Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Red Bull vyvezl několik svých speciálů. Vítěz sprintu bojoval nejen se soupeři

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Na start tradičního sprintu na 400 metrů se postavily dva soutěžní speciály, vůz F1, motocykl MotoGP a elektrický Ford E-Transit Supervan. Na koho byste si vsadili?

Společnost Red Bull sponzoruje řadu týmů v soutěžích nasáklých benzinem, ať už jde o formuli 1, rallycross, WRC nebo MotoGP. Kromě toho ale podporuje i jezdce v extrémních strojích, jako je elektrická superdodávka Ford E-Transit. Který z těchto vozů je ale nejrychlejší ve sprintu na tradiční ¼ míle (cca 400 metrů)? To se rozhodl Red Bull zjistit za asistence Mata Watsona z Carwow.

Ve velmi unikátním závodu se tak na letištní ranveji vedle sebe postavily velmi rozličné stroje s dvěma i čtyřmi koly, pohonem jedné i dvou náprav, velkým spalovacím motorem, elektromotorem a především také s obrovskými rozdíly v poměru výkonu a váhy.

Video se připravuje ...

Asi největší zajímavostí je vůz F1 z roku 2012 Red Bull RB8, poháněný vidlicovým osmiválcem o výkonu 634 kW (862 k), jehož hmotnost se pohybuje okolo 700 kilogramů. Vedle stojící motocykl KTM RC16 MotoGP nabízí nejvyšší výkon sice jen 201 kW (274 k), váží ovšem pouhých 157 kilogramů.

Speciál na Rallycross nabízí nejvyšší výkon 447 kW (608 k) při hmotnosti 1300 kilogramů, zatímco WRC speciál Ford Puma M-Sport WRC nabízí nejvyšší výkon 410 kW (558 k) při hmotnosti 1260 kilogramů. Oba vozy přitom mají pohon všech kol, který výrazně pomáhá při startu.

Nejextrémnějším vozem na startovní čáře je ale čistě elektrická dodávka Ford E-Transit Supervan, která přes elektromotory posílá na všechna kola výkon 1500 kW (2039 k), přičemž hmotnost je na tento kolos velmi působivých 1680 kilogramů.

Stroje se utkaly ve třech závodech, přičemž elektrická dodávka vstoupila až do toho třetího. Nikoho přitom asi nepřekvapí, že absolutním vítězem byl vždy motocykl, přičemž největší starostí jezdce bylo udržet přední kolo na asfaltu. Dost se u toho nadřel. Pilot formule 1 pak bojoval především s trakcí, jakmile se ale zadní kola chytla, byla to působivá jízda. Především pak v posledním souboji s elektrickou dodávkou.

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Doporučujeme

9. 9. 2023 18:59
Re: Moto GP
Jasně, vždyť F1 dosahuje v zatáčkách díky křídlům snad až 5 g. Na to se nechytá nic
Avatar - speedfred
9. 9. 2023 12:23
Re: Moto GP
To je bez debaty, F1 není stavaná na drag race a čo som kedysi videl tak na rovnakých okruhoch dala Moto GP 20s na kolo.
9. 9. 2023 11:57
Re: Moto GP
Jj, ale zase v zatáčkách a při brzdění by ukázala F1 všem záda.
Avatar - Mokrous
9. 9. 2023 11:40
Re: Moto GP
Není to tak moc dávno, co jsem jezdil Hondu CBR 1000 R, která se dělala i v Repsol barvách a jezdil "ji" už tenkrát Dani v jeho první sezoně v Moto GP a já mu samozřejmě fandil.
A tenkrát to byla jediná dostupná cesta k brutálnímu zrychlení. Za cca 300 tisíc člověk zažil větší brutalitu, než v supersportech za 10 milionů. Dneska to umí i ta blbá Tesla.
A samozřejmě je to celé jen o poměru kg/kW.
Já měl civilní verzi s minimem úprav a komplet se mnou měl okolo 290kg a cca 180-190 koní.
Na dvojku to jelo 190, na trojku 240. Prostě strašný. Divím se, že ještě žiju.
9. 9. 2023 10:53
Re: Moto GP
...a také jsou moto gp navíc vybavené vyspělou kontrolou trakce.