Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Laguna II - dravé mládí nastupuje

Renault
Renault
Renault
Renault
4 Fotogalerie
Renault přichází s druhou verzí svého úspěšného modelu Laguna. Laguna první generace byla uvedena v roce 1994 a zahrnovala dva typy karoserie, pětidveřový hatchback a kombi. Oba typy vznikly ze stejného základu a oslovovaly stejnou skupinu zákazníků....

Obě karosářské verze byly vyvíjeny jako samostatné modelové řady. U hatchbacku byl kladen důraz na dynamiku, výraznost a sportovní nádech. U moderního kombi pak na estetiku a eleganci. Obě nové verze jsou nepatrně delší (délka 4,58 m a 4,7 m oproti původním 4,51 m a 4,62 m).

Renault při vývoji věnoval velkou pozornost aktivní a pasivní bezpečnosti. Laguna II bude vybavena elektronickým stabilizačním systémem ESP. Ten pomáhá řidiči překonávat kritické situace způsobené náhlou ztrátu adheze. Neustále vyhodnocuje údaje od několika čidel, umístěných ve vozidle. Jsou to mimo jiné snímače otáček jednotlivých kol, čidlo úhlu natočení volantu, senzory podélného a příčného zrychlení vozidla, čidlo otáček motoru, a další. Jednotlivé údaje navzájem vyhodnocuje a v případě rozdílných hodnot vyšle signál řídícím jednotkám motoru a ABS. V praxi například při náznaku pravotočivého smyku systém přibrzdí levé přední kolo a zároveň sníží výkon motoru.

Všechny verze Laguny II jsou nyní vybaveny kotoučovými brzdami na všech kolech. Přední ventilované mají průměr 308 mm (původně 280 mm), zadní plné pak 274 mm (původně 265 mm). Jsou vybaveny systémem ABS poslední generace Teves MK60, včetně systému elekronického rozdělování brzdného účinku EBV. Pro maximální brzdný účinek vyžaduje systém ABS silné a nepřerušované stlačení brzdového pedálu. Výzkumy provedené v laboratořích PSA prokázala, že 70% řidičů selhává při intenzivním brždění. Buďto stlačili brzdový pedál rychle, ale s nedostatečnou silou, nebo brzdili silně avšak pedál uvolnili ještě před úplným zastavením vozidla. Rozdíly v brzdných drahách u jednotlivých řidičů dosahovaly 15 metrů při stejných podmínkách. Proto Renault standardně dodává Brake Assist System do všech verzí Laguny II. Snímač ověřuje rychlost stlačení brzdového pedálu. Pokud zjistí nouzovou situaci, zvýší brzdný tlak na maximální hodnotu a spolu s ABS zkrátí brzdnou dráhu. Zároveň se zapnou výstražné blikače. Při běžném brzdění je ovšem systém neaktivní.

Velký vliv na jízdní vlastnosti vozidla mají pneumatiky a jejich tlak. Proto Renault spolu s Michelinem přichází s novinkou diagnostiky tlaků v pneumatikách. Každé kolo je vybaveno čidlem, umístěným ve ventilku. Údaje o aktuálním vnitřním tlaku pneumatiky se přenáší zakódovanými radiovými vlnami k počítači. Ten pak podle speciálně vyvinutého algoritmu vyhodnocuje správný tlak. Děje se tak v závislosti na teplotě okolí nebo okamžité hmotnosti a rychlosti vozu. Kontrolky na palubní desce pak informují řidiče o stavu tlaku. Oranžová informuje o nesprávné hodnotě tlaku, červená pak o nezbytné výměně kola za rezervní. Tato zpráva může být doplněna také hlasovým upozorněním. U některých verzí Laguny II může systém zobrazit aktuální tlaky v každé pneumatice.

O vyšší bezpečnost při jízdě se starají nové xenonové světlomety. Nově jsou použity elektrochromická skla u zpětných zrcátek (vnějších i vnitřního). Při přímém osvitu zezadu ztmavnou a zabrání tak oslnění řidiče.

O bezpečnost posádky se stará kromě tuhé karoserie také řada airbagů, předpínače pásů a další prvky aktivní a pasivní ochrany. Novinkou jsou přizpůsobivé airbagy a předpínače bezpečnostních pásů. Ty reagují ve dvou úrovních dle intenzity nárazu. Je-li intenzita nárazu nižší, upraví se tlak nafukovaného airbagu a zároveň se sníží tlak předpínačů pásů. Zadní sedadlo je vybaveno třemi opěrkami hlav a třemi tříbodovými pásy, postranní jsou vybaveny plynovými předpínači. Standardní je systém ukotvení dětské sedačky Isofix. Výrobce nezapomněl ani na bezpečnostní pedály, které se při nárazu sklopí k podlaze (!). Přední sedadla jsou opatřeny aktivními opěrkami hlav. Laguna II bude dodávána s dvěma čelními airbagy, postranními v opěradlech předních sedadel a v zadních sloupcích a boční hlavovou nafukovací "záclonou", chrání hlavy posádky.

Klíček zapalování je zde nahrazen elektronickou kartou. Pro odemčení vozu stačí mít kartu v kapse. Systém rozpozná majitele a po dotyku kliky dveří se Laguna automaticky odemkne. Po usednutí řidič vloží kartu do snímače na středové konzole. Automaticky se uvolní zámek řízení a odblokuje imobiliser. Karta obsahuje data o nastavení klimatizace, sedadla, zpětných zrcátek, rádia podle přání majitele.

Nový interiér se vyznačuje ergonomií a velkým počtem odkládacích míst. Odkládací kapsy ve dveřích, praktická schránka pod volantem, úložné prostoru v přední a zadní loketní opěrce, nebo zásuvky pod předními sedadly. Zavazadlový prostor disponuje objemem 430 litrů, respektive 475 až 1500 litrů u verze kombi. Elektronickou klimatizaci lze nastavit zvlášť pro levou a pravou stranu. Nová autorádia jsou vybavena osmi reproduktory a automatickým nastavením hlasitosti podle rychlosti jízdy. V bohaté výbavě nechybí ani navigace GPS. Přítomnost tempomatu a senzorů pro parkování asi zřejmě nikoho nepřekvapí.

Z benzinových motorů jsou k dispozici 1,6 16V, 1,8 16V a V6 24V. Brzy přibude 2,0 16V IDE.

- Motor 1,6 16V dosahuje výkonu 79 kW při 5750 ot/min a kroutícího momentu 148 Nm při 3750 ot/min. 90 % maximální hodnoty je k dispozici od 2500 do 5500 ot/min.

- Motor 1,8 16V byl uveden již v předešlé generaci Laguny, nyní je vybaven proměnným časováním ventilů. Disponuje výkonem 89 kW při 5750 ot/min a kroutící moment 170 Nm vrcholí při 3750 ot/min.

- První evropský benzinový motor s přímým vstřikem benzinu, 2,0 16V IDE, použitý v Megane Coupé, bude upraven pro Lagunu v 1. polovině příštího roku. Bude mít výkon 103 kW při 5500 ot/min a kroutící moment 200 Nm, ze kterých 85 % bude k dispozici od 2000 do 5650 ot/min.

- Vrchol řady tvoří 3,0 V6 24V. Jeho výkon je 155 kW při 6000 ot/min a kroutící moment 290 Nm při 3750 ot/min. 90 % této hodnoty je k dispozici od 2500 ot/min.

Dieselové agregáty zastupuje 1,9 dCi, k němu přibude 2,2 dCi.

- 1,9 dCi s technikou common rail bude k dispozici ve dvou výkonových variantách 77 nebo 88 kW. Kroutící moment je 200 nebo 270 Nm při 1500 a 2000 ot/min.

- Během roku 2001 doplní řadu 2,2 dCi. Tento motor již používá velkoprostorový Espace. Výkon 99 kW a kroutící moment 320 Nm při 1750 ot/min potěší nejedno sportovně založené srdce.

Co jistě potěší budoucí majitele, je interval servisních prohlídek. Výměna oleje se provádí každých 30.000 km (benzinové i vznětové motory), ve srovnání s dnešními 20.000 km (benzin) a 15.000 km (diesel). Zapalovací svíčky se vzduchovým filtrem se mění po ujetí 60.000 km. Prodloužena byla také životnost některých součástí. Například výfukový systém použitím antikorozní oceli, tlumičů (+20%),či brzdových destiček (+50%). Celkové náklady na provoz a údržbu byly sníženy o 40% v porovnání s předchozí verzí Laguny. Na Lagunu II je poskytována záruka na karoserii 12 let.

Rozměryhatchbackcombi
Délka (mm)45794697
Šířka (mm)17491749
Výška (mm)14291443
Rozvor (mm)27432743