Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Twizy a Kangoo Maxi Z.E.: Elektrické diamanty míří do série

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Ve Frankfurtu 2009 jsme viděli koncept, loni v Paříži produkční verzi. Twizy nyní míří do sériové výroby.

A v Ženevě se ukazuje znovu. Z původní studie zůstala základní myšlenka: městské vozítko na elektřinu s jedním plnohodnotným a jedním nouzovým místem a vzhůru výklopnými dveřmi. Takový pohodlnější skútr se čtyřmi koly a jednoduchou karoserií. I tvary jsou podobné, jen podstatně zcivilizované.

Skútr se střechou

Ideálním domovem pro Twizy je město. Vždyť je dlouhý jako běžný motocykl a mnohem užší (zhruba o 30 cm) než mikroauta typu Smartu, nebo Toyoty iQ. Vejde se tak do mezer mezi běžnými automobily - alespoň tam, kde je takové parkování povoleno. Další výhoda - průměr otáčení je 3,4 m. Hledělo se i na bezpečnost: řidič má airbag ve volantu a čtyřbodový pás, případný spolujezdec tříbodový. Optimální deceleraci zajišťují kotoučové brzdy, interiér je navržen jako bezpečnostní buňka s deformačními zónami.

Zavazadla s sebou

Pokud pojede řidič sám, může naložit kromě 63 litrů zavazadel ještě dalších padesát do speciálního batohu, který najde místo na sedadle spolujezdce. Proti větru a jiným povětrnostním vlivům je posádka chráněna deflektory na bocích, které vypadají jako boční okénka. Nohy přikryjí vaky, které jsou jinak umístěny za řidičovým sedadlem. Pokud je opravdu špatné počasí, nasadí se jednoduché dveře. Součástí příplatkové výbavy je například audio Parrot s bezdrátovým připojením smartphonu přes Bluetooth, USB zdířkou, či jackem na sluchátka. Parkování usnadní senzory.

Akumulátory umožňují dojezd až 97 km ve standardním městském cyklu, v závislosti na jízdních podmínkách se akční rádius pohybuje v rozmezí 55-116 km. Plné nabití trvá jen 3,5 hodiny, příslušné konektory pro několik typů kabelů najdeme v přídi. Aktuální stav, spotřebu energie a zbývající dojezd ukazuje jediný velký displej před řidičem.

Žádná láce, ale...

U prodejců Renaultu se objeví na konci letošního roku a bude stát minimálně 6.900 eur (s daní), tedy zhruba 168.000 korun. Cenou je sice srovnatelný se současnými minivozy v základních výbavách, ale elektrický skútr se třemi koly, bez střechy a tudíž bez ochrany před nepřízní počasí koupíte také za podobné peníze. Baterie bude možné pronajmout za 45 eur (1.100 Kč) měsíčně při ročním proběhu 7.500 km. Záruka na poháněcí ústrojí je tříletá bez omezení.

Elektrický užitek

Z jiného soudku je Kangoo Maxi Z.E. Vychází z dodávky Kangoo Maxi s dlouhým rozvorem a bude k mání také od konce letošního roku ve dvou- či pětimístné konfiguraci. První převeze až 4,6 m3 nákladu, druhá 3,4 m3 při sklopené zadní asymetricky dělené lavici. Pozor ale na užitečnou hmotnost 650 kg. Délka 4,6 m i výška 1,82 m odpovídají běžným variantám se spalovacími motory, shodná je i výbava. Dovnitř lze naložit až 2,9 m dlouhý předmět. Elektrická verze na krátkém podvozku se představila už loni v Hannoveru, nyní tedy následuje maxík

Online

Je poháněn elektromotorem, který dosahuje největšího výkonu 44 kW (60 k)/10.500 min-1 a točivého momentu 226 Nm. Ten napájejí pod podlahou umístěné lithium-iontové baterie s kapacitou 22 kWh. Na jedno nabití dodávka ujede takřka 170 km, u elektromobilů ale tento údaj závisí na mnoha faktorech. Převodovka má jeden přímý stupeň, není tedy třeba řadit, což usnadňuje ovládání Přístrojový panel byl patřičně přizpůsoben, Renault nabídne i online služby, ať už individuálním motoristům, či fleetovým manažerům.

Výbava

Výbava obsahuje jen to nejnutnější: ABS, airbag řidiče, elektrický posilovač řízení, výškově nastavitelný volant a pásy, elektrická zrcátka, osvětlení nákladového prostoru, centrální zamykání, patnáctipalcová kola, kotoučové brzdy na všech kolech a asymetrické dvoukřídlé dveře vzadu. Elektromobil ovšem umí předehřát interiér na optimální teplotu při dobíjení baterií.

Za příplatek je další přídavné topení, tempomat, mlhovky, druhý airbag pro spolujezdce a boční vaky, sklopné sedadlo druhého pasažéra, navigace, klimatizace, různé druhy audio systémů, automatické zapínání světel a stěračů, zadní parkovací senzory, či nárazníky v barvě karoserie.

Půl milionu nestačí

Kangoo Maxi Z.E. stojí v Británii 17.900 liber (513 tisíc Kč) ve dvoumístné, respektive 18.690 liber (zhruba 536.000 korun) v pětimístné verzi. Pronájem baterií přijde podnikatele na 59 liber (1.700 Kč) měsíčně při ročním proběhu necelých 15.000 km, smlouvy budou ovšem uzavírány na 4 roky. Ceny jsou uvedeny bez daně.

Jako rodiště elektrického Kangoo byla vybrána továrna MCA (Maubeuge Carrosserie Automobile) ve Francii, tam vznikají i běžné dodávky této řady. Renault také pracuje na budování infrastruktury. Na konci roku 2011 bude ve Francii k dispozici 5.000 dobíjecích míst, z toho 1.500, které probudí prázdné akumulátory znovu k životu do 30 minut, či jedné hodiny. Za čtyři roky by jich mělo být již 75.000, z toho 15.000 rychlonabíječek.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Avatar - Ada je zase tady
3. 3. 2011 22:52
Re: Typicky rendlik
Řidič vozu rendlík megere mne urazit nemůže. :-!
3. 3. 2011 17:31
Re: Typicky rendlik
Ádo tohle není auto na kompenzování fyzických nedostatků...nic pro tebe ;-)
Avatar - Ada je zase tady
3. 3. 2011 13:46
Typicky rendlik
nebo spis rendlicek prcicek :no:

Jako golfove vozitko by se ale mohl uplatnit.
3. 3. 2011 13:00
Re: Bravo Renault
>:D Možná ještě než to začnou proávat stihne VW koupit Renault a jen nalepí jine logo.
3. 3. 2011 12:57
Re: Bravo Renault
Je to Segway na čtyřech kolech se střechou :-) Cenově vychází tenhle rendlík dokoce levněji >:D Je to príma vozítko :yes: