Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Maxity – Lehká kavalerie

AutoProfi
Diskuze (5)
Francouzský automobilový gigant Renault Trucks vyslal do světa novou řadu dodávkových vozidel s typovým označením Maxity, která zapadá do kategorie 2800 až 4500 kg celkové hmotnosti s hnacími agregáty ve výkonnostním rozpětí 81 až 110 kW.

Vyrábí se ve španělské Avile a v sortimentu výrobce patří mezi řady Master a Mascott, byť ty mají základ ve furgonu se samonosnou karoserií.

Novinku charakterizuje navýsost klasická koncepce stavby vozidla s rámovým podvozkem, tuhými nápravami a malou trambusovou budkou řidiče, motorem vpředu a pohonem kol zadní nápravy. Cílem tvůrců byla konstrukce preferující ovladatelnost kompaktního vozidla v hustém a městském provozu, optimální poměr provozní a celkové hmotnosti, variabilita nástaveb, provozní efektivita, ale také pohodlí posádky v distribučním provozu. Neposledním parametrem byl pak vzhledný design, který hraje stále větší roli.

Kompaktní především

Maxity představuje dnes jeden z menších a rozhodně však nejkompaktnějších „trambusů“, když vyjíždí s vnější šířkou karoserie jen 1870 mm, což mu spolu s velikým rejdem předních kol poskytuje skvělý obrysový poloměr otáčení jen 4800 mm (platí pro vozidlo s krátkým rozvorem). A to je hodnota srovnatelná s běžnými osobními automobily a představuje špičku mezi užitkovými.

V optimální kombinaci nabízí však až nečekaně velkou užitečnou hmotnost (1820 kg), což s přihlédnutím k velmi malé spotřebě paliva znamená pro uživatele vynikající provozní náklady,což je dnes nejsledovanější parametr vozidel.

Tvůrci řady Maxity chtěli při konstrukci novinky na jedné straně dosáhnout jejího nepřehlédnutelného vzhledového začlenění mezi koncernové „příbuzné“. Proto například dominantní rysy masky chladiče velmi připomínají „tvář“ Renaultu Premium či Midlum. Výtvarníci však současně usilovali o osobitý moderní dynamický design oproštěný od pomíjivých módních výstřelků a nepraktických detailů, které například často komplikují očistu karoserie v průjezdní kartáčové myčce.

Výsledkem je vozidlo nesporně pohledné, střízlivých linií a navýsost užitkového charakteru. Kubické tvary budky řidiče maximalizují využití obestavěného prostoru. Odvážným krokem byla volba extrémně velkých světlometů, respektive jejich zasklení (vlastní světlomety mají obvyklý rozměr a jsou umístěny v nejnižší části krytů). Je to neobvyklé, ale asi také trochu nepraktické, protože tento prvek bude v hustém městském provozu a manipulaci s vozidlem ve stísněných prostorech soudobých logistických center lehce „zranitelný“ a jeho oprava rozhodně nikoli laciná...

Pro pohodlí posádky

V interiéru byl každý detail podřízen uživatelskému pohodlí posádky zejména s ohledem na distribuční využití nového renaultu, usnadnění veškerých pracovních činností řidiče a spolujezdce i při dlouhodobém pobytu „na palubě“. Proto je kabina vybavena mnoha odkládacími prostory a schránkami i promyšlenými praktickými detaily. Použité materiály byly vybrány s ohledem na pevnost, robustnost a dlouhou životnost. Uspořádání přístrojového panelu a všech ovladačů je koncipováno v duchu doby, tedy s maximálním přiblížením osobním automobilům. To potom velmi usnadňuje rychlé a bezpečné zvládnutí vozidla i řidičem méně zkušeným, nebo přicházejícím za volant Renaultu Maxity z prostředí osobních vozidel.

Přes minimalizované vnější rozměry budky řidiče 1754 x 1870 x 2135 mm je její interiér bohatě až velkoryse prostorný (vnitřní šířka například 1645 mm) a rozsáhlé zasklení poskytuje vynikající výhled všemi směry vpřed 75,5°, vlevo 81,5°, vpravo 35,0°.

Přístrojový panel v obvyklém uspořádání je standardně vybaven rychloměrem i otáčkoměrem, ukazatelem stavu paliva v nádrži, kontrolními svítilnami indikujícími případné poruchy klíčových ústrojí. Nechybí ani rozměrný a dobře čitelný displej s širokou paletou volitelných informací, který je však standardem jen u verze 150 (u menších příplatkovým vybavením). Zobrazuje například průměrnou rychlost jízdy, průměrnou spotřebu paliva, momentální dojezd, nejbližší servisní interval, vodu v palivu, vodu v motorovém oleji, tlak oleje, doporučený převodový stupeň, teplotu chladicí kapaliny, teplotu oleje, ...

Samozřejmostí u soudobého užitkového vozidla je široká nastavitelnost sedadla řidiče, ale i volantu ve dvou rovinách. Maxity má však nastavitelné i sedadlo spolujezdce, což už zase až tak samozřejmé není. Stejně jako centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické spouštění oken nebo množství madel na stěnách a v okolí dveří. Budky řidiče jsou nabízeny ve třech stupních výbavy Eco, Dynamic a Advantage.

Výrobce však nabízí typ Maxity nejen jako „holý“ podvozek s budkou řidiče, ale čtyři nejžádanější verze staví jako hotová vozidla schopná okamžitého nasazení do provozu. Jedná se o jednoduchý nesklopný valník pro lehkou stavební výrobu, skříňový typ s chladírenskou vestavbou, lehký komunální sběrač, ale i nosič kontejnerů, nebo sklápěč.

Motorové variace

Nové vozidlo vyjíždí také s novými, respektive modernizovanými hnacími jednotkami, které s rezervou vyhovují požadavkům normy Euro 4. Všechny motory jsou přeplňované vznětové čtyřválce uložené podélně nad přední nápravou, chlazené kapalinou a vybavené vysokotlakým elektronicky řízeným vstřikováním paliva systémem Common Rail.

Menší dvojice DXi 2.5 110 a DXi 2.5 130 má shodný zdvihový objem 2488 cm3 a je k dispozici s největším výkonem 81 kW/3600 min-1 a 96 kW/3600 min-1', respektive největším točivým momentem 250 N.m/1600 min-1 a 270 N.m/1800 min-1. Vrcholným typem nabídky je DXi 3 150 o zdvihovém objemu 2953cm3, který již poskytuje největší výkon 110kW/3400 min-1 a točivý moment 350 N.m/1600-2400 min-1.

Uživatel může volit ze dvou variant převodovky (jsou kombinovatelné se všemi motory), když základem je pětistupňová, ale pro těžší provozní podmínky je pak určena šestistupňová, jejíž první stupeň je použitelný i pro pracovní pojezd minimální rychlostí. Také převod zadní nápravy je volitelný ze tří možností (4,111 nebo 4,375 či 4,625) podle toho, jaký charakter provozu u tohoto renaultu provozovatel očekává. Krátký převod je určen především pro spojení s motorem typu 110 a hmotností vozidla 3500 kg, zejména pak u komunálních vozidel, respektive pro provoz v hornatém prostředí.

Pevné základy

Renault Maxity je klasické užitkové vozidlo, jehož základní konstrukční prvek tvoří ortodoxní žebřinový rám. V tomto případě konstruktéři ve snaze o dosažení co největší pevnosti při minimální hmotnosti zvolili profily z vysokopevnostních ocelí. Je však také v horní části rovinný bez výstupků a nesené prvky na něm instalované nepřesahují rovinu rámu, takže instalace nástaveb je velmi snadná. Proto má dokonce již připravené některé normované otvory a úchyty.

Moderní přední náprava s nezávisle zavěšenými koly na trojúhelníkových příčných ramenech je postavena pro zatížení až 1750 kg. Tomu odpovídá také dimenzování mohutného příčného zkrutného stabilizátoru o průměru 26 mm. Tuhá zadní náprava pro typy 2.8 a 3.2 může být zatížena hmotností až 2000kg, pro typ 3.5 je to již 2200kg a pro nejtěžší verze 3300 kg. Je odpružena konzervativně - podélně uloženými listovými pružinami s progresivní charakteristikou. Stabilizátor má průměr 25 mm.

Brzdy ozdobou

Koncern Renault Trucks rád upozorňuje na kvalitu a výkon brzdových soustav svých vozidel, protože je to jejich dlouholetý a výrazný klad. V tomto případě použili jeho tvůrci kotouče na všech kolech (vpředu s vnitřním chlazením), ale i elektronické systémy ABS i EBD poslední generace. Výsledkem je skvělých 44 m brzdné dráhy z rychlosti 100 km/h do zastavení plně zatíženého vozidla o celkové hmotnosti 4500 kg!

Časté rozjezdy v distribučním provozu podstatně usnadňuje progresivní elektronický prvek, jímž je soudobý „Hillholder“. Stále častěji užívané zařízení, které při rozjezdu do stoupání na několik sekund zabrání pohybu vozidla, i když řidič uvolní tlak na brzdový pedál a než motor uvede kola do pohybu. Nahradí tak použití parkovací brzdy...

Zázemí služeb

Maxity vstupuje na evropské trhy do silné konkurence, ale se značným sebevědomím vyplývajícím z úspěšnosti nejbližších značkových příbuzných, masteru a mascottu. Silným argumentem v tomto směru je mimo jiné fakt, že má na starém kontinentu 1350 servisních základen koncernu Renault Trucks, hustou prodejní síť a bezproblémové zásobování náhradními díly. Silným podpůrným prostředkem jsou nejrůznější „balíčky“ služeb koncernu Renault Trucks. Ty zahrnují například jednotný ceník služeb, blok služeb průběžného servisu, kontrakt na preventivní prohlídky, rozšíření záruky za minimální poplatek, pronájem vozidel... Na českém trhu se může opírat o letitou popularitu značky jak v osobní, tak užitkové technice včetně těžké.

Technické parametry
  MAXITY 110.28/5 L1 MAXITY 130.35/5 L2 MAXITY 150.45/6 L3
Motor DXi 2.5 110 Euro 4 DXi 2.5 130 Euro 4 DXi 3 150 Euro 4
Typ přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů 4/16 4/16 4/16
Vrtání a zdvih 89 x 100 mm 89 x 100 mm 96 x 102 mm
Zdvihový objem 2488 cm3 2488 cm3 2953 cm3
Rozvod ventilů OHC OHC OHC
Chlazení kapalinou kapalinou kapalinou
Vstřik paliva Common Rail Common Rail Common Rail
Největší výkon 81 kW/3600 min-1 96 kW/3600 min-1 110 kW/3400 min-1
Točivý moment 250 N.m/1600-2800 min-1 270 N.m/1800-3000 min-1 350 N.m/1600-2400 min-1
Převodovka pětistupňová pětistupňová šestistupňová
Znak náprav 4x2 4x2 4x2
Brzdy kotoučové s ABS kotoučové s ABS kotoučové s ABS
Provozní hmotnost 1511 kg 1511 kg 1869 kg
Celková hmotnost 2800 kg 3500 kg 4500 kg
Rozvor náprav 2500 mm 2900 mm 3400 mm
Rozchod kol P/Z 1574/1530 mm 1574/1396 mm 1570/1492 mm
Délka vozidla 5188 mm 5848 mm 6673 mm
Světlá výška 160 mm 160 mm 145 mm
Pneumatiky 195/70 R 15 195/70 R 15 195/70 R 15
Karoserie dvoumístná trambusová dvoumístná trambusová třímístná trambusová
Objem nádrže paliva 90 l 90 l 90 l

Autor: Ondřej Horský

Foto: archiv

renaulttrucks design renault renaulttrucks design renault

AutoProfi
Diskuze (5)
27. 8. 2007 00:06
Re: Bezpecnost
Ako som napisal, som rad, ze ho montuju, ale neviem si predstavit deformaciu budky spojenu s nafuknutim airbagu.
25. 8. 2007 21:36
francouská elegance
Je to pěkně hnusný, ale v této kategorii to nehraje naštěstí roli. ;-)
25. 8. 2007 10:47
Bezpecnost
Ze sa airbag dostava aj do takychto aut je pekne. Len by ma zaujimalo, kolko by dostal hviezdiciek v Euro-NCAP a ci mu ten airbag pomoze, alebo naopak.