TEST Renault Clio 1,4 RT
Když se v roce 1990 objevil nástupce mimořádně úspěšné pětky s novým názvem Clio, nikdo si netroufal říct, zda bude úspěchy Renaultu 5 následovat. Ale již o několik měsíců později přišlo první ocenění a hned to nejvýznamnější. Clio získalo prestižní evropský titul Automobil roku 1991 .
Nové Clio II, je zcela nové konstrukce, ale designérům Renaultu se povedlo přes výrazné stylistické změny udržet siluetu karoserie tak, aby každý, kdo tento automobil zdálky uvidí neměl pochyb o tom, že jde o Clio. Mimořádně povedená je především zadní baculatá část vozu s výrazně zakulaceným oknem a čistě zabudovaným třetím brzdovým světlem (viz foto), která vůz odlišuje od šedi produkce jiných výrobců.
Tento tvarově povedený automobil provází v současné době reklamní kampaň se sloganem Anděl ve městě, ďábel na dálnici . Nakolik je to pravda si můžete přečíst na následujících řádcích.
Testovaná verze s názvem výbavy RT patřila mezi lépe vybavené a obsahovala např.: airbag řidiče, imobilizér, tónovaná skla, výškově stavitelné sedadlo řidiče, nárazníky v barvě karosérie, posilovač řízení, centrální zámek s dálkovým ovládáním, dělená zadní sedadla. Navíc byl vůz vybaven elektricky ovládanými př. okny (+9000,- Kč), mlhovými světly (+3500 Kč), disky kol z lehké slitiny (+15000,- Kč) a metalízou (+8500 Kč). U výbavy na přání zaujmou především boční airbagy, za přijatelnou baťovskou cenu 9900,- Kč, které jsou instalovány do opěradel předních sedadel. Celkem tedy testovaný vůz dosáhl ceny 365900,- Kč. Základní Clio 1,2 RL je však možno pořídit o více než sto tisíc levněji - 264900,- Kč.
Čtyřválcová čtrnáctistovka s klasickou dvouventilovou technikou s výkonem 55 kW dodávala Cliu solidní dynamiku. Vzhledem k poměrně slabé základní verzi 1,2/43 kW a prozměnu poněkud drahé šestnáctistovky, je asi volba motoru 1,4 ideální. V interiéru je hluk motoru slušně potlačen a do cca čtyřech tisíc otáček je hladina hluku velmi nízká. Sprint z klidu na 100 km/h zvládlo Clio 1,4 za 12,8 s, což se od papírových 12,1 s moc neliší. Spotřeba při testu nepřesáhla 7,5 l/100 km. Interval výměny oleje se prodloužil z 15 tisíc na 20 tisíc km!
Interiér vozu je prostorný díky velkému rozvoru náprav (2472 mm), průměrná postava se do zadu bez větších problémů vejde.
Přístrojová deska je maximálně zakulacena, nikde ani náznak hrany. Co je však důležitější, že po čas testu se z ní neozval ani jeden pazvuk, což svědčí o zvýšené pozornosti věnované dílenskému zpracování.
Zavazadlový prostor je dobře přístupný díky širokým pátým dveřím. Jeho velikost je však spíše průměrná - 255 litrů. Po sklopení zadních opěradel obvykle vznikne dlouhá rovná plocha, ne však u Clia. Zde je prostor přepažen podivným výstupkem (viz foto). Měl by snad bránit zavazadlům v cestě k posádce při nehodě?
Jízdní vlastnosti je jeví jako bezproblémové, samozřejmě, že koncepce vše vpředu se v extrémních situacích projeví na nedotáčivosti vozu. To znamená, že pokud vjedete do zatáčky příliš rychle, i přes dostatečné natočení předních kol, má přední část vozu tendenci pokračovat rovně. Studené brzdy reagují pohotově a s dostatečným účinkem. Při velké námaze však jejich účinek klesá.
Nové Clio je v každém případě, díky výborné obratnosti, povedeným vozem do přeplněných měst, ale díky poměrně velkému rozvoru 2472 mm (Octavia 2512 mm) je vhodný i pro delší cesty vyšší rychlostí. Je tedy zřejmé, že reklamní slogan, Anděl ve městě, ďábel na dálnici. , provázející nové Clio je vcelku trefný.