TEST Renault Mégane Sport - chyť mě, jestli to dokážeš
Volkswagen má Golf GTI, Opel Astru GTC, Honda Civic Type-R a Renault Mégane Sport. Přestože se narodily v nižší střední třídě, cenovka i výbava odpovídá třídě vyšší. Od svých skromnějších sourozenců se neliší pouze cenou a vybavením, ale především tím, co ukrývají v motorovém prostoru a co dokáží na cestě. Tam, kde sériové modely začínají ztrácet dech, se sportovci teprve zahřívají a tam, kde obyčejný golf, opel, mégane či honda vzdávají souboj s gravitací, se oni cítí nejlépe.
Proto zabírají čestné místo v nabídce automobilek a stanovují vlastní měřítka hodnocení interiéru, motoru nebo jízdních vlastností. Mégane Sport nemá v souboji se sportovními rivaly jednoduchou pozici. Na rozdíl Němců na další evoluční stupeň teprve čeká a zachovává si techniku i design, se kterým šokoval veřejnost v roce 2002. Přesto se svými soky urputně bojuje a vůbec si neláme hlavu s tím, že na rozdíl od nich dospěl téměř do důchodového věku.
Stárnoucí rebel
Doby, kdy Renault Mégane zvedal vlnu obdivných i nenávistných reakcí všude, kde se objevil, jsou již pryč. Lidé si na atypicky tvarovaný automobil zvykli, takže stěží zaslechnete jízlivé poznámky o zadní části připomínající střílnu, nebo přední části jako vystřižené ze science fiction. Mégane se stal běžnou součástí evropského i českého vozového parku, jež nechává ostatní účastníky provozu chladnými.
renault testy nizsistredni hothatch Na nezájmu okolí o mégane mnoho nezměnil ani vyzývavý sportovní obleček tvořený agresivními nárazníky s mohutným vstupem vzduchu vpředu, obrovskými 18palcovými koly s titanovým efektem a chromovanými koncovkami výfuku umístěnými netradičně v středu zadního nárazníku. Důležitou roli jistě hrála i méně výrazná černá barva, oděn v pastelové oranžové by Mégane Sport přitahoval jistě více pohledů.
Každopádně ani tříleté působení na trhu nepřipravilo francouzského rebela o charisma, a tak v období, kdy obvykle přichází facelift, vypadá stále mladě (ve sportovní úpravě obzvlášť). Přetrvávají bohužel i negativa v podobě mála místa na zadních sedadlech pro kolena, špatného výhledu vzad způsobeného malým zadním oknem, nevelkého vstupu do zavazadlového prostoru a kvůli tvarování víka omezené využitelnosti zavazadelníku.
Komfort a sport
Druhá generace méganu neohromila pouze exteriérem. Přestože interiér neznamenal takový zásadní obrat, vneslo i tvarování palubní desky a uspořádání kokpitu do tehdy poklidného dění v nižší střední třídě rozruch. V prvních dlouhodobých testech se objevila kritika výběru materiálů a jejich zpracování, v dalších letech ovšem tyto poznámky zaznívaly spíše výjimečně.
Se svými usedlými sourozenci sdílí Mégane Sport nevýhodu stísněného prostoru v oblasti hlavy (tato skutečnost vyplývá z tvarování karoserie) místa na rozdávání není ani v oblasti kolen. Odlišnost naopak spočívá v kožených sportovních sedačkách s výrazným bočním vedením, oranžových bezpečnostních pásech, černou kůží prošívanou barevnou nití, sportovním tříramenným volantem a chromovanými pedály.
Přední sedadla poskytují slušný komfort se zachováním sportovní nekompromisnosti, takže udrží horní polovinu těla v téměř nehybné pozici v ostrých zatáčkách, kvůli krátkému sedáku bohužel pokulhává podpora stehen. Skvěle vyřešili inženýři manuální nastavení sedadel. Jednotlivé prvky ovlivňující například sklon opěradla, výšku sedadla nebo posun vpřed a vzad nejsou umístěny na boku sedadla, ale vpředu.
Díky tomu můžete jednoduše se sedadlem pracovat. Kdyby Renault umístil prvky tradičně na boční stranu sedadla, kvůli mohutnému bočnímu vedení a šířce sedačky byste se k ovládacím prvkům vůbec nedostali. Plasty a jejich zpracování odpovídají přes drobné nedostatky ceně, kterou si Renault za rychlý hatchback účtuje, tvrdý podvozek nicméně způsobuje, že na větších nerovnostech se z různých částí vozu ozývalo praskání.
renault testy nizsistredni hothatch Ke sportovnímu vozu patří hliníkové pedály a sportovní volant. Obojí v Méganu Sport naleznete. Plynový a brzdový pedál se nachází velmi blízko sebe, což s sebou přináší výhody i nevýhody. Pokud vyrazíte na adrenalinovou projížďku v úzkých sportovních botách s tenkou špičkou, budete si blízkost pedálu pochvalovat, protože přešlápnutí z plynu na brzdu zabere minimum času.
To se u sportovního hatchbacku hodí. Problém může nastat nyní, v zimě, kdy tenké plátěné boty nahradí široké boty zimní. Střihnout si po cestě domů „měřenou zkoušku“ potom vyžaduje hodně trpělivosti a citlivou nohu. I tak se vám může jednoduše stát, že společně s plynem prudce sešlápnete brzdu. Volant nijak nevybočuje ze standardu, na který jsme ve sportovních vozech zvyklí. Má spíše menší průměr, ale dostatečně široký věnec, který skvěle padne do ruky.
Přeplňovaný divoch
Renault Mégane Sport pohání dvoulitrový přeplňovaný zážehový čtyřválec. Ten má v tomto případě přesný objem 1998 cm3, výkon 165 kW při 5500 otáčkách a točivý moment 300 Nm při 3000 otáčkách. První věc, kterou agregát zaujme, je kultivovaný projev. Na rozdíl od některých konkurentů se ze zadních partií neozve laděný výfuk a ani motor nedá najevo, že má sílu početného stádečka koní.
Kultivovanost jednotce kupodivu zůstává i ve vyšších otáčkách, kde však věci spíše škodí než prospívá. Na jednu stranu totiž o motoru téměř nevíte, takže si můžete užívat tichou jízdu, na druhou stranu si sportovní automobil zaslouží patřičnou kulisu, která umocňuje jízdní zážitky. Sportovní burácení začíná interiér prostupovat až ve vysokých otáčkách, dříve, než se ho nabažíte, však zasáhne omezovač.
Mírné zklamání s nevýrazného sportovního zvuku vyvažuje vitalita, se kterou agregát vystřeluje 1375 kg těžký automobil vpřed. Motor nabírá postupně na síle od nejnižších otáček, výraznější zátah pocítíte již od 2000 otáček. Jakmile překročíte tuto magickou hranici, ručička otáčkoměru i rychloměru stoupá vzhůru s dvakrát větší chutí dokud nedosáhne cca 5800 otáček.
Nejvíce z motoru vymáčknete v rozmezí 2300 – 5800 otáček, přičemž právě těchto 3500 otáček dělá z Méganu Sport skutečný sportovní hatchback (tedy co se motoru týče). Zatímco v 3500 otáčkách si můžete dovolit rychlou myšku v prudkém kopci nebo ve vysoké rychlosti na dálnici, za 5800 otáčkami už nečekejte nic, než poměrně rychlou ztrátu výkonu. Mimochodem zrychlení z klidu na 100 km/h zvládá Megane Sport z jmenované čtvřice nejrychleji – za 6,5 sekundy. Zdatně mu sekunduje Civic Type-R (6,6), dále je Golf GTI (6,9) a Astra GTC 2,0T 147 kW (7,8).
Převody a zrychlení: měření redakce Auto.cz | |||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Pružnost | |||||
50 -> 90 km/h | 4,2 s | 5,8 s | |||
80 -> 120 km/h | 4,4 s | 5,7 s | |||
Otáčky motoru při rychlosti | |||||
50 km/h | 2200 | 1700 | |||
70 km/h | 3200 | 2500 | 1700 | 1500 | |
90 km/h | 4100 | 3200 | 2200 | 1900 | |
110 km/h | 3900 | 2700 | 2300 | ||
130 km/h | 4600 | 3200 | 2800 | ||
160 km/h | 3900 | 3400 | |||
Max. rychlosti | 110 km/h | 140 km/h |
Apetit vyjádřený kombinovanou spotřebou 10,3 litru odpovídá motoru, segmentu i způsobu jízdy, který jsem s méganem zvolil. Na suchých cestách, v optimálních podmínkách by se spotřeba asi vyšplhala ještě výše. Ve městě si jednotka řekne o 12 – 13 litrů. Tedy žádné extra úsporné kilometry od tohoto vozu nečekejte.
Francouzský expres
Výčet výbavy v brožuře věnované Méganu Sport začíná sportovním podvozkem. Pod tímto pojmem si představte tuhé tlumiče, které společně s 18palcovými koly obutými do nízkoprofilových pneumatik způsobují, že automobil na nerovnostech místo tlumení spíše poskakuje a projetí větší díry oznamuje slyšitelným rázem. Na kvalitních silnicích tuhý podvozek splňuje účel ovšem dokonale.
renault testy nizsistredni hothatch Mégane Sport výborně sedí, téměř nereaguje na boční vítr a zatáčky, pokud zrovna nedržíte plynový pedál na podlaze, vykrouží s patřičnou jistotou. Pří jízdě pod plynem sice projevuje citelnou nedotáčivost, která se však přidáním plynu nebo přibrzděním mění na nedotáčivost, jež jednoduše srovnáte volantem a plynem. Na nekvalitních vozovkách se suverenita podvozku ztrácí a přechází v nervozitu.
Zvlněný povrch a výtluky vozu vůbec nesvědčí, mégane nervózně poskakuje a působí o poznání méně jistě než na hladkém asfaltu. Tam, kde přestane podvozek situaci zvládat, zasáhne ESP. Stabilizační systém naštěstí zasahuje skutečně teprve ve chvíli, kdy hrozí nebezpečí, nemusíte se proto obávat, že vám bude mluvit do řízení příliš často, navíc jej můžete zcela vypnout.
Mnohem častěji a nepochybně také raději si budete pohrávat s brzdovým pedálem. Brzdy (vepředu Brembo) s mohutnými vrtanými kotouči nastupují s velkou razancí a brutální účinek si zachovávají i při opakovaném brzdění. Největší slabinou Méganu Sport je přehnaně účinný posilovač řízení. Renault se snažil účinek posilovače omezit (oproti seriovým meganům), ale přesto to nestačilo.
Řízení neprojevuje ani náznak sportovní tuhosti, navíc mu schází téměř jakákoliv zpětná vazba, takže jenom těžko odhadujete, co se mezi vozovkou a předními koly právě děje. Řazení také není symbolem přesnosti, stupně zapadají docela hladce, dráhy jsou však zbytečně dlouhé. Kvůli dlouhým převodům točí motor například v 110 km/h na šestý rychlostní stupeň pouze 2300 otáček, v dálničních 130 km/h potom 2800 otáček.
Krůček od vrcholu
Pokud chtěl Renault vytvořit hot hatch, který dokáže zabavit silným motorem (silnějším než např. v Golfu GTI - 147 kW) a jízdními vlastnostmi na kvalitních silnicích, podařilo se mu to. Vstupenku mezi elitu si v mnoha ohledech Megane Sport zaslouží, ale s výraznou výtkou vůči necitlivému řízení.
Související články:
- Test: VW Golf GTI - nejlepší je originál
- Test: Opel Astra GTC 2.0 Turbo - základní instink
- Test: Honda Civic Type-R - Predator 3
Plusy
- silný přeplňovaný dvoulitr
- velmi dobré sportovní sedačky
- ostré a stálé brzdy
- bohatá výbava
Minusy
- příliš účinný posilovač řízení
- méně přesné řazení
- špatný výhled vzad
- odskakování podvozku na nerovnostech