Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Kangoo Be Bop Z.E.: První ze čtyř elektromobilů vyrazil na silnice

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (20)
Renault představuje předsériové prototypy Kangoo Be Bop Z.E., navazující na loňský koncept Z.E. Ještě před zahájením sériové výroby v příštím roce se letos řada elektromobilů dočká náročných testů v provozu.

Aliance Renault-Nissan začátkem loňského roku podepsala několik dohod s představiteli několika států o propagaci elektřinou poháněných automobilů od roku 2011. Francouzská automobilka se chystá v roce 2011 uvést užitkové Kangoo Express s elektromotorem a rodinný sedan s elektrickým pohonem, který bude nabízen v Evropě a na izraelském trhu. V roce 2011 se má představit i městský elektromobil a o rok později má být odhalen kompaktní hatchback na elektřinu.

Prozatím se Renault snaží upoutat pozornost elektromobilem odvozeným z nového modelu Kangoo Be Bop. Tento elektromobil je dlouhý 3871 mm, široký 1829 mm a vysoký 1812 mm. Rozvor náprav je 2313 mm a hmotnost vozu připraveného k jízdě je 1591 kg.

Od benzinového provedení se elektromobil odlišuje na první pohled díky speciálnímu modrému laku karoserie, 18palcovým plným kolům a světlé výšce snížené o 20 mm. Přední i zadní světla jsou ze světelných diod, které mají menší odběr energie než klasické automobilové žárovky. Lineární displej na vnější straně dveří informuje při jejich otevření dálkovým ovládáním o stavu nabití baterií.

K pohonu elektromobilu slouží elektromotor o výkonu 44 kW (60 k) s maximálnímu otáčkami 12.000 za minutu a točivým momentem 190 Nm. K přenosu točivého momentu na kola slouží redukce s jedním stálým převodem. Akceleraci z 0 na 50 km/h zvládne elektromobil za 6,0 s. Nejvyšší rychlost vozu s pneumatikami Dunlop SP Sport MAX 205/45 R18 je 130 km/h.

Pohonná jednotka je napájena lithiovými bateriemi s kapacitou 15 kWh. Tyto baterie vyrábí AESC (Automotive Electric Supply Corporation), což je společný podnik Renaultu a Nissanu založený v roce 2007.

V Kangoo Be Bop Z.E. je celkem 48 modulů baterií o celkové hmotnosti 250 kg, které jsou uloženy pod podlahou ve střední části vozu. V interiéru tak došlo na zvednutí podlahy o 45 mm mezi předními a zadními sedadly. Kolejnice v nichž jsou usazena přední sedadla se nyní posunula až přímo pod sedák. V případě připravovaného sériového užitkového Kangoo Express mají být baterie uloženy pod podlahou nákladového prostoru.

Dojezd na jedno nabití je nyní okolo 100 km, ale s další evolucí vývoje baterií by se měl v běžném provozu prodloužit na 160 km. Pro optimalizaci dojezdu slouží systém, který informuje řidiče o stavu baterií. Kangoo Be Bop Z.E. je vybaveno i přístrojem nazvaným „econo-meter“, jenž podle zbarvení informuje o tom, jak řidič hospodaří s energií v bateriích. Světle modré zbarvení je při normálním využití, tmavě modrá barva hlásí nejvhodnější využití a červená signalizuje extrémní spotřebu energie. Palubní počítač mimo jiné informuje zbývající energii a propočítává jakou vzdálenost elektromobil ještě ujede.

Dobíjení elektrické energie probíhá prostřednictvím kabelu, na jehož jednom konci je zástrčka typu Maréchal, která patří do zásuvky umístěné pod maskou vozu vedle pravého předního světlometu, zatímco na druhém konci je standardní zástrčka pro připojení do běžné sítě. Dobíjení může probíhat dvěma způsoby. Za prvé ze sítě 220 V, kdy má tento proces trvat šest až osm hodin. V druhém případě je využito 400 V a baterie jsou dobity na 80 % své kapacity za 30 minut. Renault Kangoo Be Bop Z.E. je vybaven i systémem rekuperace brzdné energie.

V červenci letošního roku se tento elektromobil vydá na turné po Evropě, během nějž bude k dispozici pro testovací jízdy.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (20)
Avatar - Ronault.
30. 6. 2009 21:15
Re: no hruza
To je tím, že nás odmalička učitelky mlátily přes prsty a nutili 100x napsat vyjmenovaná slova, pak když vidíme takovou hrubku, tak se nám zvedá pajšl >:D
30. 6. 2009 14:40
Re: "Tankování".
To si umím představit, ale neumím si představit výstavbu té "tankovací" sítě. To je zatím brnkačka zasíťovat jedno dvě parkoviště a postavit jeden "tankovací" stojan u stávající benzinky, ale zasíťovať sídliště ä myslím i novodobá bude problém jak technický tak hlavně finanční.
30. 6. 2009 14:20
Re: "Tankování".
no tankovacka v pripade panelaku se zrejme v budoucnu bude resit necim jako automat na drobaky u kazdyho parkovaciho mista, neco jako jsou treba ve statech parkovaci hodiny, vhodis nejakou castku nebo pouzijes platebni kartu a ono ti to treba umozni dobyjet po dobu X hodin, vemes kabl, zasunes do spesl zastrcky ve svem aute, zajistis aby se nedala vyndat a prendat a des dom :-)

snad budu moct za par mesicu ukazat vizualizace ktere delam jako zakazku prave pro firmu co chce v Praze neco takoveho zacit provozovat v pristich par letech :-)
Avatar - igi2
30. 6. 2009 12:23
Re: "Tankování".
Já to vidím tak že zatím je to jen pro někoho kdo má garáž. Pokud někdy dojde k rozšíření elektromobilů, budou určitě zřízeny "tankovací stojany" s vlastní sítí. Stejně si myslím že v případě masového rozšíření bude snaha o znemožnění nabíjení z normální zásuvky, za účelem zvláštního zdanění "paliva"
30. 6. 2009 10:23
"Tankování".
Mně nějak uniká jedna věc. Kde bude dobíjet svůj elektromobil obyvatel v paneláku když bydlí v desátém patře, a druhá věc o které nikdo nebo velmi málo se mluví ,co na to rozvodné soustavy? I ČEZ se při prezentaci elektromobilů této otázce vyhnul.