Rallye Dakar 2020 – Tůma z Barth Racing: Bude to hodně bolet
Trajekt napěchovaný vozidly pro Rallye Dakar, který vyrazil z přístavu v Marseille, by měl již dorazit do saudskoarabské Džiddy, kde závod 5. ledna premiérově startuje.
Na palubě lodi je také vyladěný stroj českého čtyřkolkáře Zdeňka Tůmy. V barvách týmu Barth Racing se do boje s nejnáročnější motoristickou soutěží světa pustí už potřetí.
„Myslím, že tenhle Dakar bude ze všech nejtěžší. Bude to vážně bolet. Některé etapy měří přes pět set kilometrů. Kdo dojede do cíle, bude sám o sobě vítěz,“ řekl Tůma.
Duny by mohly vyhovovat
Po jedenácti ročnících v Jižní Americe se legendární Dakar poprvé koná na Středním východě. A pořadatelé se na novém území neupejpali. Délka tratě: 7855 kilometrů. Měřené úseky: 5096 kilometrů. Počet etap: 12. Trasa v písku: 68 procent. K tomu výrazná navigační obtížnost. „Duny v poušti Rub al-Chálí by mi mohly vyhovovat, ale bude to fakt záhul. Všechny etapy jsou hodně dlouhé. Některé dny pojedeme až osm set kilometrů. To jsem ještě nezažil,“ nastínil Tůma.
Rallye odstartuje na pobřeží Rudého moře a skončí ve městě Al Qiddiya nedaleko Rijádu. „Hned první den začínáme zostra, čeká nás 320 kilometrů. Dřív to byl prolog kolem třiceti kilometrů. No a poslední etapa, která dřív mívala kolem sta kilometrů, tentokrát měří čtyřikrát tolik. Do samého závěru nebude nic rozhodnuto,“ upozornil Tůma. „To, jak se těším, ani nedovedu popsat. Vím, že to bude fyzicky extrémně náročné, ale psychicky mě to naopak nabije. Tam člověk úplně vypne.“
Rodák z Českého Krumlova se při své první účasti na Dakaru v roce 2017 zaskvěl dvanáctým místem, o rok později skončil patnáctý. Po loňské pauze touží tentokrát na své Yamaze Raptor 700 proniknout do nejlepší desítky. Závodní čtyřkolku, která přijde na 32 tisíc eur (přes 800 tisíc korun), poslal na Arabský poloostrov i s ostatní výbavou. „Jestli jsem na něco zapomněl, tak už mám smůlu. Jen kombinézy, které mi šijí na míru, budu mít s sebou v letadle. Doprovodná auta, šest sad náhradních pneumatik, i veškeré náhradních díly, z nichž bych prakticky postavil druhý stroj, už jsou touhle dobou možná už v dějišti soutěže,“ popsal Tůma.
Vítěz bere skoro 400 tisíc
V průběhu prosince se připravoval pouze „na suchu“. „Potil jsem se jen na mučících strojích, do Dakaru na čtyřkolku nevlezu. Přímo od fitness trenéra mám doporučený veslovací trenažér, který nejlépe simuluje mojí zátěž na čtyřkolce. Snažil jsem se na tom být denně,“ prohlásil Tůma. „Ale jede se v nové destinaci, všichni na startu tak máme stejné šance. Organizátoři navíc omezili maximální rychlost na 130 km/h. Snažili se upravit pravidla tak, abychom všichni měli motory co nejvíc podobné a rozhodovaly naše dovednosti a technika jízdy, ne finanční možnosti,“ ocenil Tůma.
Pokud jde o peníze, tak ani ti nejrychlejší na Dakaru nezbohatnou. Vítěz dostane 15 tisíc eur (přes 380 tisíc korun), což je například ve srovnání s triumfem na tenisovém US Open 227krát méně! „My jezdci dáme stejnou sumu, tedy těch patnáct tisíc eur, jen za startovné. Na Dakaru se platí za každého. Účast mechanika stojí devět tisíc eur, auto další čtyři a půl tisíce,“ uvedl Tůma.
Do Saudské Arábie s ním vyrazí ještě dalších šest borců týmu Barth Racing, kteří pojedou ve dvou doprovodných autech. V asistenčním vozidle dva mechanici, druhý vůz, Volkswagen Touareg, bude řídit známý moderátor Vlasta Korec. „Stejně jako v minulosti budou pro Českou televizi přinášet zákulisní informace a přibližovat krásy Saudské Arábie,“ dodal výkonný ředitel Autocentra Barth a šéf Barth Racing Michal Burkoň, který bude s týmem vše koordinovat.