Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První dojmy: Mazda MX-5 (Ženeva živě)

Ondřej Láník
Diskuze (18)
Ideální rozložení hmotnosti, větší tuhost a ještě lepší odezva na plynový pedál - to byly prvořadé úkoly při tvorbě zcela nového vydání Mazdy MX-5. Dojmy z prvního statického setkání potvrzují příslušnost této Mazdy ke kategorii "požitkářský vůz".

Ideální rozložení hmotnosti, větší tuhost a ještě lepší odezva na plynový pedál - to byly prvořadé úkoly při tvorbě zcela nového vydání Mazdy MX-5/Miaty/Roadsteru (podle trhu). Novinka je sice o 10 kg těžší, ovšem více než přiměřeným odškodněním je nárůst tuhosti o 22% a odolnosti proti krutu o 47%.

Ani se tomu nechce věřit, ale Mazda MX-5 se vyrábí už 16 let. Když v roce 1989 opustil tento dvousedadlový roadster továrnu, asi nikdo nedoufal, že bude trhat rekordy v prodejnosti (původní model i nástupce uvedený v roce 1998). MX-5 uchvátila během dlouhých 16 let srdce tisíců řidičů, kteří většinou svorně prohlašují - kdo jednou zkusil, nechce jinak. Přestože se druhá generace MX-5 nemá vedle moderních sourozenců za co stydět, doba si žádá změny.

Mazda proto nelenila a začala pracovat na nástupci. Ten byl sice několikrát zachycen špionážními fotografy při testování, ale automobilka mlčela jako hrob. Promluvila až před několika dny. V oficiální tiskové zprávě oznamující přítomnost nové MX-5 na prknech ženevské autoshow toho výrobce bohužel mnoho neprozradil, bylo však oznámeno, že nová MX-5 bude opět oblékat kabátek ve stylu Zoom Zoom.

První setkání v Ženevě nás utvrdilo v tom, že nové provedení bude spolehlivou kartou v nové mozaice výrobního programu Mazdy. Ta před lety zahájila útok na pozice, které byly dříve na starém kontinentu doménou Alfy Romeo a které by rád zaujímal španělský Seat. Nová MX-5 se alespoň po stránce vzhledu povedla. Tři vystavené exponáty se po celou dobu těšily přízni novinářů, takže nebylo snadné pořídit obrázky bez v té chvíli nežádoucí posádky.

Ačkoli tradice otevřeného roadsteru Mazdy netrvá zase tak dlouho, kult který japonská automobilka vytvořila nelze jen tak opustit. Přední části tvořené jediným rozměrným dílem dominují světlomety, které připomínají parkovací světla první generace. Automobiloví špióni předvídali, že podoba se přiblíží většímu kupé RX-8, nakonec se však pětka příliš své tradici nezpronevěřila. Spojovacím můstkem jsou snad jen zvýrazněné blatníky a rozměrný vstupní otvor na přídi. Zezadu a zdálky byste si novou MX-5 mohli snadno splést s původními modely, ale v reálu působí nový roadster jednoznačně. Záď nyní zdobí dvě koncovky výfuku, místo původní jediné. Čelní sklo je posunuto dále vzad a je více skloněno.

Za volantem se cítíte podobně jako v prvních Miatách, vyšší řidiči budou mít oprávněný pocit, že jim kouká hlava ven z vozu. Přístrojová deska je obložena plastovým pásem v barvě karosérie, který výrazně napomáhá dotvářet celkový sportovní feeling. Do středové konzoly integrovaný sound system připravený firmou Bose jsme zatím mohli hodnotit jen z hlediska designu. Šedý hladký plast bychom v ideálním řešení nahradili něčím hodnotnějším, podobně jako lacině působící LCD displej. Mazda MX-5 ale bude řidiče přesvědčovat něčím jiným než zvukem aparatury, takže toto subjektivní hodnocení berte s rezervou. Kruhové přístroje před řidičem jsou rozšířeny o teploměr oleje, dobře čitelné popisky ciferníků jsou provedeny ostře řezaným fontem, typickým pro současné Mazdy.

Tak jako dříve, je i dnes předpokladem dokonalého image majitele otevřené Mazdy jistá obratnost. Vystupování z nízko položených sedadel rozhodně není nic příjemného pro postarší řidiče, kteří mají problémy pohybového ústrojí, ti mladší musí tento úkon vyzkoušet několikrát bez pozornosti dámského publika, které bude v mnoha případech tím pravým důvodem k zakoupení roadsteru.

Klasické uspořádání karosérie je patrné z vystaveného hnacího ústrojí nové Mazdy MX-5. Vpředu je náprava s dvojitými trojúhelníkovými rameny, uchycená v nápravnici tvaru písmene U, na podélně uložený motor nad přední nápravou navazuje převodovka, která odvádí točivý moment na zadní kola. Před zadní nápravou našla také místo palivová nádrž.

Proti předchůdci (3975 x 1680 x 1225 mm) narostla novinka na 3995 x 1720 x 1245 mm, původní rozvor 2265 mm se zvětšil na 2330 mm. Pod kapotou najde své místo čtyřválcový motor MZR 2.0 DOHC 16 V o výkonu 118 kW při 6700 ot./min, který poskytuje řidiči točivý moment 188 Nm při 5000 ot./min. V Evropě bude dodáván také menší motor 1.8 (93 kW při 6500 ot./min). Výkon přenese šestistupňová převodovka na zadní kola. Motory jsou proti předchozímu provedení posunuty vzad o 135 mm, což zlepšuje rozložení hmoty vozu na jednotlivé nápravy.

Skládací plátěnou střechu může obsluhovat jediná osoba, ale po tom co se složí za přední sedadla do tvaru Z, nezbývá v zádi už příliš mnoho místa (140 l). Výroba nové MX-5 začne v prvním čtvrtletí roku 2005.




Po návratu z Ženevy zveřejníme tradiční rozsáhlou přílohu věnovanou Ženevskému autosalonu. (přes 1000 fotografií, videa, podrobný přehled novinek)

Odkazy na minulé autosalony:

Paříž 2004

Ženeva 2004

Ondřej Láník
Diskuze (18)