Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Revoluční závodní Tank slaví 100 let. Ukázal, jak důležitá je aerodynamika

Matyáš Kunst
Diskuze (0)

Revoluční Bugatti Type 32 slaví stoleté výročí. Závodní vůz s přezdívkou Tank dokázal význam aerodynamiky při konstrukci automobilu.

Před sto lety se na startovní čáře Velké ceny Francie objevil vůz, který si ukradl veškerou pozornost diváků pro sebe, i přestože závod dokončil na třetí příčce. Není řeč o ničem jiném než Bugatti Type 32, které dnes mnozí znají pod přezdívkou Tank. Tento stroj se vymykal veškerým konvencím a to především po stránce vzhledu. 

Ettore Bugatti jako jeden z prvních pochopil důležitost aerodynamiky, které byl v tomto případě podřízeno téměř každý prvek konstrukce. Specifickou přezdívku si závodní vůz vysloužil nejen díky svému tvaru, který byl inspirován křídlem letadla, ale především díky odhaleným nýtům a šroubům. 

Ačkoli pod kůží vycházel z modelu Type 30 (s osmiválcovým motorem o objemu 2,0 litru a výkonem kolem 90 koní) neobvyklá kapotáž, relativně krátký rozvor a úzký rozchod kol znamenaly, že se na startovním roštu podobal jen málokterému jinému vozu a mezi přihlížejícími fanoušky vzbudil rozruch.

Celkem bylo vyrobeno pět kusů – jeden prototyp a čtyři vozy, které se účastnily Velké ceny. Nejúspěšnější z této čtveřice pilotoval francouzský jezdec Ernest Friderich, který skončil třetí a závod dokončil za 7 hodin a 22,4 sekundy, což odpovídalo průměrné rychlosti 112 km/h. 

Video se připravuje ...

Ačkoliv šlo o poměrně úctyhodné umístění, pro Bugatti byly důležité především získané zkušenosti a potvrzení teorie, že aerodynamika může hrát na silnici zásadní roli. Na tuto myšlenku navázal duchovní nástupce Bugatti 57, který dominoval vytrvalostním závodům ve 30. letech. Tomuto vozu se například podařilo zvítězit ve Velké ceně Francie v roce 1935 nebo slavném Le Mans o dva roky později.

Matyáš Kunst
Diskuze (0)

Doporučujeme