Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi (81 kW) EDC – Efficacité de France

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 2. 11. 2010 • 13:16
40
164
Zobrazit náhledy (40)
Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane
Je dvouspojková převodovka francouzsky komfortní nebo německy spořivá? Nebo snad obojí dohromady?

Jak si rozumí známý čtyřválec 1,5 dCi (81 kW) s novou zbraní Renaultu - dvouspojkovým převodovým ústrojím EDC (Efficient Dual Clutch)?

Že nevíte, o jakou převodovku že se vlastně jedná? Jde o výrobek společnosti Getrag, známý například také z Fordů pod obchodním označením Powershift. Převodovka EDC vyráběná pro Renault v italském Bari je ovšem technicky odlišná – dvojitá spojka je na rozdíl od Powershiftu suchá a převodovka je dimenzována na nižší provozní zatížení.

Jedna suchá spojka se stará o řazení lichých převodových stupňů, druhá sudých a o řazení zpětného chodu. Veškerá činnost probíhá elektromechanicky pomocí dvou soustředných primárních hřídelů propojených se spojkou a dvojice sekundárních.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni  

Převodové stupně mají synchronizaci jako u přímo řazených skříní. Nad veškerou činností bdí elektronická řídicí jednotka. Parkovací brzda je v tomto případě standardně tradiční mechanická. Včetně dvouhmotového setrvačníku váží celá převodovka 82 kg.

Měření apetitu

V kombinovaném provozu je agregát 1,5 dCi 81 kW s EDC podle výrobce stejně úsporný jako verze se šestistupňovým manuálem (4,4 l/100 km), při městském cyklu je pak ale o něco žíznivější (5,3 vs. 5,1 l/100 km). Zajímavé je, že mimo město je verze s automatem naopak o desetinku lepší, z tabulek jsme vyčetli hodnotu 3,9 litru na 100 km.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni Byli jsme proto velmi zvědaví, jak si vůz povede při našem klasickém redakčním testu spotřeby, kdy necháváme po několik desítek kilometrů práci tempomatu a pouze udržujeme reálnou (tedy km/h dle GPS) rychlost.

Při stokilometrové rychlosti pracuje motor na šestý, nejvyšší stupeň velmi úsporné 2000 min-1 a spotřeba paliva se ustálí na hodnotě 4,5 litru na 100 km. Věříme, že dlouhodobý průměr by bylo možné v tomto režimu srazit snad i ke čtyřlitrové hranici.

Zrychlení na tuzemský dálniční limit s sebou sice přinese zkrácení jízdní doby, spotřeba však poskočí na rovných šest litrů nafty. Otáčky čtyřválce se v tu chvíli pohybují na hodnotě 2600 min-1.

Při městském provozu se spotřeba vyšplhala na 6,5 až 7 litrů paliva na 100 km jízdy.

Jízda

Za jízdy si s převodovkou motor příliš nerozumí. Poměrně dlouho převodovce trvá, než podřadí a sžívání s její logikou nám zabralo více času, než u konkurenčních DSG, či u Powershiftu.

Při klidné jízdě, pro kterou je ostatně verze s tímto agregátem určena, to nevadí, ale když je třeba rychle vyrazit vpřed, nebo když vás popadnou závodnické choutky, budete v chování EDC cítit mezery.

Zajímavé je měření zrychlení z 0 na 100 km/h, kde verze s automatem zaostává za bratříčkem s manuální šestistupňovou převodovkou o nezanedbatelných 1,6 sekundy, což jde ale zejména na vrub zpřevodování.

Agregát jako takový musíme pochválit. Samozřejmě nejde o žádného velkého siláka, nýbrž o dobře utlumený, kultivovaný a rozumně „papající“ motor, navíc bez propastné „turbodíry“.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni  

Potěšilo nás nastavení podvozku, které je znatelně komfortnější oproti verzi Grandtour GT. Vůz je plavnější, není tak stabilní v rychlých zatáčkách, ale když přijde řeč na filtrování nekvalitní silnice, jen těžko dnes budete na trhu hledat komfortněji naladěné kombi nižší střední třídy.

Ačkoliv většina automatických převodovek začne po uvolnění brzdového pedálu pomalu akcelerovat, EDC jakoby stále čeká na pokyn pravé nohy. To zřejmě snižuje spotřebu při popojíždění, člověka zvyklého na klasické automaty ale může při rozjezdu do kopce trochu vystrašit. Po uvolnění brzdy totiž Renault začne i v mírném stoupání couvat zpět, a vy musíte větší sepnutí spojky iniciovat plynovým pedálem.

Závěr

Celkově vzato nabízí Renault svým zákazníkům hodně zajímavou alternativu v podobně cenově dostupného a technicky vyspělého řešení. Relativně nízký, třicetitisícový příplatek za dvouspojkovou převodovku se zdá být dobrou nabídkou.

I přes drobné nedostatky si tak francouzská automobilka může gratulovat, marketingový dopad zástavby dvouspojkové převodovky jistě nebude zanedbatelný. My bychom ji ale raději viděli i v silnějších vznětových verzích, což není, vzhledem k limitu 250 Nm, v tuto chvíli pravděpodobné.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni  

Jake.auto.cz: Renault Megane (přehled testů a dalších článků)
První cena vozu 309.900,- Kč (1,6 16V 74kW Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací 414.900,- Kč (1,5 dCi 81 kW Expression)
Základní cena testovaného vozu 479.900,- Kč (1,5 dCi 81 kW EDC Dynamique)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 519.200,- Kč (1,5 dCi 81 kW EDC Dynamique)

Plusy

  • Nízká spotřeba
  • Komfortní podvozek
  • Nízká hrana zavazadelníku, v rovině s podlahou
  • Bohatá základní výbava
  • Vestavěná navigace za dobrou cenu
  • Vysoké užitečné zatížení

Mínusy

  • Sladění motoru s převodovkou
  • Popojíždění auta při rozjezdu do kopce
  • Řazení na volantu ani za příplatek
  • Omezený výhled šikmo vzad

Související články

Témata
Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi
Cena základní sestavy 479 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBV a s asistenčním systémem brzd, elektronický stabilizační systém ESP s protiprokluzovým systémem ASR a kontrolou nedotáčivosti, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, čelní dvouobjemové adaptabilní airbagy pro řidiče a spolujezdce (odpojitelný), boční airbagy (chránící hrudník-pánev) na předních sedadlech, karta Renault „Keyless Drive“, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově a hloubkově nastavitelný volant v kůži, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, palubní počítač, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, asférické na straně řidiče, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, stěrač zadního okna, dvouzonová klimatizace s pylovým filtrem, centrální zamykání dveří a palivové nádrže, postupné rozsvěcení/zhasínání vnitřního osvětlení elektronickou kartou, elektrické ovládání předních a zadních oken, impulzní, s ochranou proti přiskřípnutí, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, dělená zadní sedadla 1/3 – 2/3, schránka pod podlahou u řidiče a spolujezdce, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, odkládací schránka spolujezdce, RadioSat Arkamys CD MP3 4x30 W, s ovládáním pod volantem, oddělený displej, zadní parkovací senzory, el. sklopná vnější zrcátka Kč
Cena testované sestavy 519 200 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+13.700,-Kč), poloautomatická ruční brzda (+4.000,- Kč), navigační systém Carminat (+15.500,-Kč), kola z lehkých slitin 17“ (+6.100,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 3.9 / 4.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 491 / 1567
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1285 / 558
Rozměr pneu: 205/50 R17
Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4559
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1505
d) rozvor (mm): 2701
e) rozchod vpředu (mm): 1543
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
4. 11. 2010 16:46
Re: OTEVŘENOST, MATKA ZOUFALSTVÍ
To at je videt, ze by to mohlo byt i mnohem horsi.

Samozrejme, ze je prekonany, to byl snad uz pri uvedeni na trh...
4. 11. 2010 16:06
Re: STRAŠNICE ROKU
tak to jo. taky bych si mrknul, ale jaksi už nemůžu :-)
4. 11. 2010 16:03
Re: STRAŠNICE ROKU
to je nedorozumění slečno, já mrkal na tu za vámi >:-[]
4. 11. 2010 15:13
Re: STRAŠNICE ROKU
abych tě nenahlásil redakci za obtěžování >:D
4. 11. 2010 15:09
Re: STRAŠNICE ROKU
;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud