
6.Audi A3192390202769-10379-5,1%4,9%
7.BMW 11887371438324490531,2%4,8%
8.Renault Megane187730252552-64822-25,7%4,8%
9.Dacia Logan151047174920-23873-13,6%3,8%
10.Toyota Auris1379351376033320,2%3,5%
11.Mercedes-Benz A125986136608-10622-7,8%3,2%
12.Honda Civic125477134898-9421-7,0%3,2%
13.Citroen C4122263161196-38933-24,2%3,1%
14.Kia Cee'd108335688283950757,4%2,7%
15.Fiat Bravo95440809261451417,9%2,4%
16.SEAT Leon93140115898-22758-19,6%2,4%
17.Volkswagen Golf Plus89831103096-13265-12,9%2,3%
18.Hyundai i30610022360837394158,4%1,5%
19.Nissan Note6080167372-6571-9,8%1,5%
20.Volvo V50568005576610341,9%1,4%
21.SEAT Altea5432774980-20653-27,5%1,4%
22.Suzuki SX4532924945438387,8%1,4%
23.Mazda35068868827-18139-26,4%1,3%
24.Peugeot 30747514225366-177852-78,9%1,2%
25.Toyota Corolla4313480847-37713-46,6%1,1%
26.Volkswagen Jetta3470551820-17115-33,0%0,9%
27.Alfa Romeo 1473436155867-21506-38,5%0,9%
28.Volvo C302632236569-10247-28,0%0,7%
29.Fiat Sedici2433431828-7494-23,5%0,6%
30.Volvo S402374225805-2063-8,0%0,6%
31.Mitsubishi Lancer22096118391025786,6%0,6%
32.Opel Astra Classic1946323023-3560-15,5%0,5%
33.Nissan Tiida15335428611049257,8%0,4%
34.Chevrolet Lacetti1468319152-4469-23,3%0,4%
35.Lancia Delta14005---0,4%
36.Subaru Impreza1243514720-2285-15,5%0,3%
37.Dodge Caliber1120617056-5850-34,3%0,3%
38.Chevrolet Nubira682210327-3505-33,9%0,2%
39.Daihatsu Materia43025329-1027-19,3%0,1%
40.SEAT Toledo42806753-2473-36,6%0,1%
41.Chrysler PT Cruiser22866900-4614-66,9%0,1%
-Celkem39424154235088-292673-6,9%100,0%

Údaje firmy JATO zahrnují výsledky trhů zemí Evropské unie, Švýcarska, Švédska a Turecka. Nezahrnují však Rusko a některé další země východní Evropy. Zahrnuta jsou pouze osobní auta, vozy zaregistrované jako užitkové nejsou započteny.

Ondřej Láník
Diskuze (130)
6. 4. 2009 12:54
Re: konkurence evropských Korejců.....
V kroutícím momentu bylo Bravo lepší - ale v maximálce, akceleraci a světe div se, vespotřebě byl Golf lepší. Nejúspornější byl Megane, což bylo jeho jediné prvenství. Bravo i Megan měly objemově největší "kufry", problém byl s tím, že jejich tvarování bylo tak špatné, že jak Golf tak Kia je v elefektivním způsobu využití zavazadloivého prostoru taky převálcovaly. Jinak, Golf měl (jak píšu) dvoulitr a ne planovanou 16stovku. A jen tak mezi námi, pro koho je kroutící moment nejdůležitějším parametrem při nákupu auta? Není třeba ta akcelerace, brzdná dráha, spotřeba důležitější?
Avatar - DaewooMaster
2. 4. 2009 18:37
Zkreslení údajů v tabulce
Pan "odborník", co sestavoval tu tabulku, je zřejmě vtipálek, když tam kupř. jedno auto bezostyšně rozepsal do 2 řádků! >:D Chevrolet Nubira je totiž totéž, co Chevrolet Lacetti. Ale to je fuk, můj názor na tyhle "zaručené a objektivní" statistiky to stejně nijak nezměnilo... >:-[]
2. 4. 2009 09:58
Re: VWÍTĚZ BERE VWŠE
Teda ja vim, ze to delaji vsichni, ale nektere modely jsou echt popelnice, to se uprit neda :-)
2. 4. 2009 09:38
verze combi...
Nechci nijak zpochybnit určitě právem zasloužená první místa premiantů, jejichž kvality jsou bezpochyby neodiskutovatelné. Všiml jsem si ale, že zde někdo napsal, jak to KIA natřela Italům - je to pravda, jen je třeba také vidět, že na předních příčkách jsou vesměs auta, která jsou nabízena i ve verzi combi, což např. fiat bravo není a kia ceed ano, což nepochybně hraje svou roli v prodejnosti také. Zdravím, ať vám to všem jezdí...jjkk.
2. 4. 2009 06:55
Re: OT: nová zbraň na piráty přechodů
Ja som svetu otvorený... >:D