Renault Clio dostane tříválcový motor 0,9 Energy TCe
Pod obchodním označením Energy TCe 90 uvede Renault v novém Cliu tříválcový přeplňovaný motor o objemu 0,9 litru. Malý motor je osazen nízkotlakým turbodmychadlem (dle výrobce s nejnižším plnícím tlakem na trhu) a má variabilní časování ventilů. Výsledkem je hladký náběh točivého momentu, který už při 1650 min-1 dosahuje 90 % maximální hodnoty. Ta činí 135 Nm při 2500 min-1, nejvyšší výkon je 66 kW při 5500 min-1.
Renault přirovnává nový motor k atmosférickým čtrnáctistovkám. Proti nim má o 21 % nižší spotřebu paliva. Úspory vznikly následujícím způsobem:
- 6 % se ušetří zmenšením zdvihového objemu, které je kompenzováno přidáním turbodmychadla
- 3 % je zisk z přechodu na tříválcovou konstrukci, která sama o sobě znamená o 20 % nižší tření
- 3 % uspoří efektivnější řízení teploty motoru
- 2 % jsou zásluhou materiálů jako potah vačkových hřídelí syntetickým diamantem nebo stěny válců potažené grafitem
- 5 % ušetří systém vypínání motoru ESM a inteligentní dobíjení
- 3 % jsou další úspory, například olejové čerpadlo s variabilním průtokem
Jak si nový tříválec stojí ve srovnání s konkurencí? Dnes má dva přímé soupeře zastávající podobnou úroveň downsizingu (Fiat a VW), brzy ale přibude tříválcový Ford Fiesta a mezi konkurenci můžeme započítat i Peugeot 208 s novým tříválcem VTi, i když ten zatím zůstává jen u atmosférického plnění.
Menší motor nabízí jen Fiat Punto TwinAir, který má nepatrně menší zdvihový objem a ještě o jeden válec méně. Ze skromného agregátu navíc dokáže za pomoci start-stopu vykouzlit kombinovanou spotřebu 4,2 l/100 km. Předností je i šestistupňová převodovka, ovšem cena za unikátní techniku činí baťovských 299.900,- Kč. Cenu nového Clia zatím neznáme.
Peugeot 208 nemá ani turbodmychadlo, ani přímý vstřik. Moderní agregát místo toho sází na o třetinu větší objem a dosahuje stejné dynamiky i spotřeby jako Renault. Navíc má příznivou základní cenu. Volkswagen Polo s motorem 1,2 TSI zase boduje zdaleka nejlepší hodnotou točivého momentu, která přináší i nejrychlejší akceleraci.
Renault Clio 0,9 TCe vs. konkurence | ||||
Značka | Renault | Fiat | Peugeot | Volkswagen |
Model | Clio | Punto | 208 | Polo |
Motor | 0,9 TCe | 0,9 TwinAir | 1,2 VTi | 1,2 TSI BMT |
Převodovka | 5M | 6M | 5M | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | 898 | 875 | 1199 | 1197 |
Válce/ventily | 3/4 | 2/4 | 3/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 66/5500 | 62/5500 | 60/5750 | 66/4500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 135/2500 | 145/2000 | 118/2750 | 160/1500 |
Max. rychlost [km/h] | 182 | 172 | 175 | 182 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,2 | 12,7 | 12,2 | 10,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,5 | 4,2 | 4,5 | 4,9 |
Cena od [Kč] | - | 299.900,- | 230.000,- | 264.900,- |
Mimo nový tříválec tvoří nabídku motorů pro Renault Clio známý atmosférický čtyřválec 1,2 16V o výkonu 55 kW, turbodiesel 1,5 dCi s 55 kW a modernizovaný 1,5 Energy dCi s 66 kW, vybavený systémem start-stop a nízkotlakou recirkulací výfukových plynů. Jedinou možností bude vždy manuální pětistupňová převodovka.
Od jara navíc Clio dostane motor TCe 120, tedy přeplňovanou dvanáctistovku s 85 kW a 190 Nm. Pro ni bude standardem dvoupáková šestistupňová převodovka EDC. Clio R.S. pak přijde s motorem 1,6 Turbo o výkonu 147 kW a převodovkou EDC.
Renault Clio IV - technická data | ||||||
Motor | 1,2 16V 75 | TCe 90 | TCe 120 EDC | R.S. 200 EDC | dCi 75 | dCi 90 |
Převodovka | 5M | 5M | 6DS | 6DS | 5M | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | 1149 | 898 | 1198 | - | 1461 | 1461 |
Válce/ventily | 4/4 | 3/4 | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/2 |
Největší výkon [kW/min-1] | 55/5500 | 66/5500 | 84/4500 | 147/6000 | 55/4000 | 66/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 107/4250 | 135/2500 | 190/2000 | 240/1750 | 200/1750 | 220/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 167 | 182 | - | - | 168 | 178 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 15,4 | 12,2 | - | - | 14,3 | 11,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,5 | 4,5 | - | - | 3,6 | 3,6 |