Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Registrace užitkových vozidel: Totální pokles

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Propad registrací užitkových vozidel a autobusů jasně dokumentuje stav evropské i české ekonomiky. Změna je nutná.

Negativní smýšlení stejně jako zdůrazňování zejména regresivních opatření vůči peněženkám firem i domácností nikdy z dlouhodobého hlediska nepřinesly dobré ovoce. Ostatně ani války a ekonomická krize první poloviny minulého století si za více než sto let nevydobyly lepší než odmítavé povědomí.

V ekonomické současnosti se však nabízí spousta pozitivních nápadů jako snížení spotřební daně z nafty, které by státní kase přineslo miliardy korun díky tankování kamionů bez rozdílu státní registrace. Důvody, proč takový pozitivní impuls a jemu podobné v Česku neprojdou přes ty, kterým jsme svěřili rozhodovací moc, není třeba příliš složitě hledat.

Proto tu máme, co máme. V období 1-10/2012 bylo v Česku registrováno celkem 9338 lehkých užitkových automobilů, 573 autobusů a 6028 nákladních vozidel. V celkovém součtu tedy registrace nových užitkových vozidel v Česku meziročně poklesly z 17 481 na 15 939 kusů. Narostl pouze trh osobních vozů o 3,29 % z 142 343 na 147 022 ks.

Registrace nových lehkých užitkových automobilů se snížily o 10,38 %, největší tržní podíl drží Volkswagen s 1704 vozidly, sledovaný Fordem (1426 ks) a Fiatem s 1095 automobily. Čtvrtý Renault se ještě těsně přiblížil tisícové hranici (987 ks), protože si meziročně polepšil o 134 vozů. Majoritní zájem tradičně směřoval k furgonům (77,67 %), kterým kraloval Ford s 1173 kusy. Nejvíce podvozků tradičně prodalo Iveco (209 ks) díky modelu Daily s unikátní rámovou konstrukcí.

Registrace nových nákladních vozů klesly o 6,35 % (o 409 ks). První v této kategorii je značka Mercedes-Benz s 1237 kusy a tržním podílem 20,52 %, následují DAF (1138 ks a 18,87 %), MAN (937 ks a 15,54 %), Volvo (906 ks a 15,02 %), Scania (645 ks a 10,70 %), Iveco (563 ks a 9,33 %), Renault Trucks (345 ks, 5,72 %). Přes stovku vozidel se také dostala Avia (135 ks a 2,23 %), následovaná Tatrou (66 ks a 1,09 %) a Mitsubishi Fuso (15 ks, 0,24 %).

Nejvíce zastoupené zůstávají díky poptávce po mezinárodním transportu tahače, které s počtem 3771 drží majoritní podíl 62,56 procenta. Již delší dobu strádá trh se sklápěči, protože peníze na rozšíření dopravní infrastruktury navzdory rostoucím výběrům mýta postupně klesají.

Rovněž segment autobusů byl proti loňsku omezen o 8,17 % (o 51 ks). O vedoucí postavení těsně soupeří SOR a Iveco Irisbus (145/143 ks), třetí příčku suverénně hájí Mercedes-Benz s 81 vozidly. Zápisům nových vozů hromadné přepravy osob vládnou linkové, v nichž drží jasně největší část Iveco Irisbus (43,6 %). Dálkovým autobusům vévodí v Česku Setra (21 ks) s podílem 28 procent, následovaná Mercedes-Benzem (17 ks).

Ačkoliv je Česko v rámci Evropy malým trhem, registrace užitkových vozidel a autobusů na starém kontinentu se v průměru českým podmínkám podobají. V Evropě máme k dispozici data za první tři čtvrtletí letošního roku a lze konstatovat velký meziroční úpadek užitkových vozidel a autobusů celkem o 10,26 %. V zemích EU27 + EFTA bylo během devíti měsíců zaregistrováno jen 1 338 575 těchto vozidel. Podíváme-li se pouze na země eurozóny, jde o ještě masivnější pokles o 13,32 procenta.

Trh lehkých užitkových vozidel se celoevropsky meziročně propadl o 11,19 % (v Česku nepatrně slabší pokles o 10,38 %). Zatímco třetí čtvrtletí znamenalo pro LUV mírné zlepšení, v segmentu N2 + N3 se proti prvnímu pololetí klesající tendence ještě prohloubila z 5,19 na 7,00 procenta, což přibližně odpovídá situaci v Česku.

Mírný nárůst výroby

Se zvětšeným zájmem o osobní automobily v Česku a zvýšeným exportem souvisí meziroční navýšení produkce vozidel. Během prvních devíti měsíců bylo vyrobeno celkem 919 463 silničních aut (nárůst o 0,33 %). Velký podíl na tom měla společnost Avia Ashok Leyland Motors, která vyprodukovala meziročně o 64 procent automobilů více. Výroba motorových vozů sice narostla o 0,41 %, ale produkce přípojných klesla o 4,15 procenta.

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Avatar - Blue Sun
29. 3. 2013 09:22
Naši
Je docela smutné, když domácí značky jsou až na samotném chvostu prodejů. Zejména to zamrzí u Tatry...