Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Renault Zoe
Renault Zoe
Renault Zoe
Renault Zoe
26
Fotogalerie

Renault Zoe propadl v crashtestech Euro NCAP. Za nula hvězd může i slabá ochrana posádky

Elektrický hatchback Renault Zoe získal v roce 2013 v nárazových testech Euro NCAP plný počet hvězd. O osm let později najednou nemá jeho druhá generace hvězdu ani jednu. Jak to?

Renault si v posledních letech vybudoval pověst výrobce aut s vysokou úrovní bezpečnosti, a to díky skvělým výsledkům v nárazových testech Euro NCAP. Někdejší Laguna byla v roce 2001 první auto, které v těchto zkouškách dosáhlo na plný počet pěti hvězd. V nejnovějších vydání těchto crashtestů ale francouzská značka těžce zklamala. Renault Zoe totiž z testů odjíždí bez jediné hvězdy.

Opět se tak ukazuje, jak se v průběhu let metodika nárazových testů Euro NCAP vyvíjí, na což před časem už doplatil Fiat Punto. V roce 2013 totiž tehdejší Renault Zoe jako nový automobil získal plný počet pěti hvězd. Jenže o osm let později jsou zkoušky Euro NCAP v některých ohledech přísnější, sledují se i jiné vlastnosti, na což Zoe najednou doplácí. Po osmi letech tak z pěti hvězd není ani jedna. Dnešní Renault Zoe je sice prezentován jako druhá generace, technický základ je ale shodný s předchůdcem.

Bližší výsledky přitom dokazují, že Renault Zoe nedoplatil jen na přísnější hodnocení elektronických asistentů, za což je Euro NCAP někdy kritizováno. Ono bylo totiž slabé i v hodnocení bezpečnosti posádky.

Při čelním nárazu sice prostor pro posádku zůstal stabilní, jenže struktura palubní desky se pro posádku ukázala jako nebezpečná. To vedlo k penalizaci, stejně jako vysoká komprese hrudníku figuríny řidiče nebo vysoký posun hlavy cestujícího vzadu. Slabá byla také ochrana krční páteře v případě nárazu zezadu, zatímco při bočním nárazu se projevil chybějící středový airbag. Euro NCAP navíc kritizuje chybějící pokročilý systém eCall, stejně jako chybějící multikolizní brzdu zabraňující sekundárním nárazům. Vadí i nahrazení bočních airbagů chránících hlavu a hrudník méně účinným airbagem chránícím jen hrudník.

Naopak pokud si v přiloženém videu všimnete utržené paže jedné z figurín, nemůže za to podle Euro NCAP auto, ale zřejmě dřívější poškození figuríny.

Video placeholder
Crashtest Renault Zoe Euro NCAP • Euro NCAP

Slabšího výsledku ale Zoe dosáhlo i v ochraně dětských pasažérů. Při čelním nárazu se projevilo působení vysokých sil v oblasti krku figuríny simulující 10 let staré dítě. Při tom bočním se zase hlava dotkla interiéru vozu, za což Zoe rovněž ztratilo body. Špatně hodnoceny byly i rozporuplné informace o použití zádržného systému Isofix.

Nejvíce bodů vůz nicméně ztratil v oblasti elektronických asistentů. Autonomní brzdění s rozpoznáním chodců i cyklistů sice Zoe nabízí, avšak jen za příplatek, a tak hodnoceno nebylo. Stejně tak nebyl hodnocen jen příplatkový pomocník pro jízdu v pruzích.

„Testy Euro NCAP zdůrazňují významné rozdíly, které vznikají, když je přijato rozhodnutí neaktualizovat úroveň bezpečnosti vozidla, které je ponecháno ve výrobě. Obzvláště alarmující je zhoršení airbagů, když byl vůz inovován v jiných oblastech nesouvisejících s bezpečností. V této sadě testů můžeme vidět příklady elektromobilů v podobné cenové hladině, ale s pozoruhodně odlišnou úrovní bezpečnosti,“ komentuje výsledek Zoe Rikard Fredriksson, poradce pro bezpečnost vozidel ze švédské státní agentury Trafikverket. Upozorňuje tak na to, že v nejnovějším vydání testů Euro NCAP takový Fiat 500e získal čtyři hvězdy.