Rady před koupí Peugeotu 205 GTI a Rallye: A tohle je ten druhý...
Kategorie sportovních hatchbacků, pro něž se později vžilo označení „ostrý hatchback“, sice vznikla už v 70. letech, ovšem výrazněji se prosadila až o dekádu později. A Peugeot 205 GTI sehrál v její cestě za úspěchem naprosto klíčovou roli.
Iniciály GTI znamenají Gran Turismo Injection. Volně přeloženo, vozidlo pro velké cestování se vstřikovým motorem. Poprvé se objevily v polovině 70. let na sportovní verzi VW Golfu. Na jaře 1984 vyjel stejně označený Peugeot 205, který spadá do nižší třídy než německý hatchback.
V rámci modelu přinesl tolik novinek, že by se za to nemusel stydět ani nový model. Poprvé se objevila třídveřová karoserie velmi osobitých tvarů. Tím nejzajímavějším bylo ovšem šasi a pohonná jednotka.
„Verze GTI dostala oproti výchozí odlišné zavěšení kol. Namísto jednoduchého ramene vyvinul Peugeot trojúhelníkové. Pojí se s ním rovněž nová nápravnice,“ říká na úvod k ostrým 205 Tomáš Arnošt, servisní specialista na peugeoty a citroëny z Kocbeří u Trutnova a zároveň vášnivý sběratel malých peugeotů. Ramena navíc nejsou plechová, jak je dnes i u výkonných aut obvyklé, ale mnohem poctivější kovaná, už tehdy vyvinutá počítačovou metodou konečných prvků.
„Originální ramena už nejsou léta k dispozici, druhovýroba sice k mání je, ovšem kvalita je kolísavá. Pokud jsou od Delphi či TRW, zpravidla nevydrží více než 20.000 km. Bohužel čep nelze od ramene oddělit, takže pokud je v něm vůle, můžete rameno rovnou vyhodit,“ dodává Arnošt.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!