Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Budapešť – Bamako: Velkolepé dobrodružství pro masy navazuje na původní Dakar

Ondřej Mára Ondřej Mára 12. 1. 2020 • 13:06
40
Zobrazit náhledy (40)
Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako Rallye Budapešť – Bamako

Absolvovat legendární Rallye Dakar je dětským snem mnoha z nás, reálné šance jsou však ve většině případů mizivé. Pokud ale skutečně toužíte zažít velké dobrodružství za volantem v srdci Afriky, stále existuje přinejmenším jedna zajímavá alternativa.

Dakarská Rallye, dříve známá jako Rallye Paříž-Dakar, se stále prezentuje svou otevřeností pro amatérské i profesionální týmy. Pravdou však zůstává, že náklady na účast dosahují astronomických částek. Pro většinu snílků se tak jedná o nedosažitelný cíl, který společně s přesunem rallye z Afriky do jiných koutů světa ztratil na své atmosféře.

Již od roku 2005 však existuje zajímavá alternativa, nesoucí název Budapešť – Bamako (zkráceně B2B), která se snaží nabídnout mnohem dostupnější zážitek z dálkové rallye po africkém kontinentu.  Jak uvádějí samotní organizátoři „Start se sice nekoná v Paříži, konec není v Dakaru a náklady na účast nejsou stejné, ovšem zážitek a duch dobrodružství se nezměnil.

Budapešť – Bamako je dobrodružstvím s minimální asistencí a navigačním závodem z Evropy do Afriky. B2B není žádná snadná nedělní vyjížďka nebo piknik v parku. Nemáme žádné záchranářské helikoptéry, odtahové náklaďáky, překladatele, právníky ani turistické průvodce. Musíte se spolehnout na vlastní štěstí, zdroje a schopnosti. Na Budapešť – Bamako je jistá jen jedna věc: nejistota,“ popisují pořadatelé.

Prvního ročníku se v roce 2005 zúčastnilo dvaačtyřicet týmů, o tři roky později už se ale na „Great Africa Run“ (Velkou Africkou Cestu) vydalo pře 400 lidí v celkem 140 týmech. Na startu přitom nestály pouze velké a upravené offroady, ale také stroje, se kterými by se řada z nás nevydala ani do vedlejšího okresu – natož na jiný kontinent. Šlo například o Velorex z roku 1961, kloubový autobus Ikarus 435, zmrzlinářský vůz, Fiat 126, Dacie a Wartburgy.

A právě o tom je Budapešť – Bamako. Jedná se o výpravu, které se může účastnit kdokoliv, s čímkoliv a za jakýchkoliv okolností. Stačí, abyste byli starší 18 let, měli chuť a odhodlání.  Akce bývá často označována jako rallye nebo závod, ve skutečnosti se však jedná o velké dobrodružství, což se promítlo i do oficiálního loga, kde nechybí test „The world’s last great adventure“.

Během let se navíc tahle cesta rozdělila do několika kategorií. Pro soutěživé dobrodruhy je připravena kategorie „Race“, kdy účastníci soutěží při přesunech mezi jednotlivými etapami a tábory. Nejde přitom jen o rychlost, ale také o navigační a řidičské schopnosti. Podél cest je totiž rozmístěna řada GPS bodů, kam se musí posádky dostat, udělat fotku, zapsat se, atd.

Pro dobrodruhy je připravena kategorie „4x4 Touring“. Účastníci dostanou předem vytyčenou trasu, nejedou však na čas, nemusí hledat GPS body ani s nikým soutěžit. Pouze si užívají divokou Afriku se vším, co k tomu patří. I proto organizátoři doporučují poctivý offroad nebo odolnou terénní motorku.

Pro ty, kteří chtějí zažít společné dobrodružství na cestě do Afriky, je připravená cestovatelská kategorie „Touring“, kde není potřeba terénní vůz s pohonem všech kol. „To ale stále neznamená, že se nepojede po polních cestách a obtížnými úseky,“ dodávají organizátoři.

Poslední kategorie nese označení Spirit a její trasa se příliš neliší od kategorie Touring. Zúčastnit se však může pouze 20 posádek, které vyberou samotní organizátoři. Podmínkou pro úspěch je starý nebo bláznivý vůz, případně oslovení s důvodem, proč by se posádka měla moci zúčastnit bez nutnosti platit zápisné. Organizátoři tak chtějí ukázat, že cestovat se dá i se starým či bláznivým autem a že finance by neměly být omezením při cestě za dobrodružstvím.

A věřte, že tahle cesta je jedno velké dobrodružství. I ze západní Afriky se stal v posledních letech poměrně neklidný region a tak organizátoři varují před mnoha riziky. Od dopravních nehod, přes únosy, teroristické útoky, nemoci, divokou zvěř, úplatné policisty, agresivní veřejnost, loupeže, písečné bouře, otravu z jídla či vody,… „a tisíce dalších nebezpečí, která nelze odpředu předvídat.

Pořadatelé jsou však v kontaktu s vládami států, přes které vede trasa závodu. Díky tomu mají vždy zabezpečené bivaky a v rizikových úsecích je kolona vozidel provázena armádou či policí. Například v roce 2008, kdy byl z bezpečnostních důvodů zrušen Dakar, poskytla vláda Mauritánie tisíce vojáků a policistů na ochranu účastníků B2B.

I přes zhoršenou bezpečnostní situaci se závod konal každoročně, vypracoval se na pozici jedné z největších amatérských rallye světa a v roce 2013 ho dokonce ovládl český závodní tým Czech Subaru OffRoad Team s upraveným Subaru Leone. V roce 2016 však nastala změna. Když totiž v listopadu 2015 (dva měsíce před startem) islamističtí ozbrojenci obsadili hotel v Bamaku, kde zajali 170 rukojmí, rozhodla se řada soutěžících i dobrodruhů svou účast zrušit. Organizátoři i malijská vláda se pak museli obzvláště snažit, aby zbylým účastníkům zajistili bezpečí.

Vzhledem k bezpečnostním obavám se proto organizátoři rozhodli, že budou akci pořádat nově jen každý druhý rok. Mezeru se rozhodli vyplnit pořádáním dálkového závodu Baja 4000, který se koná v mexických oblastech Baja California & Baja Califonia Sur. Samotné B2B se pak konalo v roce 2018 a další ročník odstartuje letos.

Budapešť – Bamako 2020

Účastníky čeká opět start v Budapešti, cílovou destinací se však protentokrát stal Freetown v Sierra Leone. Trasa měřící cca 8.235 kilometrů, rozdělena je na 14 etap a podle organizátorů by měla trvat okolo 17 dnů. Během nich se závodníci i cestovatelé podívají do Maroka, Mauretánie, Senegalu, Guinei a Sierra Leone. Pořadatelé se tentokrát po jistotu vyhnuli Mali, ikonický Dakar však nebude daleko od cesty.

Pokud vás myšlenka výpravy do srdce Afriky zaujala, pravděpodobně už jste začali v hlavě počítat náklady. To ale nemusíte. Na webu BudapestBamako.org najdete orientační přehled, který doporučuje rozpočet v rozmezí 4500 – 5000 euro (cca 114.000 – 126.000 Kč).  V ceně jsou přitom zahrnuta víza, očkování, silniční poplatky, trajekty, palivo, jídlo, ubytování, atd…

Cena zápisného se liší pro jednotlivé kategorie i podle data přihlášení, a to podle hesla čím dřív, tím lépe. Závodníky čeká zápisné v rozmezí 1.000 až 2.500 euro (25.000 – 63.000 Kč), za účast v 4x4 Adventure je potřeba zaplatit od 700 po 2.300 euro (18.000 – 58.000 Kč) a běžní cestovatelé zaplatí od 200 po 750 euro (5.000 – 18.000 Kč).

Za zápisného jsou hrazeny náklady spojené s organizací, veškeré další finance ovšem směřují na charitu. Budapešť – Bamako totiž není jen rallye nebo nezvyklé dobrodružství, ale také dobročinná akce. Pořadatelé i účastníci se snaží pomáhat místním prostřednictvím financování škol, zajišťováním pitné vody, vysazováním stromů, podporou zemědělství, atd..

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku