Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tenhle Nissan má jednu z nejzajímavějších přístrojovek všech dob. Poznáte model?

Martin Tolar Martin Tolar 5. 4. 2019
8
Zobrazit náhledy (8)
Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary

"Zetkové" modely automobilky Nissan letos slaví 50. narozeniny. A tak nás napadlo připomenout si jeden prvek výbavy, který nás v historii těchto sportovních kupé moc baví.

 

Jde o zvláštní digitální přístrojový panel, který dokonale vystihoval svou dobu. Na přelomu 70. a 80. let byl "in" být digitální, mít digitální hodinky a také digitální přístrojovku v autě. 

Tehdy takovou věc nabízela řada automobilek (jeden exemplář vám ostatně ukážeme v nedělním testu, nechte se překvapit), ale skvěle to zvládl Nissan ve svých sporťácích řady Z. Sám jsme kdysi řídil Datsun 280ZX Turbo, který měla digitální přístrojovku a příjemný ženský hlas (představte si takovou jednodušší Siri) vám sděloval, že máte zapnutý pás a rozsvícená světla.

Ještě lepší je v tomto ohledu novější Nissan 300ZX první generace Z31, který má jednu z nejzajímavějších přístrojovek všech dob. Můžete se ostatně přesvědčit sami, jeden 300ZX Turbo 50th Anniversary Edition z roku 1984 se bude dražit u RM Sotheby's.

Je součástí velké sbírky převáženě německých aut, ze které trochu vybočuje. Očekávaná cena je mezi 500 až 600 tisíci korunami.

Jako nové se auto prodalo v USA, poté bylo nějaký čas ve Spojených arabských emirátech a nyní jej prodává současný švýcarský majitel. S nájezdem 37 tisíc kilometrů je ovšem Nissan jako nový.

Na pohled vypadá auto krásně, má takový ten správný osmdesátkový vzhled plný hran a rovných ploch. Kola připomínají turbíny (jak příhodné u této verze) a auto má i decentní rozšíření zadních blatníků. Hodně mu sluší dvoubarevné lakování s kombinací černé a střbrné, nechybí ani velké nápisy TURBO. Tenkrát přeplňování bylo prostě cool, nešlo o symbol downsizingu. Jak název napovídá, pod kapotou je přeplňovaný třílitrový vidlicový šestiválec s výkonem 200 koní, který pohání zadní kola.  Se zrychlením na sto pod 7 sekund jej asi dnes nebude nikdo považovat za zběsile rychlý.

Také interiér je esencí osmdesátek v jejich největší míře. Digitální přístrojovka působí i dnes futuristicky a dominuje mu velký číslicový rychloměr a sloupcový otáčkoměr. Je na něm krásně vidět i okamžik, kdy máte k dispozici nejvíce výkonu a nad jakou hodntou už nemá cenu motor vytáčet. Kolem jsou menší ukazatele všeho důležitého, co může řidiče sporťáku zajímat - stav paliva, tlak oleje a kapacita baterie. A protože má auto i tempomat, nechybí ani jeho kontrolka.

Podobné výstřelky z minulosti zbožňuju, ale současně mi způsobují bolestné myšlenky. Je to jako s Concordem, před čtyřiceti lety jsme dokázali překonat Atlantik ze výrazně kratší čas a čekali jsme, že se to bude jen zkracovat, zatímco dnes nás zajímají náklady na palivo a uhlíková stopa, takže se vozíme v obřích dobytčácích. Digitální přístrojovky jsou podobných symbolem budoucnosti, která nikdy nepříšla a dnes je retro.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku