Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

PSA nadále počítá se spojením s FCA. Koronavirus plány neohrozí

David Bureš
Diskuze (0)

Itálie se vlivem pandemie koronaviru zastavila. Neznamená to však konec plánů na fúzi tamějšího koncernu FCA s francouzskou Skupinou PSA.

Skupina PSA před koncem loňského roku potvrdila, že se dohodla na fúzi s italsko-americkým koncernem Fiat Chrysler Automobiles. Mohlo by se zdát, že aktuální pandemie koronaviru tyto plány ohrožuje, o čemž už některá média informovala. Z PSA ale nyní zazněly hlasy, že se plán na spojení obou společností nemění.

Francouzská agentura AFP totiž s odkazem na nejmenovaného pracovníka PSA seznámeného s jednáním napsala, že je fúze v ohrožení. A to kvůli tomu, že koronavirová pandemie zpochybňuje finanční výhody spojení obou automobilek. Podobně píše i francouzský finanční deník Les Echoes, který tvrdí, že dohodu bude nutné přezkoumat. Původní plán počítal se spojením dvou rovných partnerů, dnešní krize ale může pozici obou subjektů změnit.

FCA tyto spekulace oficiálně nekomentovalo, Skupina PSA se ale prostřednictvím tiskového prohlášení k těmto zprávám ohradila. „Přijímáme nezbytná rozhodnutí, abychom zajistili udržitelnost skupiny. Tato fúze má smysl více než kdy jindy,“ tvrdí v prohlášení francouzská automobilka. Navíc zdůrazňuje, že v souvislosti s koronavirovou krizí by bylo nevhodné spekulovat o změnách podmínek spolupráce.

Pravdou je, že původní plány může dnešní krize silně ovlivnit. PSA a FCA podepsaly memorandum o porozumění, v němž se zavázaly, že fúze spojí dva rovnocenné partnery. Proto kvůli vyrovnání pozic mají akcionáři PSA získat jeho 46% podíl ve společnosti Faurecia, dodavatele dílů, zatímco FCA mělo akcionářům rozdat speciální dividendu ve výši 5,5 miliardy eur.

Jenže dnešní krize snížila hodnotu společnosti Faurecia a automobilky raději drží své finance, aby jich měly dostatek pro následné vyrovnání se s následky krize. Továrny napříč Evropou stojí a spolu s tím se zastavily i evropské prodeje aut, což na výsledky automobilek bude mít negativní vliv. I proto se v mnoha státech hovoří o znárodňování velkých firem (Itálie už znárodnila problémové aerolinky Alitalia, Británie převzala státní dohled nad vybranými velkými společnostmi), což obzvlášť ve Francii a Itálii může být na pořadu dne. A takový krok by jednání PSA a FCA jistě ovlivnil.

Nechme se tak překvapit, jak to ještě dopadne. Na konci loňského roku se zdálo již jisté, že se FCA a PSA skutečně spojí, jen že to kvůli splnění všech formálních náležitostí potrvá ještě pár měsíců. Teď se ale zdá, že podmínky fúze se ještě můžou změnit.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme