TEST Renault Twingo II – Malý velký van
Twingo se ihned po představení v roce 1992 stalo především ve Francii velmi oblíbeným, pro některé až kultovním automobilem. To se pochopitelně odrazilo v komerčním úspěchu tohoto minivanu.
Renault posílen tímto úspěchem i nadále pokračuje ve vývoji velkoprostorových vozů. Důkazem je "prostřední" Scénic, který získal před dvěma lety ocenění Car of the Year 1997. To, že se Renault vydal správnou cestou dokazuje intenzivní vývoj podobných automobilů u konkurence.
Twingo dostalo před několika měsíci tzv. facelift, který se podepsal především na zvýšení bezpečnosti (2x přední, 2x boční airbagy, předpínače bezpečnostních pásů + zpevněná karoserie a optické vylepšení (nové lakované nárazníky, zadní světla ...).
Testované Twingo mělo prakticky veškerou možnou výbavu. Ta zahrnovala ABS, 4x airbag, mlhovky, elektricky ovládaná okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a velké elektricky ovládané střešní okno. To vše za cenu 334.000 Kč. Základní Twingo se skromnější výbavou je pochopitelně levnější. Koupit si jej můžete za 254.900 Kč.
Ocenění Twingo zaslouží za slušné jízdní vlastnosti a dobrý komfort odpružení. Poněkud měkčí pérování má však za následek větší naklánění v zatáčkách. Nejde však o nic nebezpečného, ale spíše o zvyk.
Také jediný montovaný motor 1,2 s výkonem 43 kW není špatný. Vzhledem k objemu poskytuje dobrý tah z nižších a středních otáček a relativně slušný nejvyšší výkon. Dobře odstupňovaná převodovka má pátý stupeň trochu těžší, takže na dálnici i ve vyšších rychlostech (okolo 130-140 km/h) není motor v příliš vysokých otáčkách. Odhlučnění motoru je dobré, při běžné jízdě posádku vozu neruší. Během týdenního testu byla spotřeba Twinga rozumných 7,2 l/100 km. Nevýhodou oproti konkurenci je nabídka jen jediného motoru. Například Opel Corsa nabízí 4 zážehové a dva vznětové motory. Brzdová soustava vybavená ABS pracovala bezchybně a se zpomalením lehkého Twinga nejsou potíže.
Interiér Twinga obsahuje řadu dobrých nápadů, příkladem je posuvná zadní sedačka. Tímto elegantním a relativně levným řešením je možno výrazně zvětšit prostor pro nohy cestujících. Samozřejmě, že se tímto zmenší, v danou chvíli, zavazadlový prostor.
Ten lze naopak využít pro přepravu velkých předmětů sklopením zadních sedaček směrem dopředu. Při zavírání "třetích" dveří jsem však postrádal vnitřní madlo, což je v nynějším "špinavém" období dost nepraktické.
Interiér však nemá jen klady, ale i zápory. Při prvním nasednutí do Twinga překvapí hned několik věcí. Jde například o velký počet kovových ploch, které zřejmě z ekonomických důvodů nejsou zakryty, dále je to podivný posez na místě řidiče. Ten by se dal charakterizovat slovy "volant moc daleko, pedály moc blízko". A konečně neergonomické umístění jedné části ukazatelů do středu přístrojové desky a druhé části "tam kde bývají obvykle". Digitální display má však své výhody. Číslicemi vyobrazená rychlost 58 km/h nutí řidiče ve městě sundat nohu z plynu podstatně více než stejná rychlost indikovaná na klasickém rychloměru.
Twingo je uspořádáním interiéru ve své třídě opravdu geniální, ale nemohu se zbavit pocitu šetření za každou cenu, které se projevuje hlavně v interiéru vozu. Brzy uveřejníme test většího sourozence - Scénicu 2,0. Uvidíme, jak se povedl.