Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rekordní Bloodhound SSC už přes 1600 km/h asi nepojede. Je na prodej

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Bloodhound SSC vznikal s jediným cílem v podobě stanovení nového rychlostního rekordu pro pozemní vozidla. Toho již nejspíš díky potížím s financováním nedosáhne.

Držitelem rekordu nejvyšší rychlosti na zemském povrchu a zároveň i prvním pozemním vozidlem, kterému bylo oficiálně uznáno překonání zvukové bariéry, se stal Thrust SSC s rychlostí 1228 km/h (763 mph) dne 15. října 1997.

Bloodhound SSC, za nímž stojí Richard Noble a Andy Green, byl sice zahájen již v roce 2007 a odhalen v roce 2008, ale k samotným rekordním jízdám se podle posledních zpráv nejspíš vůbec nedostane.

Podle původních plánů z roku 2008 měl Bloodhound SSC pokořit rychlost 1000 mil v hodině (1609 km/h) již v roce 2011, ale složitý vývoj rekordního stroje a finanční náročnost celého projektu stojí za neustálým posouváním termínu rekordní jízdy. Díky tomu bylo například v roce 2016 uváděno, že k stanovení nového rychlostního rekordu dojde přesně dvacet let od stanovení stávajícího rekordu, což mělo být 15. října 2017.

V loňském roce ovšem k žádným rekordním jízdám nedošlo a Bloodhound SSC se v pohybu předvedl pouze v rámci testování na britském letišti Newquay, kde jel rychlostí 200 mil v hodině (321,9 km/h).

Následovat mělo testování v rychlostech kolem 500 až 600 mil v hodině (804,7 - 965,6 km/h) a pak se měl celý tým přemístit na svou pouštní základnu v Hakseen Pan v Jižní Africe, kde mělo na dráze dlouhé 18 km a široké 1,5 km dojít k rekordním jízdám.

Podle aktuálních zpráv je projekt Bloodhound SSC v konkurzu kvůli platební neschopnosti a pro jeho dokončení chybí 25 milionů britských liber (zhruba 725 milionů Kč). Právě díky této částce se měl celý projekt zastavit. Andy Green údajně ještě pracuje na záchraně celého projektu, který je nyní vlastně s kompletním strojem vlastně těsně před cílem.

Projekt však má být podle informací zveřejněných BBC ukončen a jeho správce má zajistit vrácení zapůjčeného zařízení a vybavení včetně proudového motoru Eurojet EJ200 jeho vlastníkům. Následně má dojít k prodeji zbývajícího vybavení, aby bylo možné pokrýt požadavky věřitelů.

Osud samotného rekordního vozu Bloodhound SSC je tedy velmi nejistý a v současnosti se zdá, že se z něj stane jen bezzubá skořápka, která bude jen připomínat neúspěšný projekt a zároveň demonstrovat schopnosti konstruktérů a techniků pracujících na jejím vývoji. Přízemní stíhačka by dokonce měla být na prodej, za nějakých dvě stě tisíc liber,, což je v přepočtu zhruba 5,6 milionu korun. Třeba kdybyste chtěli něco na Vánoce.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - BassHunter
12. 12. 2018 16:32
Konečná
Tak tenhle projekt skončil docela nečekaně, když už to dotáhli docela takhle daleko, tak to investory pěkně naštve.
12. 12. 2018 14:54
.
Cim su ludia/firmy bohatsi tym menej penazi je na vsetko. Ved nech idu za applom vypytat nejake drobne. Len by to skoncilo na otazke "co za to dostaneme?" A to je problem dnesnej doby.