Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Průměrná cena nových aut na českém trhu klesla o 1,2 %, nejlevnější verze ale zdražily

ČTK
Diskuze (3)

Zatímco vrcholné varianty jednotlivých modelů zlevnily o 2,3 procenta, vozy v základní výbavě o 0,6 procenta zdražily. Vyplývá to z aktuálního cenového indexu poradenské firmy EY.

Důvodem poklesu cen je podle partnera EY pro automobilový průmysl Petra Knapa aktuální situace na trhu. "Zdražování základních modelů automobilů je patrně spojené s jejich povinností plnit zákonné požadavky, jejichž minimální úroveň je neustále navyšována. To se projevuje prakticky v každém případě představení nové generace či alespoň modernizace modelů. Naopak cenový pokles u vrcholných výbav je pravděpodobně dán jejich užší nabídkou. Jistý vliv u importovaných modelů určitě může mít aktuální kurz koruny vůči euru, neboť koruna ve sledovaném období oslabovala. Je však pravděpodobné, že to se do cen teprve promítne," podotkl.

Z pohledu motorizací nejvíce zlevnily vozy s pohonem LPG, a to o 5,1 procenta, a naftové vozy, které klesly na ceně o 3,1 procenta. Bateriová auta naopak zdražila o 0,6 procenta.

U vozů s nejvyšší výbavou představuje pokles o 2,3 procenta průměrné snížení ceny o 16.000 Kč. Nejvíce klesla cena naftových motorů, a to o 6,3 procenta. To je v průměru zhruba 60.000 Kč v případě vrcholné varianty. U automobilů v nejvyšší výbavě došlo k výraznému poklesu cen v segmentu nižší střední třídy, a to o 41.000 Kč. Propad cen zejména u naftových motorizací je převážně způsobený generační obměnou vozidel koncernu Volkswagen (Octavia, Golf, Leon, A3), neboť ne ve všech případech byla do nové nabídky zařazena vrcholná dieselová varianta.

Zdražily naopak malé vozy, a to o 3,4 procenta, tedy zhruba o 15.000 Kč. V této kategorii narostly ceny hybridů o 9,4 procenta a benzinových vozů o 4,8 procenta. Naftová auta v této kategorii již téměř nejsou. Mezigeneračně došlo k navýšení ceny u Hyundai i20 a Toyoty Yaris. Dráž lze rovněž pořídit nejdostupnější Peugeot 208.

V segmentu SUV nejvíce zlevnily benzínové varianty i základní hybridní provedení (pokles o 7,1 procenta). Naopak hybridní SUV v nejvyšší výbavě zdražily o 2,2 procenta. Nejvýraznějších změn v rámci tohoto segmentu se dočkal Ford Kuga, který v nejdostupnější základní variantě zlevnil o 30.000 Kč a v nejvyšší výbavě naopak zdražil o téměř 80.000 Kč.

Prodej nových osobních aut v Česku se za tři čtvrtletí meziročně snížil o 22,4 procenta na 148.319 vozů. V září trh o sedm procent vzrostl.

ČTK
Diskuze (3)

Doporučujeme

17. 12. 2020 09:49
Cenový index EY
Každá statistika má samozřejmě své limity, ale tady u té jsou jasně daná (poměrně jednoduchá) pravidla a zdroje : "EY sleduje spodní cenové hladiny (u nejlevnějších variant jednotlivých modelů) i vrcholy nabídek (nejdražší varianty jednotlivých modelů). EY analyzuje také další parametry nabídky vybraných vozidel např. z pohledu motorizací, výbavových stupňů a jejich vzájemné komplexity. Portfolio sledovaných modelů bylo rozšířeno na 55 modelů (z původních 42) napříč segmenty trhu na základě statistik prodejů z předchozích let (tyto vozy představují 72 % objemu prodaných vozidel na území ČR). "
Ernst & Young je jedním ze čtyř světových auditorů, který se například specializuje na interní podvody.
Avatar - rohYpnol
17. 12. 2020 09:37
Tomu říkám jediné
Statistika vytáhlá z kravského pozadí. Poradenská firma by se měla jít evidentně sama poradit :-!
Avatar - WinDiesel
16. 12. 2020 18:43
To bylo řečí o zdražování ...
... nezdá se to, ale trh existuje.
Je pitomost vymlouvat se na Kowid.