Tenhle Nissan má jednu z nejzajímavějších přístrojovek všech dob. Poznáte model?
"Zetkové" modely automobilky Nissan letos slaví 50. narozeniny. A tak nás napadlo připomenout si jeden prvek výbavy, který nás v historii těchto sportovních kupé moc baví.
Jde o zvláštní digitální přístrojový panel, který dokonale vystihoval svou dobu. Na přelomu 70. a 80. let byl "in" být digitální, mít digitální hodinky a také digitální přístrojovku v autě.
Tehdy takovou věc nabízela řada automobilek (jeden exemplář vám ostatně ukážeme v nedělním testu, nechte se překvapit), ale skvěle to zvládl Nissan ve svých sporťácích řady Z. Sám jsme kdysi řídil Datsun 280ZX Turbo, který měla digitální přístrojovku a příjemný ženský hlas (představte si takovou jednodušší Siri) vám sděloval, že máte zapnutý pás a rozsvícená světla.
Ještě lepší je v tomto ohledu novější Nissan 300ZX první generace Z31, který má jednu z nejzajímavějších přístrojovek všech dob. Můžete se ostatně přesvědčit sami, jeden 300ZX Turbo 50th Anniversary Edition z roku 1984 se bude dražit u RM Sotheby's.
Je součástí velké sbírky převáženě německých aut, ze které trochu vybočuje. Očekávaná cena je mezi 500 až 600 tisíci korunami.
Jako nové se auto prodalo v USA, poté bylo nějaký čas ve Spojených arabských emirátech a nyní jej prodává současný švýcarský majitel. S nájezdem 37 tisíc kilometrů je ovšem Nissan jako nový.
Na pohled vypadá auto krásně, má takový ten správný osmdesátkový vzhled plný hran a rovných ploch. Kola připomínají turbíny (jak příhodné u této verze) a auto má i decentní rozšíření zadních blatníků. Hodně mu sluší dvoubarevné lakování s kombinací černé a střbrné, nechybí ani velké nápisy TURBO. Tenkrát přeplňování bylo prostě cool, nešlo o symbol downsizingu. Jak název napovídá, pod kapotou je přeplňovaný třílitrový vidlicový šestiválec s výkonem 200 koní, který pohání zadní kola. Se zrychlením na sto pod 7 sekund jej asi dnes nebude nikdo považovat za zběsile rychlý.
Také interiér je esencí osmdesátek v jejich největší míře. Digitální přístrojovka působí i dnes futuristicky a dominuje mu velký číslicový rychloměr a sloupcový otáčkoměr. Je na něm krásně vidět i okamžik, kdy máte k dispozici nejvíce výkonu a nad jakou hodntou už nemá cenu motor vytáčet. Kolem jsou menší ukazatele všeho důležitého, co může řidiče sporťáku zajímat - stav paliva, tlak oleje a kapacita baterie. A protože má auto i tempomat, nechybí ani jeho kontrolka.
Podobné výstřelky z minulosti zbožňuju, ale současně mi způsobují bolestné myšlenky. Je to jako s Concordem, před čtyřiceti lety jsme dokázali překonat Atlantik ze výrazně kratší čas a čekali jsme, že se to bude jen zkracovat, zatímco dnes nás zajímají náklady na palivo a uhlíková stopa, takže se vozíme v obřích dobytčácích. Digitální přístrojovky jsou podobných symbolem budoucnosti, která nikdy nepříšla a dnes je retro.