Renault Twingo: V Německu od 9.590 eur (263.300 korun)
Renault přišel do nabité konkurence minivozů s radikální změnou koncepce, nové Twingo se představilo v březnové Ženevě a má motory vzadu. Sdílí techniku s chystaným Smartem ForTwo a hodlá řádně zatopit konkurenci od Fiatu, novým kolínským trojčatům, bratislavské New Small Family i asijským soupeřům koncernu Hyundai-Kia. Vždyť odcházející řada byla loni v Evropě čtvrtá nejprodávanější a nová se chce stát na starém kontinentu dokonce dvojkou.
Design v retro stylu z pera Csaby Wittingera (tým vedl Raphaël Linari) je působivý, stejně jako hravý interiér, pro změnu práce Laurenta Negroniho. Nabídka prostoru na délku 3,59 m by měla být díky extrémnímu rozvoru 2,49 m velmi slušná. Jen otevírání předního víka kvůli případné výměně a doplnění provozních kapalin vyřešili konstruktéři poněkud nešťastně. Také není dosud jasné, jak si poradili s tepelnou izolací motoru, na praktické zkušenosti si musíme ještě počkat. Zavazadelník s 219 l se skrývá také vzadu nad motorem. Ti, kdo měli možnost si nového francouzského prcka „osahat“ alespoň staticky, byli však nadšeni. Nové Twingo tedy má rozhodně na to, aby řádně zasáhlo do nejvyšších pater prodejního žebříčku minivozů. Pohánějí jej tříválce 0.9 Energy TCe (66 kW, 135 N.m), respektive jeho slabší atmosférický derivát 1,0 SCe s parametry 51 kW a 91 N.m.
A jak jsou na tom ceny a výbavy? Twingo na německém trhu začíná na částce 9.590 eur (263.300 korun) s nepřeplňovaným tříválcem. Tedy pod psychologickou hranicí deseti tisíc eur. Ovšem pozor, Renault bude leckde nabízet základní stupeň výbavy Authentique, ale nikoli u našich západních sousedů, takže tuto sumu zákazník zaplatí za vyšší stupeň Expression. Ten zahrnuje kromě ABS, EBD a stabilizace také kupříkladu kontrolu tlaku v pneumatikách, asistent pro rozjezd do kopce čtyři airbagy, diody pro denní svícení, elektrická okna, centrální zamykání a nakonec sklopnou zadní lavici i sedadlo spolujezdce, což rozhodně prospěje variabilitě. Není nutné připlácet ani za posilovač řízení (připomeňme, že opravdu holá dvojková Twinga jej neměla!), ani za audio se základními funkcemi.
Dynamique s tříválcem SCe je o 1.400 eur dražší, stojí tedy v přepočtu zhruba 301.800 korun. Ten již disponuje například dotykovou obrazovkou a bezdrátovým připojením Bluetooth. Tuto výbavu lze jako první objednat i s turbomotorem 0.9 TCe za 12.590 eur (345.700 Kč). S výkonnějším „srdíčkem“ se pojí i nejvyšší stupeň Luxe, má v základu už i klimatizaci a stojí 13.590 eur (373.100 korun).
Jak bude vypadat jeho ceník v České republice? Troufáme si odhadnout základní cenu někde na úrovni Hyundaie i10, tedy kolem 230 tisíc korun, pokud české zastoupení nevyrukuje i s nejlevnějším provedením Authentique. To by mohlo startovat ještě níže. Prodej začne nejdříve v září.