Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Hustopeče: Kopecký popatnácté?

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Obhájce titulu Jan Kopecký (Škoda Fabia R5) je největším favoritem čtvrtého podniku TrueCam mistrovství České republiky v automobilových soutěžích.

Rallye Hustopeče je současně také pátým podnikem slovenského seriálu. Kopecký má za sebou čtrnáct vítězství v domácím šampionátu v nepřetržité řadě a chce udělat další krok k zisku dalšího titulu.

Představujeme trať

Vlastní soutěž se odjede v tradičním hustopečském formátu: pátek večer a sobota. Úvodní den absolvují soutěžící první sekci za světla, druhou již za tmy. Organizátoři vyslyšeli časté stížnosti posádek na potíže s prachem při nočních průjezdech erzetami, a tak je v pátečním itineráři šotoliny minimum. „Pokud někde je, tak se jedná o zcela otevřené pasáže, kde by se prach neměl příliš držet. Úvodní šotolinový úsek najdou fanoušci v závěru RZ Kurdějov. Na Šitbořicích se soutěžící budou potýkat jen se zaprášenými cestami. Posledním pátečním úsekem na nezpevněném povrchu bude trať za známou lesní pasáží testu Boleradice–Bořetice. Ten však letos před rozhlednou na Kraví hoře zatáčí doleva,“ naznačuje ředitel soutěže Rudolf Kouřil.

O co méně bude šotolinových pasáží v pátek, o to více jich bude v sobotní části rallye. Úvodní test dne (RZ7/10) Velké Pavlovice–Němčičky (8,46 km) nabídne překrásné šotolinové pasáže zakončené dlouhým sjezdem na uklouzaném povrchu a s následným odbočením vpravo na asfalt. Vrcholem soutěže je považován závěrečný test (RZ 9/12) Horní Bojanovice–Diváky–Nikolčice. Nejenže se bude s délkou 22,50 km jednat o nejdelší vložku letošního ročníku, ale nabídne také největší porci šotoliny. „Pokud se posádky dočkají cíle v obou průjezdech, do cíle to už budou mít jen pár přejezdových kilometrů,“ dodává ředitel Rudolf Kouřil.

Na průběh soutěže může mít velký vliv i počasí, které podle posledních předpovědí hrozí hlavně v pátek deštěm. Z nejlepších tuzemských posádek budou na startu chybět pouze Jan Černý s Petrem Černohorským (Škoda Fabia R5), kteří již v plánech před sezonou nepočítali se startem v Hustopečích. Aktuálně jsou v českém mistrovství třetí a pořadí hustopečské soutěže ukáže, zda ho udrží i nadále.

Okřídlený šíp v plné síle

Tovární tým Škoda Motorsport nasazuje nejtěžší možný kalibr. Pojede Jan Kopecký, který vyhrál minulý týden na Sardinii hodnocení MS kategorie WRC2 a rád by dosáhl v národním šampionátu na patnáctou výhru v řadě. Společně s ním se objeví na startu Švéd Pontus Tidemand (navigátor Jonas Andersson), který vede mistrovství světa ve WRC2 a letos vyhrál čtyři soutěže – Švédsko, Mexiko, Argentinu a Portugalsko.

„V Hustopečích chceme pokračovat v tom, co jsme začali v Českém Krumlově,“ řekl šéf Škoda Motorsport Michal Hrabánek a dodal: „Když nepočítáme Rallye Monte Carlo, tak Pontus a Jonas jeli letos pouze na sněhu a šotolině. Na start v Hustopečích se stavějí kromě jiného i proto, že zdejší tratě jsou vhodnou přípravou pro nadcházející asfaltovou Německou rallye. Ta se jede ve druhé polovině srpna v rámci světového šampionátu.“

Švéd Tidemand má za sebou dva české starty v roce 2016 na Rallye Šumava Klatovy a Český Krumlov. „V obou případech jsem dojel na druhém místě za Janem. Vím, že je velmi obtížné být na jeho domácích tratích rychlejší, nicméně pokusím se o to,“ komentuje svůj záměr Tidemand. Na to Kopecký pouze odvětil: „Můj cíl je jasný. Chci vyhrát český šampionát.“

Pechovi se tady líbí

Tři starty a tři druhá místa, taková je letošní bilance posádky Václav Pech a Petr Uhel, kteří nastupují se speciálem Ford Fiesta R5. „Soutěž v Hustopečích považuji za pravou rallye, kde se střídá asfalt s úseky na šotolině a jede se po úzkých cestičkách mezi vinicemi. Ty jsou pokryté prachem a kloužou víc než běžné cesty, to z téhle soutěže dělá jinou, atraktivnější, ale zároveň záludnější. Nejvíce zde mám obavy z deště, protože když se prach z vinic na cestě namočí, stane se z něj „mýdlový film“, na kterém je těžké se udržet,“ říká Pech, který ví, do čeho jde.

V roce 2015 zde vedl s velkým náskokem a z obavy z přicházejícího deště nechal na auto obout mokré pneumatiky. Ten ovšem nepřišel a plzeňský pilot prodřel pryže doslova na plátno. Tím tak přišel o první místo a skončil druhý. „Většinou je zde, ale také nesnesitelné vedro, kdy v autě přes padesát stupňů Celsia. To je náročné vydržet celou soutěž fyzicky. Dokonce zde posádky kvůli vysílení i odstupovali. Doufám, že jsme i po stránce kondice s Petrem dobře připraveni,“ popisuje záludnosti soutěže Václav Pech.

Jakeš chce být blízko

Popáté se na jihomoravské soutěži objeví Miroslav Jakeš, který má za sebou čerstvě třetí místo z Českého Krumlova. Před začátkem aktuálního podniku absolvoval text společně s polským pilotem Jaroslawem Szejou. Odzkoušel jsem si nastavení, které tým používal při belgické Ypres Rallye, a jen nepatrně jej přizpůsobil vlastnímu jezdeckému stylu. Překvapilo mne, jak se nyní vůz chová jinak při zkracování zatáček a hlavně o kolik je lepší na brzdy,“ objevuje Miroslav Jakeš další možná nastavení Fiesty R5.

Pódiové umístění z Českého Krumlova bylo příjemné, ale jisté sebevědomí neubralo Jakešovi na skromnosti. „Musíme se soustředit především na svůj výkon a o konkrétním umístění je zbytečné se v tuto chvíli bavit. Jet v tak nabité konkurenci po oba dva dny maximálně rychle a přitom bez chyb bude velmi náročné. Měřítkem pro nás samozřejmě může být i Vašek Pech, který startuje se stejným vozem a stejně jako my si na něj letos teprve zvyká. Jeho obrovské zkušenosti jsou pro něj pochopitelně velkou výhodou. Každopádně my se budeme snažit být mu co nejblíže,“ odpovídá valašský jezdec na otázku, jaké ambice si dává před startem.

Štajf přijel pro body

Na start Rallye Hustopeče se posádka Vojtěch Štajf a František Rajnoha postaví se startovním číslem 9, když bude v klinči konkurenčních Fordů Fiesta R5, pilotovaných spolehlivým Martinem Vlčkem a rychlým Miroslavem Jakešem. Silných soupeřů však bude na jihu Moravy mnohem víc.

„Stejně jako loni, tak i letos se Hustopeče jedou společně se slovenským mistrákem, což do startovního pole přivádí špičkové piloty, jakými jsou Martin Koči, Pavel Valoušek nebo Grzegorz Grzyb. Tito všichni startují před námi a budou velkou výzvou,“ vyjádřil se Štajf ke startovnímu poli.

Jihomoravská rallye patří k jeho oblíbeným podnikům díky rozmanitosti povrchů s hojným zastoupením šotoliny, která leží na úzkých polních komunikacích mezi vinicemi. V Hustopečích a okolí bývá také často příjemné letní počasí, což ale letos nemusí platit. „Po jednoznačném Krumlově, kde nebyla volba pneumatik a nastavení nijak složitá, očekáváme výraznější zapojení našeho meteo týmu. Předpověď totiž hlásí ochlazení a déšť, což podmínky na tratích udělá zajímavějšími,“ předpokládá pražský pilot. „Nám ale Hustopeče vyhovují za sucha i mokra a také ve tmě, což jsme dokázali loni. Tehdy sice nebyla tak silná konkurence, vzpomínky na bramborovou medaili jsou však stále živé,“ dodává Štajf.

Program Rallye Hustopeče

Pátek – 19.20 RZ1 (10,20 km); 19.49 RZ2 (8,89 km); 20.19 RZ3 (13,43 km); 22.27 RZ11 (10,64 km); 12.19 RZ12 (22,89 km); 13.15 RZ4 (10,20 km); 22.56 RZ5 (8,89); 23.26 RZ6 (13,43).

Sobota – 10.43 RZ7 (8,46 km); 11.15 RZ8 (11,82 km); 12.11 RZ9 (22,50 km); 14.12 RZ10 (8,46 km); 14.44 RZ11 (11,82 km); 15.40 RZ12 (22,50 km).

Průběžné pořadí

TrueCam mistrovství ČR (po 3 ze 7 soutěží): 1. Kopecký (Škoda Fabia R5) 180; 2. Pech (Ford Fiesta R5) 140; 3. Černý (Škoda Fabia R5) 111; 4. Dohnal (Ford Focus WRC 07) 77; 5. Szeja (Pol./Ford Fiesta R5) 64; 6. Vlček (Ford Fiesta R5) 50; 7. Štajf (Škoda Fabia R5) 44; 8. Tarabus (Škoda Fabia S2000) 42; 9. Jakeš (Ford Fiesta R5) 37; 10. Odložilík (Ford Fiesta R5) 23.

Vyhrané rychlostní zkoušky: Kopecký 35; Pech 4; Dohnal 2; Černý (Škoda fabia R5) 1; Tarabus 1.

Vedení v soutěži: Kopecký 40; Dohnal 1.

Zbývající podniky TrueCam mistrovství ČR 2017: Rallye Bohemia (1. 7.–2. 7); Barum Czech Rallye Zlín (25. 8.–27. 8.); Rallye Příbram (6. 10.–8. 10.).

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)