Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Mégane Coupé - Sportovnější tvář Mégane

Nový Renault Mégane Coupé se jako koncept představil na jaře v Ženevě. Renault ho dovedl do sériové výroby a Coupé tak bude sportovnější alternativou k pětidveřovému hatchbacku.

Renault v podstatě opakuje postup, který už provedl u první generace Méganu z roku 1995. Tehdy také nabídl místo klasického třídveřového hatchbacku variantu Coupé (a odvozený Cabriolet). S druhou generací přišel třídveřový hatchback standardním postupem odvozený od pětidveřového, stále se prodává svébytná verze Coupé-Cabriolet. Nyní se se třetí generací značka vráci k označení Coupé.

I přes název Mégane Coupé se v podstatě o žádné kupé nejedná. Sportovněji laděná a méně praktická varianta Méganu má proti pětidveřovému hatchbacku nižší linii střechy, záď je ale stále splývavá (i když pod menším sklonem) a končí výklopným vstupem do zavazadlového prostoru. Mégane Coupé je o 48 mm nižší a o 10 kg lehčí. Koneckonců velice podobný přístup zvolil Opel – také třídveřová Astra má s pětidveřovou shodnou délku a rozvor, ale nižší karoserii.

renault predstavujeme novemodely nizsistredni renault predstavujeme novemodely nizsistredni
 

Vzhledově se Mégane Coupé od pětidveřové verze liší také v přední části. Části otvoru pro přístup vzduchu pod předními světlomety mají rámeček se saténově-chromovou povrchovou úpravou a v prostřední části otvoru se nachází matně černá horizontální lišta. Podle předního nárazníku je tak možné Mégane Coupé i z čelního pohledu snadno rozpoznat.

Přední kapota i prolisy na bocích se shodují s hatchbackem, ale od B sloupku dál není ani jeden povrchový díl karoserie a dokonce ani žádná křivka shodná. Spodní hrana oken je stoupající a obloukem se před C sloupkem zvedá. Zadní boční okna tak končí špičkou a na jejich linie navazuje tvar víka zavazadlového prostoru. Záď je zakulacená s masivním nárazníkem. Nákladová hrana je podstatně výš než už pětidveřového hatchbacku (804 mm proti 749 mm).

Ze srovnání sportovněji střižených třídveřových aut nižší střední třídy vyplyne, že jsou rozměry všech konkurentů velmi podobné. Délka všech modelů uvedených v tabulce se pohybuje mezi 4,25 a 4,30 metru a šířka s výjimkou Astry GTC není výrazněji menší než 1,8 metru. Zavazadlový prostor má v základní konfiguraci největší Honda Civic Type-S. Mégane Coupé má na ostatní konkurenty v tomto ohledu výhodu v podobě 33l úložného prostoru pod podlahou.

Renault Mégane Coupé - srovnání rozměrů s konkurencí
Rozměr Renault Mégane Honda Civic Type-S Kia pro_cee'd Opel Astra GTC VW Scirocco Volvo C30
Délka [mm] 4295 4270 4250 4290 4256 4252
Šířka [mm] 1808 1785 1790 1753 1810 1782
Výška [mm] 1423 1460 1450 1435 1404 1447
Rozvor [mm] 2640 2620 2650 2614 2578 2640
Objem zav. prostoru [l] 344+33 415 340 340 292 233

Výchozím předpokladem pro dobrou ovladatelnost je široký rozchod kol – 1546 mm vpředu a 1547 mm vzadu. Mégane Coupé má tužší tlumiče i pružiny než hatchback. Při bočním přetížení 1 m.s-2 se tak karoserie nakloní o 0,38°, v případě hatchbacku je boční náklon 0,42°. Pro srovnání průměr v nižší střední třídě je 0,45° a předchozí generace Méganu dosahovala náklonu 0,46°.

renault predstavujeme novemodely nizsistredni renault predstavujeme novemodely nizsistredni
 

Podvozek Coupé podstoupil i další úpravy, výsledkem je snížení těžiště o 12 mm. Posilovač řízení v novém Méganu poskytuje lepší zpětnou vazbu, přesnější a rychlejší reakce. Převod řízení byl proti předchozí generaci zkrácen a zvýšila se příčná tuhost předního pomocného rámu, což opět přispívá k lepší ovladatelnosti. Pro opakované zastavení z rychlosti 100 km/h potřebuje Mégane jen 37 metrů.

Doporučujeme
Za volantem: Renault Mégane Coupé

Mezi zážehovými motory nabídne Mégane Coupé výběr dvou atmosférických a dvou přeplňovaných pohonných jednotek. Základem bude 1,6 16V o výkonu 81 kW (verze 74 kW je určena jen pro hatchback). V okamžiku zahájení prodeje bude k dispozici také 2,0 TCe 180 s turbodmychadlem twin-scroll. Účinek turba se projevuje už od 1200 ot./min. Nejvyšší výkon je 132 kW, maximum točivého momentu 300 Nm při 2250 ot./min. Při overboost se maximum posune na 140 kW a naroste se točivý moment ve vyšších otáčkách.

Příští rok se v nabídce objeví motor 1,4 TCe 130, který je osazen jednoduchým turbodmychadlem. Parametry motoru (výkon 96 kW, točivý moment 190 Nm) jsou na úrovni atmosférického dvoulitru, díky nižšímu objemu je ale kombinovaná spotřeba jen 6,5 l/100 km. Pro Mégane Coupé v této verzi bude konkurentem zejména VW Golf/Scirocco 1,4 TSI.

Renault později také nabídne atmosférický 2,0 16V (103 kW) s bezestupňovou převodovkou CVT.

Renault Mégane Coupé 2009: Přehled zážehových motorizací
Motor 1,6 16V 1,4 TCe 130 2,0 16V 2,0 TCe 180
Převodovka 6M 6M CVT 6M
Zdvihový objem [cm3] 1598 1397 1997 1998
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 81/6000 96/- 103/6000 132/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 151/4250 195/- 195/3750 300/2250
Max. rychlost [km/h] 195 - - 225
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,5 - - 7,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,9 6,5 - 7,6
Pohotovostní hmotnost [kg] 1205 - - 1320

Řada dieselových motorizací je shodná s pětidveřovým hatchbackem. Základem je úsporný 1,5 dCi ve čtyřech výkonových variantách. Verze s 63 a 78 kW jsou známé už z dalších modelů, 66 a 81 kW jsou nové a mají standardně filtr pevných částic.

Motor 1,9 dCi (96 kW) se do Méganu dostane v modernizované verzi, která vyhovuje podmínkám emisní normy Euro 5. Na vrchol nabídky turbodieselů se na jaře postaví 2,0 dCi o výkonu 118 kW (manuální převodovka) a 110 kW (automatická převodovka). Točivý moment má v maximu 380, resp. 360 Nm. Díky mimořádně rychlému předehřívání bude možné tento motor okamžitě nastartovat při mrazech až do -23°C, tedy v podmínkách mírného podnebí prakticky vždy.

Renault Mégane Coupé 2009: Přehled vznětových motorizací
Motor 1.5 dCi 85 1.5 dCi 90 DPF 1.5 dCi 105 1.5 dCi 110 DPF 1.9 dCi 130 (DPF)
Převodovka 5M 5M 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1461 1461 1461 1461 1870
Válce/ventily 4/2 4/2 4/2 4/2 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 63/3750 66/4000 78/4000 81/4000 96/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 200/1750 200/1750 240/2000 240/1750 300/1750
Max. rychlost [km/h] 175 180 190 190 205
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,9 12,5 10,9 10,5 9,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,5 4,5 4,5 4,6 5,1
Pohotovostní hmotnost [kg] 1205 1205 1205 1205 1310 (1320)

O pasivní bezpečnost se stará třetí generace balíčku bezpečnostních systémů. Bezpečnostní pásy mají dvojité předpínače, které brání pohybu vpřed při nárazu, a omezovač účinku na hrudní koš, který brání nebezpečným poraněním od pásů. Dvoukomorové boční airbagy (známé už z nové Laguny) umožňují regulovat plnění airbagů v závislosti na intenzitě nárazu. Přesnější výpočet je prováděn pomocí dvojitých bočních senzorů.

renault predstavujeme novemodely nizsistredni renault predstavujeme novemodely nizsistredni
 

Další bezpečnostní prvky zahrnují čelní airbagy s deaktivací na místě spolujezdce, okenní airbagy, aktivní opěrky hlavy nebo například přední kapotu se zlepšenou absorpcí energie při střetu s chodcem. V testech Euro NCAP nový Mégane získal 37 bodů, což je maximum a znamená to tedy udělení 5 hvězd. Ochrana chodců při střetu hlavy s kapotou byla naopak vyhodnocena jako převážně slabá.

Ačkoliv bylo testováno pětidveřové provedení, jeho výsledky se vztahují i na Coupé. To má navíc jeden neobvyklý prvek pasivní bezpečnosti, převzatý od předchozí generace třídveřových Renaultů Mégane – „airbagy“ uvnitř přední části sedáku předních sedadel. Ty se při kolizi nafouknou a brání tak nebezpečnému jevu, kdy cestující pod bezpečnostním pásem podklouzne.

Mimo reálné prostředí je možné se s Méganem Coupé „svézt“ také v nejnovějším vydání hry Need for Speed Undercover.

renault predstavujeme novemodely nizsistredni renault predstavujeme novemodely nizsistredni
 

Doporučujeme
PŘEDSTAVUJEME Renault Mégane - La Golf française