Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rady před koupí Mercedesu 380 až 560 SEC: Skutečně nezastavitelný?

Tomáš Dusil
Diskuze (0)

Když někomu zavoláte a do telefonu vám odpoví „jezdím se sekačkou“, znamená to, že seká trávu. Jenže spojení „jezdit se sekačkou“ může také znamenat něco úplně jiného. Právě tak se dnes přezdívá kupé odvozenému od nejvyšší řady Mercedesů třídy S generace W 126, tedy 380 až 560 SEC.

Možná to znáte. Sedany třídy S z let 1979 až 1991 označené W 126 řada lidí zná pod přezdívkou Čína. V roce 1981 k nim přibylo elegantní kupé SEC, jehož označení dalo o mnoho let později vozu přezdívku Sekačka.

Auto vzniklo coby náhrada předchozího kupé SLC, které však nemělo základ v sedanech třídy S předchozí generace W 116, ale v roadsterech SL řady R 107 z roku 1971. Konstruktéři vůz trochu prodloužili a místo plátěné stahovací střechy použili plechovou bez středního sloupku. Kupé SEC vzniklo naopak zkrácením kratší verze sedanu (SE) W 126 o 85 mm. O stejnou hodnotu se zmenšil také rozvor.

Výhradně osmiválce

Zatímco sedany mohly pohánět také řadové šestiválce a v USA rovněž diesel, kupé bylo posazeno o něco výše. Z toho důvodu najdete pod kapotou pouze vidlicové osmiválce. Do roku 1985 byly dva: 380 SEC a 500 SEC. Oba byly převzaty ze sedanů, ovšem při cestě do kupé prošly nenápadnou, leč výraznou modernizací. Pokud zůstaneme u menšího agregátu z řady M116, v jeho případě výrobce reagoval na kritiku vysoké spotřeby a zároveň mdlé dynamiky. A to tím, že zvětšil zdvih pístů na klice o 7,1 mm při současném zmenšení vrtání válců o 4 mm. Ve výsledku se tak objem zvětšil na 3939 cm3 z 3818 cm3. Kupodivu výkon se snížil o 10 kW (160 proti 150 kW), důležitější točivý moment však naopak vzrostl o stejnou hodnotu Nm (315 proti 305 Nm). Zmíněné větší hospodárnosti se dosáhlo zejména zvýšením kompresního poměru z 9,0:1 na 9,4:1. Model 380 SEC skončil s modernizací v roce 1985, kdy jej nahradilo 420 SEC. Větší osmiválec 500 SEC (řada M117) žil jako jediný až do ukončení výroby v prosinci 1991. V roce 1985 jej navíc doplnila vrcholná verze 560 SEC, která se odvodila od pětistovky prodloužením zdvihu, čímž objem vzrostl až na 5547 cm3. Ač největší agregát, jeho dynamika nemusela být zase tak zářná, neboť velmi záleželo na variantě. Ty byly tři. Nejlépe jela verze z prvních dvou let výroby, označená ECE. Bez katalyzátoru poskytovala výkon 220 kW, tedy rovných 300 koní. Opakem byla varianta KAT, tedy s katalyzátorem a výkonem 204 kW. Mezi nimi pak bylo možné ještě najít verzi RUF.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)

Doporučujeme