Renault 11 GTX Spring: Posel jara jménem Spring
Než se v roce 1995 s velkými ovacemi představil dlouho očekávaný moderní kompakt Mégane, držel u Renaultu žezlo úspěchu model R19. Žádanému modelu vyšlapal cestičku na výsluní hatchback R11. Ten se spolu s odvozeným sedanem R9 prodával i téměř zapomněli. My však ne, Renault 11 právě slaví čtyřicetiny.
Při pohledu na některá auta si okamžitě vybavíme jeden z dobových českých fi lmů. Kupříkladu Mercedes-Benz W 123 v nás pokaždé vyvolává silné vzpomínky na veksláckou baladu Bony a klid. Při okukování Fordu Escort III si zase vybavujeme komedii Když rozvod, tak rozvod. A třeba v Chrysleru 180 vždycky vidíme Pumpaře od Zlaté podkovy. A ani přitom nemusí být zelený…
Stejně tak je tomu i nyní, kdy před námi na následující dvoustraně hrdě pózuje Renault 11. Pamatujete si tenhle dávný kompakt? My si ho ve vzpomínkách ihned spojujeme s dialogem zákeřného inženýra Šmída s personálním náměstkem Glosnerem v kultovním Vorlově rytmikálu Kouř.
„To máš nový, co?“ ptá se s lehkou závistí v hlase Šmíd v podání Jaroslava Duška. „To mám pořád jezdit s takovouhle popelnicí?“ odvětí mu Jan Fuchs alias Glosner při pohledu na jeho nepříliš udržovanou postarší škodovku řady 742. „No dovol!“ urazí se Šmíd.
Tématem jejich debaty na továrním parkovišti byla právě kompaktní jedenáctka. Dnes už téměř zapomenutý francouzský kompakt, který se na tuzemských silnicích v hojných počtech vyskytoval už za socialismu. Jeho technický základ na náš trh dorazil už v roce 1982, a to v karoserii sedan, jež využívala samostatné označení Renault 9. Tenhle prostorný rodinný automobil se stal dokonce v téže sezoně vítězem prestižního evropského titulu Auto roku 1982.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!