Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Clio: Malé francouzské múze je třicet

Aleš Dragoun
Diskuze (15)

Clio od Renaultu je momentálně evropským bestsellerem. Neplatí to jen pro generaci pátou, ale i finišující čtvrtou. Úspěšná sága začala před třemi dekádami.

Malý Francouz začal svou pouť v květnu 1990. Od té doby se jich prodalo více než patnáct milionů, žádné auto ze země galského kohouta nebylo tak oblíbené, i když, pravda, v tomto případě se jedná o několik generací vozu. Ve své domovně vládl odbytovým statistikám už od debutu. V současnosti je nejoblíbenějším vozem segmentu B na starém kontinentu a letos několikrát překonal i kompaktní bestseller od Volkswagenu.

V historii získal dvě prvenství v anketě o evropský Automobil roku. Renault chtěl nabídnout zákazníkům „malé velké auto“, tedy cenově dostupné, ale s bohatou výbavou a nezbytnými sportovními verzemi. Ty, pravda, nikdy levné nebyly, ale posilovaly image, navíc úspěšně závodily a soutěžily.

První generace (1990-2001)

Cliem se Renault vrátil od číselného označování svých modelů ke slovnímu, názvy byly lépe zapamatovatelné. Název značí v řecké mytologii múzu. Výraz „Kleió“ se pak překládá jako „ten, kdo je slavný“. Šlo o nástupce „superpětky“, tedy R5 druhé generace, ta se ale vyráběla až do roku 1996 ve Slovinsku souběžně. Nicméně na většině důležitých trhů úspěšného předchůdce nahradilo, což byla úloha věru nelehká. Při svém uvedení na trh se oficiálně prezentovalo coby „všestranný malý automobil navržený a vyrobený podle stejně přísných pravidel jako velké.“

Video se připravuje ...

Renault se potřeboval rychle zotavit z finančně velmi těžké druhé poloviny předchozí dekády. Povedlo se. Clio (interně X57) se stalo Automobilem roku 1991. Porota jej ocenila slovy „Nové malé auto má znamenitý styl, úžasný design, vysokou úroveň kvality, velkorysý vnitřní prostor a výbavu nevídanou u modelů této velikosti“. Na délku měřilo jen 3,71 m, prostě auto hlavně do města. Podvozek měl rozvor 2,47 m, vpředu vzpěry McPherson a vinuté pružiny, vzadu vlečená ramena s torzními tyčemi.

Začínalo s se zážehovými čtyřválci 1,11, 1,17 a 1,24 l, nabídka pokrčovala benzinovou čtrnáctistovkou (1,39 l) a motory 1,72 a 1,79 l z R19. Karburátory postupně vymizely. Clio mohlo mít kupříkladu ABS, klimatizaci, elektronicky řízenou automatickou převodovkou, alarm proti vloupání, posilovač řízení a elektricky ovládaná zrcátka s odmrazováním, praktická věc. Pro nejnáročnější zákazníky byla od roku 1991 určena luxusní Baccara, která se honosila šedým koženým čalouněním, hlavicí řadicí páky s prvky z ořechového dřeva, výplněmi dveří potaženými kůží a chromovanými ovladači.

Video se připravuje ...

V roce 1991 přišly na řadu atmosférické diesely 1,87 l i sportovní verze 16S/16V (dle trhu). Ty poháněl motor DOHC 1,76 l se 101 kW (136 k). 1.8 RSi měly nejprve vyladěný agregát 1,79 l, později 1,78 l. Modré Clio Williams se zlatými koly bylo plodem spolupráce automobilky s týmem Williams F1. Poháněl ho dvoulitr se 110 kW (150 k). Dnes je vyhledávané sběrateli.

V polovině 90. let Baccaru nahradilo Clio Initiale. První generace existovala i jako elektromobil. Na počátku roku 1996 přišla výrazná modernizace vzhledu, větší než předchozí cizelace. Hlavní novinkou byla zážehová jedenáctsetpadesátka s vícebodovým vstřikem, která poháněla i Twingo. Kromě francouzského Flinsu se první Clio vyrábělo i v turecké Burse (Oyak-Renault), argentinské Córdobě, belgickém Haren-Vilvoorde, u slovinského Revozu (Novo město) a dožívalo v Kolumbii. Argentinská Clia mohla mít i benzinové motory 1,57 l. Poslední vůz opustil montážní linku společnosti SOFASA v Envigadu až v roce 2001.

Video se připravuje ...

Druhá generace (1998-2017)

Druhá oblejší generace Clia z března 1998 (projekt X65) se natáhla o sedm centimetrů. Design vytvořil tým vedený Patrickem Le Quémentem, zajímavost představovaly plastové blatníky. Nabídla velkorysejší vnitřní prostor a více komfortu. Renault si potrpěl na bezpečnost, vozy dostaly ABS i čelní a boční vzduchové vaky, některé i ESP. Zlepšilo se chování na silnici.

Benzinové čtyřválce měly objemy 1,15, 1,39 a 1,6 l, osmiventilové brzy doplnily šestnáctiventilové pohonné jednotky. Nástupcem Clia Williams se staly dvoulitry od Renault Sport, později také s tvrdším šasi Cup. Špičkovou verzí bylo Clio V6, s jehož vývojem i výrobou zpočátku pomáhal Tom Walkinshaw Racing, to ale nemělo motor 2,95 l v přídi, nýbrž místo zadních sedadel. Krátce nabízené naftové 1.9 d a dTi (stále s 1,87 l objemu) nahradila při radikální vzhledové modernizaci v červnu 2001 nová common-railová jednotka dCi 1,46 l.

Pokračoval vývoj elektromobilů. V Brazílii se Clio vyrábělo a prodávalo s litrovými čtyřválci, které uměly spalovat kromě benzinu i ethanol, později i se šestnáctistovkami. V Evropě dožívalo po dalších vzhledových modifikacích coby Campus/Storia vedle nástupce, latinskoamerický facelift ve stylu IV. generace už se na starém kontinentu neobjevil.

Druhá generace měla i o takřka 38 centimetrů delší tříprostorovou verzi, která nesla na různých trzích odlišná jména. Thalia u nás ve své době patřila k nejlevnějším vozům na trhu. Rekonstruovaná verze z let 2008-2012 už neměla tak násilně „naroubovanou“ zadní část, přesto stále vycházela z Clia II. Jeho výroba běžela nejen ve Francii, Turecku, Slovinsku, zmíněné zemi kávy a Mexiku, ale nejdéle v Argentině a Kolumbii. Až do roku 2017! Vznikalo tedy celých devatenáct let, ze všech generací nejdéle.

Třetí generace (2005-2014)

Třetí pokolení (X85) dospělo, hatchbacky byly už 3,99 m dlouhé. Debutovalo na IAA ve Frankfurtu 2005. Přešlo na platformu B, kterou vyvinul Renault ve spolupráci s aliančním partnerem Nissanem, rozvor se natáhl na takřka 2,58 m. Nabídlo startovací kartu, samočinnou klimatizaci, navigaci TomTom s GPS modulem, tempomat s omezovačem rychlosti...

Video se připravuje ...

Aktivní i pasivní bezpečnost měla na vysoké úrovni, airbagů mohlo být až osm. V nárazových zkouškách Euro NCAP získalo třetí Clio pět hvězdiček. V této generaci debutovalo kombi Grandtour. Prestižní titul evropského Automobilu roku malého Francouze neminul. Clio se stalo prvním autem, které získalo toto ocenění podruhé, Volkswagen Golf jej napodobil až v roce 2013. Jeden z porotců poznamenal: „Skvělé malé auto, kterým by se měly inspirovat větší vozy“.

Základ motorové palety tvořily osvědčené jedenáctsetpadesátky, čtrnáctistovky a šestnáctistovky. Diesely pokračovaly coby dCi 1,46 l. Clio R.S. (2006) mělo atmosférický dvoulitr se 145 kW (197 koní). Atmosférická 1.4 byla ale nahrazena přeplňovanou 1.2 TCe, stále šlo ale o objem 1,15 l. Po modernizaci z května 2009 se objevily také sportovní výbavy GT (s 1.6) a dvoulitrová limitka Gordini. Výroba běžela stále ve Francii a Slovinsku, ale rovněž i ve španělském Valladolidu, Clio Collection skončilo v sezóně 2014.

Video se připravuje ...

Čtvrtá generace (2012-2019)

Ve čtvrtém vydání (projekt X98) ze zářijového autosalonu v Paříži 2012 chyběla třídveřová verze, o kterou už neměli zákazníci zájem. Pětidveřová dostala skryté zadní kliky. Týmu designérů velel šéfstylista Laurens van der Acker, vycházelo se ze studie DeZir z Paříže 2010, i když to bylo dvoumístné kupé, navíc elektrické. Clio narostlo na 4,06 m, tolik měla auta nižší střední třídy ještě v úvodu 90. let, kdy debutovala jeho první generace. Oproti ní se tedy natáhlo o 35 centimetrů.

Řadový čtyřválec 1,15 l bez turba i s ním doplnily tříválce 0.9 TCe. Naftové dCi měly stále objem 1,46 l. V průběhu své kariéry dostalo Clio samočinného parkovacího pomocníka Easy Park Assist, řidič obsluhoval jen pedály. Novinkou v této řadě byl i multimediální systém R-Link s pevně zabudovaným sedmipalcovým tabletem. Široké byly možnosti individualizace vzhledu vně i uvnitř včetně polepů karoserie. V této generaci se také objevil populární červený lak Flamme.

Clio R.S. z roku 2013 mělo 147 kW (200 koní), R.S. Trophy z roku 2015 pak 162 kW (220 k). Sportovní modely ovšem přešly z dvoulitrů na šestnáctistovky s turbem a šestistupňové dvouspojkové skříně EDC. Později představený zážehový turbomotor 1.2 Energy TCe byl zase plnohodnotnou dvanáctistovkou a kombinoval se i s EDC. Starší atmosférická 1,15 l spalovala i ropný plyn. Facelift ze srpna 2016 vyhladil vrásky.

Video se připravuje ...

V letech 2012-2018 celosvětové prodeje Clia každý rok stoupaly. V březnu 2018 začala montáž v alžírském Oranu, jinak se tato generace vyráběla ve Francii, Slovinsku a Turecku. Její doprodej v současnosti (září 2020) končí.

Video se připravuje ...

Pátá generace (od 2019)

Pátá generace se představila na konci ledna 2019, následoval výstavní debut v Ženevě. Zvenčí jde spíše o evoluci rozpoznatelnou hlavně podle diodových pásů, které vycházejí z hlavních světlometů, ale prostý facelift předchůdce to není. Délka klesla pod 4,05 m. Kombík už se neplánuje, jeho úlohu převzaly crossovery Captur. Vyrábí se jen u Oyak-Renaultu a Revozu.

Současné Clio dostalo tzv. Smart Cockpit s obrazovkou o úhlopříčce 9,3 palce, asistenční systémy na úrovni polosamočinného řízení stupně 2. Pro zavazadla je k dispozici 391 litrů. V testech Euro NCAP získalo maximální pětihvězdičkové hodnocení podle nové metodiky, která zohledňuje i přítomnost asistentů.

Motory zastupují tříválce 1.0 SCe a TCe, první atmosférický, druhý přeplňovaný, čtyřválec 1,33 l TCe a turbodiesel Blue dCi 1,46 l. Starší benzinová třináctistovka se vyrábí pro mimoevropské trhy. Letošní novinkou je hybrid E-Tech se zážehovou šestnáctistovkou a dvěma elektromotory o kombinovaném výkonu 103 kW (140 koní), ten dostal variátor. Ve městě umí jet z 80 procent pouze na elektřinu. Úspěšná sága malého Francouze zdaleka nekončí...

Video se připravuje ...

Zdroje: Renault, Autoevolution, Wikipedia, Auto World Press, renault.cz, archiv auto.cz

Foto: Clément Choulot/Publicis Conseil, Groupe Renault Communiction, Jullian Wolfe-Patrick, Emmanuel Perrin, Patrick Sautelet, Jean-Paul Crouet, Olivier Marguerat, Anthony Bernier, Dingo, Claude Cugny, Olivier Banet, Renault Marketing 3D – Commerce, Renault Design

Video: MCAV, Eric Atlan, Jean-Pierre Huguet, Extension, Pagécran, Izard et Compagie, Supp'Com, Planimonteur/Frédéric Faure

Aleš Dragoun
Diskuze (15)

Doporučujeme

Avatar - Ada je zase tady
26. 9. 2020 13:32
Re: clio
Poslední pěkné Clio bylo to první, byť R5 byla ještě hezčí. 2 generace byla ještě zkousnutelná, potom to už je jen Blio. :no:
Avatar - lamal
17. 9. 2020 17:45
Re: clio
https://www.youtube.com/watch?…

zrovnanie 2RS a 3RS
Avatar - lamal
16. 9. 2020 10:55
Re: Re: Legenda B segmentu
Mal som to tak isto, tiez vieden :D
Avatar - lamal
16. 9. 2020 10:53
Re: Legenda B segmentu
Grandtour ma v zadu priserne malo miesta pre nohy... pre 4 osoby pouzitelne s tazkostami a kolenami v operadlach. 5 a 3 dv maju na nohy viac miesta, grandtour investoval vsetko do kufra... jeho koncepcia mi pride skor taka, ze to bolo mini kombi pre rodiny s malymi detmi kde priestor na nohy staci a do kufra vojde kocik...

Kedze vlastnim 3dv clio3 a poslednych 10r jazdim pravidelne aj na clio3 grandtour, pisem z vlastnych skusenosti... do 3dv sa vojdu 4 dospeli uplne v pohode
Avatar - lamal
16. 9. 2020 10:51