Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Clio dostane tříválcový motor 0,9 Energy TCe

Diskuze (17)
Filozofie downsizingu má dalšího následovníka. Renault Clio si díky turbu vystačí s motorem o objemu 0,9 litru.

Pod obchodním označením Energy TCe 90 uvede Renault v novém Cliu tříválcový přeplňovaný motor o objemu 0,9 litru. Malý motor je osazen nízkotlakým turbodmychadlem (dle výrobce s nejnižším plnícím tlakem na trhu) a má variabilní časování ventilů. Výsledkem je hladký náběh točivého momentu, který už při 1650 min-1 dosahuje 90 % maximální hodnoty. Ta činí 135 Nm při 2500 min-1, nejvyšší výkon je 66 kW při 5500 min-1.

Renault přirovnává nový motor k atmosférickým čtrnáctistovkám. Proti nim má o 21 % nižší spotřebu paliva. Úspory vznikly následujícím způsobem:

- 6 % se ušetří zmenšením zdvihového objemu, které je kompenzováno přidáním turbodmychadla

- 3 % je zisk z přechodu na tříválcovou konstrukci, která sama o sobě znamená o 20 % nižší tření

- 3 % uspoří efektivnější řízení teploty motoru

- 2 % jsou zásluhou materiálů jako potah vačkových hřídelí syntetickým diamantem nebo stěny válců potažené grafitem

- 5 % ušetří systém vypínání motoru ESM a inteligentní dobíjení

- 3 % jsou další úspory, například olejové čerpadlo s variabilním průtokem

Jak si nový tříválec stojí ve srovnání s konkurencí? Dnes má dva přímé soupeře zastávající podobnou úroveň downsizingu (Fiat a VW), brzy ale přibude tříválcový Ford Fiesta a mezi konkurenci můžeme započítat i Peugeot 208 s novým tříválcem VTi, i když ten zatím zůstává jen u atmosférického plnění.

Menší motor nabízí jen Fiat Punto TwinAir, který má nepatrně menší zdvihový objem a ještě o jeden válec méně. Ze skromného agregátu navíc dokáže za pomoci start-stopu vykouzlit kombinovanou spotřebu 4,2 l/100 km. Předností je i šestistupňová převodovka, ovšem cena za unikátní techniku činí baťovských 299.900,- Kč. Cenu nového Clia zatím neznáme.

Peugeot 208 nemá ani turbodmychadlo, ani přímý vstřik. Moderní agregát místo toho sází na o třetinu větší objem a dosahuje stejné dynamiky i spotřeby jako Renault. Navíc má příznivou základní cenu. Volkswagen Polo s motorem 1,2 TSI zase boduje zdaleka nejlepší hodnotou točivého momentu, která přináší i nejrychlejší akceleraci.

Renault Clio 0,9 TCe vs. konkurence
ZnačkaRenaultFiatPeugeotVolkswagen
ModelClioPunto208Polo
Motor0,9 TCe0,9 TwinAir1,2 VTi1,2 TSI BMT
Převodovka5M6M5M5M
Zdvihový objem [cm3]89887511991197
Válce/ventily3/42/43/44/4
Největší výkon [kW/min-1]66/550062/550060/575066/4500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]135/2500145/2000118/2750160/1500
Max. rychlost [km/h]182172175182
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,212,712,210,9
Komb. spotřeba [l/100 km]4,54,24,54,9
Cena od [Kč]-299.900,-230.000,-264.900,-

Mimo nový tříválec tvoří nabídku motorů pro Renault Clio známý atmosférický čtyřválec 1,2 16V o výkonu 55 kW, turbodiesel 1,5 dCi s 55 kW a modernizovaný 1,5 Energy dCi s 66 kW, vybavený systémem start-stop a nízkotlakou recirkulací výfukových plynů. Jedinou možností bude vždy manuální pětistupňová převodovka.

Od jara navíc Clio dostane motor TCe 120, tedy přeplňovanou dvanáctistovku s 85 kW a 190 Nm. Pro ni bude standardem dvoupáková šestistupňová převodovka EDC. Clio R.S. pak přijde s motorem 1,6 Turbo o výkonu 147 kW a převodovkou EDC.

Renault Clio IV - technická data
Motor1,2 16V 75TCe 90TCe 120 EDCR.S. 200 EDCdCi 75dCi 90
Převodovka5M5M6DS6DS5M5M
Zdvihový objem [cm3]11498981198-14611461
Válce/ventily4/43/44/44/44/24/2
Největší výkon [kW/min-1]55/550066/550084/4500147/600055/400066/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]107/4250135/2500190/2000240/1750200/1750220/1750
Max. rychlost [km/h]167182--168178
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,412,2--14,311,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,54,5--3,63,6


Diskuze (17)
6. 10. 2012 14:03
Re: TCe-cka by som sa nebal
:yes:
5. 10. 2012 16:40
Re: TCe-cka by som sa nebal
Renault dělal TCe ještě před tím, než VW přišel s TSI. VW si bude pomalu muset zvyknout na nový pohled na Renault. Víc toho zezadu neuvidí.
[odkaz]
Avatar - Hammunasakra
5. 10. 2012 16:10
Re: jeste ze si rencek spocital presne ty uspory...
:yes: :-)
5. 10. 2012 13:59
Re: jeste ze si rencek spocital presne ty uspory...
Za každé auto. Teď si vem, že jich za rok vyrobí sto tisíc. Navíc tobě reálná spotřeba pravděpodobně neklesne o tolik, co klesne ta normovaná.
5. 10. 2012 13:44
Re: Proč ne?
to není síla, to je pouze zajímavé.