Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Mégane Sport - chyť mě, jestli to dokážeš

Libor Zezulka
Volkswagen má Golf GTI, Opel Astru GTC, Honda Civic Type-R a Renault Mégane Sport. Přestože se narodily v nižší střední třídě, cenovka i výbava odpovídá třídě vyšší. Od svých skromnějších sourozenců se neliší pouze cenou...

Volkswagen má Golf GTI, Opel Astru GTC, Honda Civic Type-R a Renault Mégane Sport. Přestože se narodily v nižší střední třídě, cenovka i výbava odpovídá třídě vyšší. Od svých skromnějších sourozenců se neliší pouze cenou a vybavením, ale především tím, co ukrývají v motorovém prostoru a co dokáží na cestě. Tam, kde sériové modely začínají ztrácet dech, se sportovci teprve zahřívají a tam, kde obyčejný golf, opel, mégane či honda vzdávají souboj s gravitací, se oni cítí nejlépe.

Proto zabírají čestné místo v nabídce automobilek a stanovují vlastní měřítka hodnocení interiéru, motoru nebo jízdních vlastností. Mégane Sport nemá v souboji se sportovními rivaly jednoduchou pozici. Na rozdíl Němců na další evoluční stupeň teprve čeká a zachovává si techniku i design, se kterým šokoval veřejnost v roce 2002. Přesto se svými soky urputně bojuje a vůbec si neláme hlavu s tím, že na rozdíl od nich dospěl téměř do důchodového věku.

Stárnoucí rebel

Doby, kdy Renault Mégane zvedal vlnu obdivných i nenávistných reakcí všude, kde se objevil, jsou již pryč. Lidé si na atypicky tvarovaný automobil zvykli, takže stěží zaslechnete jízlivé poznámky o zadní části připomínající střílnu, nebo přední části jako vystřižené ze science fiction. Mégane se stal běžnou součástí evropského i českého vozového parku, jež nechává ostatní účastníky provozu chladnými.

renault testy nizsistredni hothatch renault testy nizsistredni hothatch Na nezájmu okolí o mégane mnoho nezměnil ani vyzývavý sportovní obleček tvořený agresivními nárazníky s mohutným vstupem vzduchu vpředu, obrovskými 18palcovými koly s titanovým efektem a chromovanými koncovkami výfuku umístěnými netradičně v středu zadního nárazníku. Důležitou roli jistě hrála i méně výrazná černá barva, oděn v pastelové oranžové by Mégane Sport přitahoval jistě více pohledů.

Každopádně ani tříleté působení na trhu nepřipravilo francouzského rebela o charisma, a tak v období, kdy obvykle přichází facelift, vypadá stále mladě (ve sportovní úpravě obzvlášť). Přetrvávají bohužel i negativa v podobě mála místa na zadních sedadlech pro kolena, špatného výhledu vzad způsobeného malým zadním oknem, nevelkého vstupu do zavazadlového prostoru a kvůli tvarování víka omezené využitelnosti zavazadelníku.

Komfort a sport

Druhá generace méganu neohromila pouze exteriérem. Přestože interiér neznamenal takový zásadní obrat, vneslo i tvarování palubní desky a uspořádání kokpitu do tehdy poklidného dění v nižší střední třídě rozruch. V prvních dlouhodobých testech se objevila kritika výběru materiálů a jejich zpracování, v dalších letech ovšem tyto poznámky zaznívaly spíše výjimečně.

Se svými usedlými sourozenci sdílí Mégane Sport nevýhodu stísněného prostoru v oblasti hlavy (tato skutečnost vyplývá z tvarování karoserie) místa na rozdávání není ani v oblasti kolen. Odlišnost naopak spočívá v kožených sportovních sedačkách s výrazným bočním vedením, oranžových bezpečnostních pásech, černou kůží prošívanou barevnou nití, sportovním tříramenným volantem a chromovanými pedály.

Přední sedadla poskytují slušný komfort se zachováním sportovní nekompromisnosti, takže udrží horní polovinu těla v téměř nehybné pozici v ostrých zatáčkách, kvůli krátkému sedáku bohužel pokulhává podpora stehen. Skvěle vyřešili inženýři manuální nastavení sedadel. Jednotlivé prvky ovlivňující například sklon opěradla, výšku sedadla nebo posun vpřed a vzad nejsou umístěny na boku sedadla, ale vpředu.

Díky tomu můžete jednoduše se sedadlem pracovat. Kdyby Renault umístil prvky tradičně na boční stranu sedadla, kvůli mohutnému bočnímu vedení a šířce sedačky byste se k ovládacím prvkům vůbec nedostali. Plasty a jejich zpracování odpovídají přes drobné nedostatky ceně, kterou si Renault za rychlý hatchback účtuje, tvrdý podvozek nicméně způsobuje, že na větších nerovnostech se z různých částí vozu ozývalo praskání.

renault testy nizsistredni hothatch renault testy nizsistredni hothatch Ke sportovnímu vozu patří hliníkové pedály a sportovní volant. Obojí v Méganu Sport naleznete. Plynový a brzdový pedál se nachází velmi blízko sebe, což s sebou přináší výhody i nevýhody. Pokud vyrazíte na adrenalinovou projížďku v úzkých sportovních botách s tenkou špičkou, budete si blízkost pedálu pochvalovat, protože přešlápnutí z plynu na brzdu zabere minimum času.

To se u sportovního hatchbacku hodí. Problém může nastat nyní, v zimě, kdy tenké plátěné boty nahradí široké boty zimní. Střihnout si po cestě domů „měřenou zkoušku“ potom vyžaduje hodně trpělivosti a citlivou nohu. I tak se vám může jednoduše stát, že společně s plynem prudce sešlápnete brzdu. Volant nijak nevybočuje ze standardu, na který jsme ve sportovních vozech zvyklí. Má spíše menší průměr, ale dostatečně široký věnec, který skvěle padne do ruky.

Přeplňovaný divoch

Renault Mégane Sport pohání dvoulitrový přeplňovaný zážehový čtyřválec. Ten má v tomto případě přesný objem 1998 cm3, výkon 165 kW při 5500 otáčkách a točivý moment 300 Nm při 3000 otáčkách. První věc, kterou agregát zaujme, je kultivovaný projev. Na rozdíl od některých konkurentů se ze zadních partií neozve laděný výfuk a ani motor nedá najevo, že má sílu početného stádečka koní.

Kultivovanost jednotce kupodivu zůstává i ve vyšších otáčkách, kde však věci spíše škodí než prospívá. Na jednu stranu totiž o motoru téměř nevíte, takže si můžete užívat tichou jízdu, na druhou stranu si sportovní automobil zaslouží patřičnou kulisu, která umocňuje jízdní zážitky. Sportovní burácení začíná interiér prostupovat až ve vysokých otáčkách, dříve, než se ho nabažíte, však zasáhne omezovač.

Mírné zklamání s nevýrazného sportovního zvuku vyvažuje vitalita, se kterou agregát vystřeluje 1375 kg těžký automobil vpřed. Motor nabírá postupně na síle od nejnižších otáček, výraznější zátah pocítíte již od 2000 otáček. Jakmile překročíte tuto magickou hranici, ručička otáčkoměru i rychloměru stoupá vzhůru s dvakrát větší chutí dokud nedosáhne cca 5800 otáček.

Nejvíce z motoru vymáčknete v rozmezí 2300 – 5800 otáček, přičemž právě těchto 3500 otáček dělá z Méganu Sport skutečný sportovní hatchback (tedy co se motoru týče). Zatímco v 3500 otáčkách si můžete dovolit rychlou myšku v prudkém kopci nebo ve vysoké rychlosti na dálnici, za 5800 otáčkami už nečekejte nic, než poměrně rychlou ztrátu výkonu. Mimochodem zrychlení z klidu na 100 km/h zvládá Megane Sport z jmenované čtvřice nejrychleji – za 6,5 sekundy. Zdatně mu sekunduje Civic Type-R (6,6), dále je Golf GTI (6,9) a Astra GTC 2,0T 147 kW (7,8).

Převody a zrychlení: měření redakce Auto.cz
  2 3 4 5 6
Pružnost
50 -> 90 km/h   4,2 s 5,8 s    
80 -> 120 km/h   4,4 s 5,7 s    
Otáčky motoru při rychlosti
50 km/h   2200 1700    
70 km/h   3200 2500 1700 1500
90 km/h   4100 3200 2200 1900
110 km/h     3900 2700 2300
130 km/h     4600 3200 2800
160 km/h       3900 3400
Max. rychlosti 110 km/h 140 km/h      

Apetit vyjádřený kombinovanou spotřebou 10,3 litru odpovídá motoru, segmentu i způsobu jízdy, který jsem s méganem zvolil. Na suchých cestách, v optimálních podmínkách by se spotřeba asi vyšplhala ještě výše. Ve městě si jednotka řekne o 12 – 13 litrů. Tedy žádné extra úsporné kilometry od tohoto vozu nečekejte.

Francouzský expres

Výčet výbavy v brožuře věnované Méganu Sport začíná sportovním podvozkem. Pod tímto pojmem si představte tuhé tlumiče, které společně s 18palcovými koly obutými do nízkoprofilových pneumatik způsobují, že automobil na nerovnostech místo tlumení spíše poskakuje a projetí větší díry oznamuje slyšitelným rázem. Na kvalitních silnicích tuhý podvozek splňuje účel ovšem dokonale.

renault testy nizsistredni hothatch renault testy nizsistredni hothatch Mégane Sport výborně sedí, téměř nereaguje na boční vítr a zatáčky, pokud zrovna nedržíte plynový pedál na podlaze, vykrouží s patřičnou jistotou. Pří jízdě pod plynem sice projevuje citelnou nedotáčivost, která se však přidáním plynu nebo přibrzděním mění na nedotáčivost, jež jednoduše srovnáte volantem a plynem. Na nekvalitních vozovkách se suverenita podvozku ztrácí a přechází v nervozitu.

Zvlněný povrch a výtluky vozu vůbec nesvědčí, mégane nervózně poskakuje a působí o poznání méně jistě než na hladkém asfaltu. Tam, kde přestane podvozek situaci zvládat, zasáhne ESP. Stabilizační systém naštěstí zasahuje skutečně teprve ve chvíli, kdy hrozí nebezpečí, nemusíte se proto obávat, že vám bude mluvit do řízení příliš často, navíc jej můžete zcela vypnout.

Mnohem častěji a nepochybně také raději si budete pohrávat s brzdovým pedálem. Brzdy (vepředu Brembo) s mohutnými vrtanými kotouči nastupují s velkou razancí a brutální účinek si zachovávají i při opakovaném brzdění. Největší slabinou Méganu Sport je přehnaně účinný posilovač řízení. Renault se snažil účinek posilovače omezit (oproti seriovým meganům), ale přesto to nestačilo.

Řízení neprojevuje ani náznak sportovní tuhosti, navíc mu schází téměř jakákoliv zpětná vazba, takže jenom těžko odhadujete, co se mezi vozovkou a předními koly právě děje. Řazení také není symbolem přesnosti, stupně zapadají docela hladce, dráhy jsou však zbytečně dlouhé. Kvůli dlouhým převodům točí motor například v 110 km/h na šestý rychlostní stupeň pouze 2300 otáček, v dálničních 130 km/h potom 2800 otáček.

Krůček od vrcholu

Pokud chtěl Renault vytvořit hot hatch, který dokáže zabavit silným motorem (silnějším než např. v Golfu GTI - 147 kW) a jízdními vlastnostmi na kvalitních silnicích, podařilo se mu to. Vstupenku mezi elitu si v mnoha ohledech Megane Sport zaslouží, ale s výraznou výtkou vůči necitlivému řízení.

Související články:

Plusy

  • silný přeplňovaný dvoulitr
  • velmi dobré sportovní sedačky
  • ostré a stálé brzdy
  • bohatá výbava

Minusy

  • příliš účinný posilovač řízení
  • méně přesné řazení
  • špatný výhled vzad
  • odskakování podvozku na nerovnostech
Libor Zezulka
Renault Mégane Sp
Cena základní sestavy 850 000 Kč
Výbava základní sestavy sportovní podvozek, inteligentní elektronická Karta Renault místo klíče, ABS s EBV, ESP s možností deaktivace, ASR (protiprokluzový systém), systém kontroly tlaku v pneumatikách, přední adaptabilní airbagy, okení airbagy vpředu a vzadu, elektricky variabilní posilovač řízení, tříbodové bezpečnostní pásy vpředu a vzadu, palubní počítač (7 funkcí), dálkově ovládané centrální zamykání dveří a palivové nádrže, elektrické ovládání předních a zadních oken, xenonové světlomety, světelný senzor, ostřikovače světlometů, mlhové světlomety, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, automatická klimatizace, tempomat s omezovačem rychlosti, rádio 4x15W mono CD s ovládáním pod volantem (6 reproduktorů), disky z lehké slitiny 18palcové, metalíza, volant, hlava řadicí páky a rukojeť ruční brzdy v kůži, hliníkové sportovní pedály Kč
Cena testované sestavy 870 000 Kč
Výbava testované sestavy oranžové bezpečnostní pásy, oranžové prošívání kůže (+0,-), vyhřívání předních sedadel (+6.000,-), autorádio Cabbase s měničem na 6 CD (+14.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 165 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 3000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 236
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.5 / 7 / 8.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 1190
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1355 / 445
Rozměr pneu: 225/40 R18
Renault Mégane Sp
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4209
b) šířka (mm): 1777
c) výška (mm): 1457
d) rozvor (mm): 2625
e) rozchod vpředu (mm): 1510
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano