Renault Kangoo Be Bop: první fotografie a informace
Název Be Bop není žádnou novinkou, Renault ho již jednou použil, a to pro akční model prvního Clia. Kangoo Be Bop samozřejmě vychází z nové generace velkého Kangoo, oproti kterému ubyl druhý pár dveří a délka se zkrátila na 3,87 m. Přímým předobrazem pak byl užitkový Express Compact, který se objevil loni v říjnu na výstavě v Amsterdamu.
Be Bop ale není karosářskou verzí tohoto provedení. Měl by se stát stylovým autem pro mladé lidi a předpoklady pro to rozhodně má. Z původní studie Kangoo Compact toho totiž zbylo v sériovém provedení poměrně dost, například dvoubarevný lak karosérie či prosklená a posuvná zadní část střechy. Be Bop je pouze čtyřmístný, přední sedadla mu daroval větší sourozenec, dvě zadní samostatná jsou úplně nová. Jezdí na šestnáctipalcových kolech a má o 2 cm zvětšenou světlou výšku.
Základem dvoubarevné kombinace laku je stříbrná. Touto barvou je nalakována část předního nárazníku, kapota, zrcátka a část zadních dveří, zbytek karoserie je pak jiné barvy včetně oranžové Etincelle Orange, kterou měl již koncept.
Kouzlo zádě
Zajímavý je také systém otevírání zadních dveří. Může se otevřít pouze horní prosklená část, k jejímu ovládání slouží buď přepínač na přístrojové desce, nebo třetí tlačítko na klíčku zapalování. Průhledný díl zajede do zadních dveří, zavazadlový prostor je pak zčásti přístupný, aniž by například řidič musel automobil odemykat. Když se posune ještě střešní díl nad zadními sedadly, pasažéři na těchto místech si mohou užívat jízdy s větrem ve vlasech. Střecha se samozřejmě dá posouvat nezávisle na skle zadní stěny, při jízdě pak neobtěžují posádku turbulence. Zavřená i otevřená poloha střechy se dá zajistit zámkem. I řidič a spolujezdec mají nad svými sedadly dva průhledné panely, interiér je tak extrémně prosvětlený, vždyť zasklená plocha dosahuje hodnoty 3,9 m2! Vnitřní prostor se sice v létě zahřeje, takže klimatizace je naprostou nutností, vzhledem k délce vozu ovšem prosklení poskytuje řidiči dokonalý přehled o okolí při manévrování a předjíždění.
Barvy exteriéru vozu – černá Nacré, červená Pavot nebo bílá Glacier se dají kombinovat s červeným a černým čalouněním a tmavou přístrojovou deskou, v úvodu zmíněný oranžový i bílý Be Bop pak můžete mít se stříbrným, modrým nebo oranžovým interiérem a dokonce i modrou přístrojovou deskou. Vzhled takového vozu se pak studii velmi přiblíží, ta jí měla též.
V novém Kangoo Be Bop může posádce cestu usnadňovat navigace Carminat s bezdrátovým rozhraním Bluetooth a sedmipalcovým displejem. Bluetooth hands-free využije i řidič při telefonování, zkrátka nepřijdou ani hudební fandové díky USB portu, zapojený hudební přehrávač lze pak ovládat přímo na volantu.
Interiér
Mezi předními sedadly je devítilitrová schránka na drobnosti, leteckou rukojeť parkovací brzdy známe již sedm let. Zadní sedadla jsou umístěna o 9 cm výše, než přední, posuvná a sklopná. Zajímavostí je určitě to, že druhá dvojice cestujících se nedostane na svá místa jen zepředu, ale i z druhé strany, mezi sedadly je totiž dostatečně velká mezera. Této možnosti budou využívat zejména děti, zadní nárazník vydrží ale až stokilové zatížení.
Zavazadlový prostor má v základní konfiguraci objem jen 174 l, posunutím a sklopením zadních sedadel ho lze rozšířit až na 1.462 litrů (měřeno po spodní hranu bočních oken). Jsou zde také háčky na zavěšení nákupních tašek. Zadní dveře se pak dají otevřít ve dvou polohách, první slouží k naložení na malém prostoru, druhá s úhlem 85 stupňů umožňuje snazší nakládání. Zavazadla lze samozřejmě do vozu umístit i otvorem po zajetí prosklené části do dveří.
Kangoo Be Bop je o 38 cm kratší, než výchozí pětidveřová varianta, poloměr otáčení je 9,7 m, což zaručuje velmi slušnou manévrovatelnost, obzvláště ve městě. Podvozek vychází ze současné odcházející generace řady Scénic – vpředu je zavěšení McPherson s pravoúhlým spodním ramenem a příčným zkrutným stabilizátorem, ten je spolu s třecími tlumiči i na zadní nápravě, odpružené torzními tyčemi. Rozchod kol činí vpředu 152 mm, vzadu je pak o milimetr širší. Zpomalit vůz pak pomáhají kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu o průměru 280 mm, vzadu 274 mm.
Motory
Co má novinka francouzského výrobce pod kapotou? Motory 1,5 dCi s výkony 63 kW (85 k) a 74 kW (100 k) doplňuje zážehová šestnáctiventilová šestnáctistovka se 77 kW (105 k).
Slabší verze vznětového agregátu dává největší výkon při 3750 ot/min a maximálních 200 Nm točivého momentu je k dispozici již od 1.900 ot/min. Na 100 km spotřebuje Kangoo Be Bop s tímto motorem v kombinovaném provozu jen 5,3 litrů nafty. Silnější verzi si mohou na některých trzích zákazníci objednat i s filtrem pevných částic a známe jí i z nového Clia, Modusu, končících Méganu a Scénicu, ale i z třetí generace Laguny. Maximálního výkonu dosahuje při 4.000 ot/min a točivý moment vrcholí hodnotou 240 Nm při 2.000 ot/min. Díky druhé generaci vstřikování common-rail s piezoelektrickými vstřikovači, variabilní geometrii lopatek turbodmychadla a šestistupňové převodovce spotřebuje Kangoo Be Bop s tímto agregátem jen 5,4 l nafty na 100 km. Konstruktérům se podařilo snížit vibrace při volnoběžných otáčkách.
Benzinová šestnáctistovka má sice ze všech agregátů největší výkon, samozřejmě při vyšších otáčkách 5.750/min, ale pochopitelně i nejmenší točivý moment 148 Nm při 3.750 ot/min. V kombinovaném cyklu spotřebuje 7,7 l benzinu na 100 km.
Kangoo Be Bop samozřejmě disponuje i moderními elektronickými bezpečnostními systémy: ABS a poslední generace ESC 8.0 (kontrola stability) pocházejí od Bosche, ty doplňují brzdový asistent a samočinné zapínání varovných světel při prudkém zpomalení, trakční kontrola ASR a systém, který zabrání přetočení motoru. Řidičům dále zpříjemňují pobyt na palubě tempomat s omezovačem rychlosti, parkovací senzory v zadním nárazníku, automatické zapínání světel při startu vozu a v neposlední řadě samočinné spouštění stěračů v dešti.
Bezpečnost
Velký ohled brali konstruktéři i na pasivní bezpečnost. Až čtyři airbagy, bezpečnostní pásy s pyrotechnickými napínači, které zamezí nežádoucímu pohybu těl pasažérů při nehodě, přední sedadla jsou vybavena ochranou proti podklouznutí, řidič má k dispozici zatahovací brzdový pedál, při havárii tak nepřijde k újmě jeho kotník. Opěrky hlav předních pasažérů jsou pak navrženy tak, aby pohltily energii při nárazu zezadu, ty měly premiéru již před třemi lety v poslední generaci modelu Clio. Sedadlo spolujezdce a obě zadní jsou pak vybavena úchyty dětských sedaček Isofix.
Produkce Kangoo Be Bop byla zahájena ve francouzském Maubeuge, při výrobě každého vozu je použito 7 kg recyklovaných plastů, na konci života automobilu se pak může znovu zpracovat až 85 % materiálů z celého automobilu.