Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První jízda s novou Toyotou bZ4X: Tohle že je facelift? Změn je mnohem víc!

Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
Toyota bZ4X
54 Fotogalerie
Jan Faltýsek

V okolí Madridu jsme projeli bZ4X po rozsáhlé modernizaci. Technicky se nejedná o zcela novou generaci, ale změn je tolik, že nejde ani o pouhý facelift. 

Toyota bZ4X byla představena v roce 2022 jako první elektrický model japonské automobilky pro současný evropský trh. Jde o slušný, postupně vylepšovaný prvopočin a krátkodobě se několikrát dostala (i díky cenovým pobídkám Toyoty) mezi nejprodávanější elektromobily ve třídě. Neohromil ale reálný dojezd a rychlost nabíjení. To se má teď změnit. V současné době model prochází procesem homologace, oficiálně jde tedy stále o prototypy, ale větší změny se již konat nebudou.

Přímo pro evropské silnice

Jednou z nejčastějších výtek k první generaci bZ4X bylo nastavení podvozku – příliš tvrdý přes ostřejší nerovnosti a zároveň příliš houpavý při rychlejší jízdě. Nová verze proto dostala přepracované tlumiče a jinak nastavené řízení. Ladění probíhalo přímo Evropě. 

Výsledkem je o řád lepší celkový komfort, než nabízí vycházející model, o čemž jsme se během testovacích jízd přesvědčili. Na žádný typ nerovností podvozek nereaguje zbytečně tvrdě, v zatáčkách zároveň zůstává dostatečná opora. Takový sedan Toyota Camry je sice ještě pohodlnější, v rámci středních SUV však model bZ4X určitě patří k těm komfortnějším.

Čtyřkolka teď nabízí celkový výkon 252 kW, což už konečně stačí k efektnímu zatlačení posádky do sedaček. Předokolky mají i v silnější verzi maximálně 165 kW, proto bychom je doporučili hlavně do města nebo defenzivním řidičům. U elektromobilu se na předjíždění za městem větší výkonová rezerva hodí, i kvůli obecně nižší maximální rychlosti a vyšší hmotnosti.

Rychlejší, ale hlavně stabilnější nabíjení

Toyota slibuje vylepšené rychlonabíjení hlavně v chladnějších podmínkách. Baterie se nyní rychleji zahřeje na provozní teplotu a udrží vyšší nabíjecí výkon déle. Znát to bude hlavně v zimě – kde dříve Toyota bZ4X zpomalovala, nově zvládne DC nabíjení výrazně svižněji i při teplotách kolem nuly.

Kromě toho inženýři upravili i samotný algoritmus nabíjení. Je šetrnější k baterii, což by mělo zlepšit její životnost, zvlášť pokud často využíváte rychlonabíječky.  Stran maximálního výkonu ale Toyota stále není na špičce trhu – konkurence nabídne i přes 200 kW, zatímco bZ4X se drží do 150 kW.

Lépe hospodaří s teplem

Uvnitř vozu najdeme několik nenápadných, ale praktických změn. Jednou z nich je úspornější vytápění – vůz využívá nové tepelné čerpadlo s vyšší účinností a přidal i možnost ohřívat pouze konkrétní části kabiny (například kolenní prostor řidiče), výhodou je nižší spotřeba energie v zimě a tedy delší dojezd. Vylepšen byl i ukazatel dojezdu – nově se přizpůsobuje podle stylu jízdy, trasy i počasí. To ocení každý, komu vadily výrazné odchylky mezi odhadem a realitou. Optimalizoval se také olejový okruh, což novince umožnilo zcela vynechat jedno olejové čerpadlo.

Nabití z 10 na 80% by nyní mělo trvat okolo 30 minut a zásadní je, že se tato hodnota nebude tolik lišit v mrazu. Na trakční baterii se přitom vztahuje záruka 8 let nebo 160.000 km, kdy je garantováno zachování alespoň 70 % kapacity. Dojezd dle WLTP se vylepšil o 61 kilometrů až na celkových 569 km v případě osazení silnější, 73,1kWh baterií. Pohon všech dojezd snižuje na 506 km.

Video placeholder
Toyota bZ4X • Zdroj: Toyota

Stejné základy, ale doladěné

Toyota bZ4X zůstává na platformě eTNGA a to znamená nízké těžiště, rovnoměrné rozložení hmotnosti a solidní tuhost karoserie. Bezpečnostní výbava byla aktualizována na novou generaci systému T-Mate. Ten zahrnuje vylepšeného asistenta řízení, nouzové brzdění i pomoc při změně jízdního pruhu. Nejde o plně autonomní jízdu, ale o užitečné asistenty v každodenním provozu. V praxi řidič téměř nemusí používat brzdový pedál, o bezpečný odstup se auto stará samo i na klikatých silnicích, a to velmi plynule. 

Topení i klimatizace fungují na jedničku, což u elektromobilů stále není samozřejmostí. Fyzických tlačítek je uvnitř spousta, hlavně na volantu – možná až přespříliš. Člověk se s ovládáním některých prvků, palubního počítače a infotainmentu, musí trochu sžít.

Během testovacích jízd nás kromě příjemně plavné jízdy přesvědčila také jistota a stabilita, vývojářům se podařilo snoubit zdánlivě protichůdné požadavky. Adaptivní podvozek přitom není potřeba. Řízení je přirozenější než dřív. Zkusili jsme i slalom na mokru. Bez plynu je bZ4X bezpečně nedotáčivá, není však nemotorná a ani s poměrně velkým volantem nezamotá ruce do vánočky. Stabilizační systém zasahuje brzy a nejde zcela vypnout (přestože je v režimu „OFF“), při jízdě po kružnici však není problém přinutit čtyřkolku k tomu, aby výkon zadního elektromotoru odsadil zadek do smyku.

Drobné výtky jsme měli k aerodynamickému hluku okolo rámů oken a panoramatické střechy. Trochu hlučnější byla také jízda na větších 20” kolech po hrubém asfaltu, nicméně právě na hluku v kabině vývojáři hodně zapracovali a oproti vycházející bZ4X jde opět o znatelný posun vpřed. Inženýrům značky jsme si postěžovali ještě na parkovacího asistenta, který se zbytečně zapínal v provozu, například na kruhovém objezdu. Produkční kusy by v tomto mohly být doladěnější.

Každopádně jsme byli nadšeni tím, jak pozorně tým inženýru naslouchá kritice. Však právě využitá zpětná vazba udělala z bZ4X mnohem lepší auto pro reálný život. Japonci potřebují globálně konkurenceschopný elektromobil a modernizovaná bZ4X má k tomu nadějné předpoklady.

Technické údaje (nyní v procesu homologace)
VerzeFWD (123 kW)FWD (165 kW)AWD (252 kW)
Typ motoruSynchronní s permanentními magnetySynchronní s permanentními magnetySynchronní s permanentními magnety
Celkový výkon systému [kW]123165252
Točivý moment – přední motor [Nm]268,6268,6268,6
Točivý moment – zadní motor [Nm]170
Typ baterieLithium-iontováLithium-iontováLithium-iontová
Počet článků78104104
Jmenovité napětí [V]288,6384,8384,8
Kapacita baterie – hrubá [kWh]57,773,173,1
Maximální rychlost [km/h]140160160
Zrychlení 0–100 [km/h]8,67,45,1
Typ brzd (přední/zadní)Větrané kotoučeVětrané kotoučeVětrané kotouče
Dojezd WLTP (18" kola) [km]442569506
Celková délka [mm]4 6904 6904 690
Celková šířka [mm]1 8601 8601 860
Celková výška [mm]1 6501 6501 650
Rozvor [mm]2 8502 8502 850
Rozchod kol – přední/zadní [mm]1 600/1 6101 600/1 6101 600/1 610
Světlá výška [mm]201201201
Poloměr otáčení (pneumatiky/karoserie) [m]5,6/6,15,6/6,15,6/6,1
Rozměr pneumatik (18", 20“)235/60R18, 235/50R20235/60R18, 235/50R20235/60R18, 235/50R20
Rozměr kol (18", 20“)18x7.5, 20x7.518x7.5, 20x7.518x7.5, 20x7.5
Délka interiéru [mm]1 9181 9181 918
Šířka interiéru [mm]1 5021 5021 502
Výška interiéru [mm]1 149 (1 142 s panoramatickou střechou)1 149 (1 142 s panoramatickou střechou)1 149 (1 142 s panoramatickou střechou)
Objem zavazadlového prostoru [cm³]452452452
Pohotovostní hmotnost [kg]1 850–1 8901 930–2 0202 030–2 115
Celková hmotnost [kg]2 4652 5202 585
Tažná kapacita (brzděný přívěs) [kg]7507501 500

Zdroj: Autorský text | Foto, video: Toyota