Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Toyota Mirai
Toyota Mirai
Toyota Mirai
Toyota Mirai
84 Fotogalerie

Prodeje vodíkových elektromobilů meziročně výrazně vzrostly

Ve srovnání s bateriovými elektromobily jsou čísla stále výrazně nižší, přesto i prodeje vodíkových elektromobilů zaznamenaly citelný růst.

Podle dat, která zveřejnila analytická společnost JATO Dynamics, se za uplynulý rok prodalo 15.500 vozů s vodíkovým pohonem, což není na první pohled zrovna mnoho – obzvlášť při srovnání s ostatními typy pohonů. Pro segment vodíkových elektromobilů to však znamená růst o 84 procent.

Je navíc potřeba si uvědomit, že poslední roky byly výrazně ovlivněny pandemií a čipovou krizí. Ve srovnání s předpandemickým obdobím se pak prodej zvýšily o 103 procent. I tak ale zůstává segment vodíkových automobilů spíše okrajovou záležitostí.

Video placeholder
Vodíkový Hyundai Nexo a jeho zvláštnosti: Jak z něj vypustíte vodu? • Auto.cz

Od roku 2011 se totiž prodalo zhruba jen 41.700 vozidel s vodíkovým pohonem, což je podle dat JATO Dynamics zhruba podobné číslo, jako prodeje všech značek v rámci Volkswagen Group na čínském trhu během pouhých čtyř dnů.

Sluší se navíc dodat, že největší popularitě se vodíkové vozy těší v Jižní Koreji, kde jsou jejich prodeje s přehledem nejvyšší. Roční prodeje se zde vyšplhaly na cca 8500 vodíkových vozů, zatímco na druhé příčce jsou USA s prodeji lehce přes 3000 kusů vodíkových vozů. Na čtvrté příčce je Japonsko (cca 2500 vozů) a čtvrté země EU (cca 1000 vodíkových vozů).

Tradičním nepřítelem rozvoje vodíkových elektromobilů zůstává pomalý rozvoj sítě plnících stanic, což je ostatně dobře patrné i na českém trhu, kde se otevření první plnící stanice již několikrát posouvalo. Svou roli však hraje i relativně omezená nabídka, které dominují především dva modely.

Podle JATO Dynamics totiž až 98 % ročních prodejů za minulý rok tvořily pouze modely Hyundai Nexo a Toyota Mirai. O zbylá dvě procenta se podělila již z výroby vyřazená Honda Clarity s novými testovacími vozy, například z dílny BMW a koncernu Stellantis. Nexo přitom dominovalo na domácím jihokorejském trhu, zatímco Toyota Mirai slavila úspěch hlavně v USA.

V budoucnosti nás však velmi pravděpodobně čeká další rozšiřování nabídky vodíkových vozidel. Například BMW by mělo letos postavit 100 kusů tetovací série BMW X5, osazených vodíkovou technologií. Vývojem vodíku v rámci skupiny VW Group by měla být pověřena značka Audi, společnosti Daimler a Volvo pak zvažují vodík jako pohon pro své velké užitkové vozy.