Prodej v Evropě za rok 2008: Trio Golf, Focus, Astra loni nikdo v nižší střední třídě neohrozil
V roce 2008 se tento segment v Evropě zmenšil o 6,9 %, celý trh s automobily přitom doznal zmenšení o 8 %. V nižší střední třídě se sice prodávají dražší auta než v kategorii malých vozů, ale prodejci ani automobilky to nemají snadné. Čtyři desítky různých modelů hovoří za mnohé. Podrobnější analýza ukazuje na to, že většinu trhu ovládá několik málo modelů, resp. značek.
Evropané kupují především evropské modely. Na prvních místech jsou známá jména, která jsou považována za domácí v Německu nebo Velké Británii, což jsou země s největšími automobilovými trhy v Evropě.
První VW Golf se loni dočkal generační obměny, která obvykle znamená krátkodobý propad (díky výběhu a doprodeji končícího a pomalejšímu náběhu nového modelu). Nic takového se - navzdory klesajícím tendencím a špatné náladě celého trhu - nestalo. Golfů se prodalo o 5,6 % více než v roce 2007. Započítány navíc nejsou počty Golfů Plus (90 tisíc ks) a Jetty (34 tisíc ks).
Prodej v Evropě za rok 2008: Třídu malých vozů vede Peugeot |
Ford Focus i Opel Astra mají na kontě více než 300 tisíc prodaných vozů, ale jejich odbyt klesl o 10, resp. 20 %. Nenápadným, ale velmi důležitým hráčem v nižší střední je Peugeot, jehož model 308 přebírá štafetu od staršího 307, který se stále ještě vyrábí jako levnější varianta.
Vedení v luxusní části nižší střední třídy i tentokrát patří Audi A3, které loni prošlo, podobně jako BMW 1 (+30 %!), faceliftem. Mercedes-Benz A s poněkud netypickou koncepcí se nevešel do první desítky. Podařilo se to naopak končící generaci Renaultu Megane a Dacii Logan, oba modely ale meziročně ztrácely.
Jediným modelem neevropské značky, který figuruje v TOP10, je Toyota Auris.
Prodej v Evropě za rok 2008: Třídu mini ovládá Fiat |
Druhá desítka je neméně zajímavá. Fiatů Bravo se v Evropě prodává méně než u nás tolik populárních Cee´dů. Hyundai i30 je na tom s odbytem zatím podobně jako Nissan Note. Zatímco u Nissanu je pravděpodobný další ústup, i30 by se po rozjetí výroby v ČR mělo uchytit více než v roce 2008.
Nižší střední třída - prodej v Evropě | ||||||
poř. | Model | 2008 | 2007 | Rozdíl [ks] | Rozdíl [%] | Podíl na trhu [%] |
1. | Volkswagen Golf | 470399 | 445645 | 24754 | 5,6% | 11,9% |
2. | Ford Focus | 384619 | 430792 | -46173 | -10,7% | 9,8% |
3. | Opel Astra | 338618 | 423070 | -84452 | -20,0% | 8,6% |
4. | Peugeot 308 | 236959 | 44372 | 192587 | 434,0% | 6,0% |
5. | Škoda Octavia | 195574 | 210589 | -15015 | -7,1% | 5,0% |
6. | Audi A3 | 192390 | 202769 | -10379 | -5,1% | 4,9% |
7. | BMW 1 | 188737 | 143832 | 44905 | 31,2% | 4,8% |
8. | Renault Megane | 187730 | 252552 | -64822 | -25,7% | 4,8% |
9. | Dacia Logan | 151047 | 174920 | -23873 | -13,6% | 3,8% |
10. | Toyota Auris | 137935 | 137603 | 332 | 0,2% | 3,5% |
11. | Mercedes-Benz A | 125986 | 136608 | -10622 | -7,8% | 3,2% |
12. | Honda Civic | 125477 | 134898 | -9421 | -7,0% | 3,2% |
13. | Citroen C4 | 122263 | 161196 | -38933 | -24,2% | 3,1% |
14. | Kia Cee'd | 108335 | 68828 | 39507 | 57,4% | 2,7% |
15. | Fiat Bravo | 95440 | 80926 | 14514 | 17,9% | 2,4% |
16. | SEAT Leon | 93140 | 115898 | -22758 | -19,6% | 2,4% |
17. | Volkswagen Golf Plus | 89831 | 103096 | -13265 | -12,9% | 2,3% |
18. | Hyundai i30 | 61002 | 23608 | 37394 | 158,4% | 1,5% |
19. | Nissan Note | 60801 | 67372 | -6571 | -9,8% | 1,5% |
20. | Volvo V50 | 56800 | 55766 | 1034 | 1,9% | 1,4% |
21. | SEAT Altea | 54327 | 74980 | -20653 | -27,5% | 1,4% |
22. | Suzuki SX4 | 53292 | 49454 | 3838 | 7,8% | 1,4% |
23. | Mazda3 | 50688 | 68827 | -18139 | -26,4% | 1,3% |
24. | Peugeot 307 | 47514 | 225366 | -177852 | -78,9% | 1,2% |
25. | Toyota Corolla | 43134 | 80847 | -37713 | -46,6% | 1,1% |
26. | Volkswagen Jetta | 34705 | 51820 | -17115 | -33,0% | 0,9% |
27. | Alfa Romeo 147 | 34361 | 55867 | -21506 | -38,5% | 0,9% |
28. | Volvo C30 | 26322 | 36569 | -10247 | -28,0% | 0,7% |
29. | Fiat Sedici | 24334 | 31828 | -7494 | -23,5% | 0,6% |
30. | Volvo S40 | 23742 | 25805 | -2063 | -8,0% | 0,6% |
31. | Mitsubishi Lancer | 22096 | 11839 | 10257 | 86,6% | 0,6% |
32. | Opel Astra Classic | 19463 | 23023 | -3560 | -15,5% | 0,5% |
33. | Nissan Tiida | 15335 | 4286 | 11049 | 257,8% | 0,4% |
34. | Chevrolet Lacetti | 14683 | 19152 | -4469 | -23,3% | 0,4% |
35. | Lancia Delta | 14005 | - | - | - | 0,4% |
36. | Subaru Impreza | 12435 | 14720 | -2285 | -15,5% | 0,3% |
37. | Dodge Caliber | 11206 | 17056 | -5850 | -34,3% | 0,3% |
38. | Chevrolet Nubira | 6822 | 10327 | -3505 | -33,9% | 0,2% |
39. | Daihatsu Materia | 4302 | 5329 | -1027 | -19,3% | 0,1% |
40. | SEAT Toledo | 4280 | 6753 | -2473 | -36,6% | 0,1% |
41. | Chrysler PT Cruiser | 2286 | 6900 | -4614 | -66,9% | 0,1% |
- | Celkem | 3942415 | 4235088 | -292673 | -6,9% | 100,0% |
Údaje firmy JATO zahrnují výsledky trhů zemí Evropské unie, Švýcarska, Švédska a Turecka. Nezahrnují však Rusko a některé další země východní Evropy. Zahrnuta jsou pouze osobní auta, vozy zaregistrované jako užitkové nejsou započteny.