Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Koleos: první jízdní dojmy a české ceny

Aleš Jungmann
Diskuze (92)
Renault Koleos vplouvá do velmi konkurenčních vod segmentu SUV s cílem ulovit si pro sebe co největší podíl na trhu. Po shlédnutí oficiálních cen a první jízdě s ním je nám jasné, že se ho konkurence musí začít obávat.

V posledních letech zažívá třída automobilů SUV vpravdě impozantní nárůst prodejů. Velký zájem o vozy této kategorie je v celé Evropě a ani naše kotlina nezůstala od horečky jménem SUV ušetřena. Pro představu, minulý rok se u nás prodalo více než 14.500 vozů této kategorie a letos se očekává další strmý nárůst o další dva až tři tisíce vozů. Ani automobilka Renault nechce v boji o zákazníka zůstat pozadu za svými konkurenty a přichází s novým crossoverem mezi SUV a minivanem, s modelem Koleos.

Renaultu se pro vůz této kategorie velmi hodí úzká spolupráce s Nissanem, který poskytl vyspělý systém pohonu všech kol „All mode 4x4-i“. Stejný systém nalezneme i v Nissanu X-Trail II. Rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu je zajišťováno elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou. Systém pracuje ve třech režimech – 2WD, AUTO a LOCK, přičemž v prvním zmiňovaném jsou poháněna výhradně kola přední nápravy. Automatický režim připojuje pohon zadních kol (tedy, 100:0 ve prospěch přední nápravy až 50:50) v závislosti na režimu jízdy a stavu podložky a konečně systém LOCK obě dvě nápravy napevno spojí a síla od motoru proudí k oběma nápravám v pevně daném poměru 50:50. Tento systém je možno použít pouze do rychlosti 40 km/h, pak se automaticky vypíná. Aby se majitelé nebáli ani prudších svahů, je přítomen i asistent rozjezdu a sjezdu do kopce (HSA a HDC). Světlá výška u benzinových modelů činí 206 mm, u dieselových pak 188 mm. Koleos by měl zvládnout i brod a to do výšky hladiny 450 mm. Rozměry vozu v pořadí d x š x v jsou: 4520 x 1865 x 1710 mm, rozvor náprav činí 2690 mm.

Motorová paleta zahrnuje benzinový atmosféricky plněný čtyřválec z dílen Nissanu o objemu 2,5 l a výkonu 126 kW a dvoulitrový turbodiesel 2,0 dCi ve dvou výkonnostních variantách: 110 a 127 kW. Šestistupňový automat je k dispozici jen ke slabšímu dieselovému agregátu, ostatní motorizace jsou dodávány výhradně s manuálním řazením se shodným počtem stupňů. Benzinový agregát je v nabídce pouze pro nejnižší výbavový stupeň Expression a jen s pohonem předních kol. Tato verze je za cenu 569.900,- Kč také nejlevnější variantou Koleose. Tím se dostáváme k výbavám. Renault nabízí svůj nový model Koleos ve třech výbavových stupních – Expression, Dynamique a Dynamique Luxe. V seznamu základní výbavy stupně Expression nalezneme například přední, boční a hlavové (pro obě řady) airbagy, přední mlhové světlomety, výškově a podélně nastavitelný volant, elektronickou kartu místo klíče, manuální klimatizaci, klimatizovanou schránku před spolujezdcem, sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin či rádio s CD se čtyřmi reproduktory (40 W).

Prostřední stupeň Dynamique navíc přináší například elektricky sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, parkovací senzory vpředu i vzadu, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, kožený volant, nastavitelné opěrky zadních sedadel, sklopné sedadlo spolujezdce (vpřed), dvouzónovou automatickou klimatizaci či autorádio s CD a MP3 a šesti reproduktory (140 W).

A nakonec nejvyšší výbava Dynamique Luxe. Ta zákazníkovi nabízí kupříkladu stabilizační systémy ESP a ASR, chromované lišty na prazích dveří, Bi-xenonové světlomety s funkcí přisvětlování do zatáčky, panoramatické otvíratelné střešní okno či dvouzónovou automatickou klimatizaci s výdechy pro zadní sedadla.

Renault Koleos - ceny na českém trhu

Motor 2,5 16V 4x2 2,0 dCi 4x2 2,0 dCi 4x4 (AT) 2,0 dCi 4x4
Zdvihový objem [cm³] 2488 1995 1995 1995
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW při ot/min] 126/6000 110/4000 110/4000 127/3750
Nejvyšší toč. moment [Nm při ot./min ] 226/4400 320/2000 320/2000 360/2000
Max. rychlost [km/h] 191 183 182 (177) 191
Zrychlení 0 100 km/h [s] 9,0 10,0 10,4 (12,3) 9,9
Průměrná spotřeba [l/100 km] 9,6 7,2 7,4 (8,3) 7,9
Cena ve výbavě Expression [Kč] 569.900 614.000 - -
Cena ve výbavě Dynamique [Kč] - 674.900 719.900 759.900
Cena ve výbavě Dynamique (AT) [Kč] - - 759.900 -
Cena ve výbavě Dynamique Luxe [Kč] - - 769.900 809.900
Cena ve výbavě Dynamique Luxe (AT) [Kč] - - 809.900 -

A nyní se pojďme blíže zaměřit na dva zajímavé prvky ve výbavě vozu: volitelnou prémiovou audiosoustavu Premium BOSE a dvoudílné páté dveře. Začněme tedy tím praktičtějším a to jsou dveře.

Renault tento svůj systém pojmenoval „clamshell“ (anglicky „lastura“). Jedná se o zadní dveře s dvojím otevíráním, kdy jejich spodní část se vyklopí dolů, zatímco prosklená část dveří se otevírá klasicky nahoru. Na spodní část dveří si mohou pohodlně sednout dvě osoby (nosnost 200 kg), protože náladová hrana je v tomto případě 75 cm nad zemí. V zavazadlovém prostoru o základním objemu 450 litrů je devět háčků, které jsou připraveny posloužit pro upevnění nákladu tak, aby se v kufru nepohyboval.

Druhým zajímavým prvkem výbavy je příplatkový audiosystém od společnosti BOSE. Ten byl vytvořen přímo na míru modelu Koleos (vyvíjen byl od roku 2005). Zvuk se k uším cestujících šíří ze sedmi reproduktorů a subwooferu, který je ukryt pod podlahou zavazadlového prostoru (posádka tak ovšem přichází o 28 litrů úložného prostoru). A musíme potvrdit, že hrát opravdu umí. Nový Koleos jsme totiž měli možnost krátce otestovat, takže se s vámi můžeme podělit o první jízdní dojmy.

Jízdní dojmy

Na první pohled Koleos upoutá svou zajímavě řešenou přední maskou, celkově lze ovšem konstatovat, že Renault vsadil vše na jistotu a žádné divoké křivky či extravagantní záhyby na karoserii nenajdete. To stejné se opakuje i v interiéru, který působí vzdušným dojmem, ovšem zejména na grafice přístrojů před řidičem je poznat, že není výkřikem moderní techniky. Možná se mohli u Renaultu více odvázat, je totiž možné, že se tento design velmi rychle okouká.

Pozice za volantem je poměrně vzpřímená a sedáky jsou položeny vysoko, řidič tak má oči ve velké výšce nad vozovkou a má tedy výborný přehled. Dobrou zprávou je, že na silnici Koleos nijak nezaostává za svými konkurenty, ba naopak, vydává se cestou Fordu Kuga a na asfaltových cestách zvládá opravdu hodně. V automatickém režimu je cítit částečné přenesení točivého momentu k zadním kolům a rychlejší průjezd zatáčkami hatí jen nedostatečné boční vedení vysloveně komfortních sedadel a vysoký posaz řidiče. Podvozek výborně tlumí nerovnosti a z míry jej (i díky elektronickým pomocníkům) nevyvede ani lehčí až střední terén. Výborné jsou také brzdy, které mají postupný avšak nekompromisní nástup, systém ABS se na asfaltu aktivuje o něco později, než bychom čekali.

Městské manévrování s vozem je snadné díky lehčímu řízení, při vyšších rychlostech by ovšem mohlo mít více zpětné vazby a být tužší. Poloměr otáčení je 11,6 metru, což znamená, že na okreskách můžete mít s otočením na jednu dobu potíže, subjektivně byl Koleos v tomto ohledu trochu neohrabaný. Naopak k řazení nelze mít výhrady, kulisa je velmi dobře vymezena, dráhy jsou přiměřeně dlouhé a chod páky je plynulý a lehký.

Prostor na předních i zadních sedadlech (i nad hlavou) je naprosto vyhovující. Koleos je do délky o celých 26 centimetrů delší než Scénic II a to nemůže znamenat nic jiného, než že všech pět cestujících má na cestách dostatek pohodlí. O sedmimístné verzi se prý zatím neuvažuje, konečné slovo ale bude mít jako vždy trh. Při naší testovací jízdě po okolí Kolína jsme vyzkoušeli slabší (a patrně nejprodávanější) naftový agregát o výkonu 110 kW. Pro vůz vážící 1730 kg se tento motor zdá být rozumnou volbou. Pokud je třeba dynamičtěji akcelerovat, je nutné jej sice potrápit ve vyšších otáčkách, pro potřebu klidné jízdy tento agregát ale naprosto vyhovuje a v nižších i středních otáčkách je jeho projev velmi dobře utlumen. Kultivovanost je příkladná, dynamičtěji založení řidiči budou muset šáhnout po výkonnějších verzích. Bližší seznámení s vozem vám přineseme již brzy v klasickém a podrobném redakčním testu.

Novinka, vyráběná výhradně v korejském Busanu bude na náš trh oficiálně uvedena 15. září tohoto roku.

Aleš Jungmann
Diskuze (92)
Avatar - R32
6. 9. 2008 22:03
Re: koleos
Nenazval by som to problém, skôr by som povedal že dnešná produkcia sa nedá úplne presne definovať a zaškatuľkovať... Je tu kopec corssoverov ktoré nieje možne definitívne zaradiť do tej či onej kategórie. Príkladov by sa dalo uviesť kopec, napr. MB R-classe, Suzuki SX4, kde by si to zaradil ty? Je v rom proste chaos, hehe ;-)
Avatar - gld
6. 9. 2008 17:14
Re: koleos
nie, na supermainblbstreamy si nepotrpím...veľké stredné a malé suvéčka SÚ bežne používané kategórie áut..máš s tým problém? Príklady z iných kategórií áut sú zbytočné a nemajú výpovednú hodnotu

Ak je pre teba Audi Q7 a Toyota RAV 4 v jednej triede tak to potom...ehm ;-\
Avatar - jurajos
6. 9. 2008 11:40
OT: ANKETA
Trochu trapas ale čo už...[odkaz]
Avatar - R32
6. 9. 2008 08:38
Re: koleos
20cm rozdielu v dĺžke vozidla nevytvára skupinu malých či stredných SUV... Peugeot 207 a Mazda 2 sú v rozidelnych triedach? Tiež je tam rozdiel v dĺžke cca 20 cm. ;-\ Alebo si mal na mysli nejaké tvoje imaginárne delenie vozidiel do akýchsi podkategórií??? :-!
Avatar - R32
6. 9. 2008 08:26
Re: In Natura
Máš recht, trieda SUV nikdy nebude zrovna ľudové auto pre každého. V podstate sú tieto autá cenovo cca na úrovni áut vyššej strednej triedy.