Řídili jsme Renault 20 TS. Velký hatchback vyniká hlavně pohodlím
Velký francouzský hatchback by málem upadl v zapomnění. Ovšem neprávem. V roce 1982 vyhrál Dakar a jeho luxusnějším bráchou jezdil Pavel Zedníček v komedii o chobotničkách. Najdou se ale i lepší důvody, proč by vás měl zajímat.
Renault v roce 1975 uvedl na trh nový velký pětidveřový hatchback, který byl jeho vlajkovou lodí. Dostal hned dvě jména: 20 pro slabší verze a 30 pro vrcholný model. Levnější typ 20 se představil v listopadu na pařížském autosalonu. Nahradil populární a přelomový Renault 16, tvarovou návaznost na předchůdce ale nezapřel. Designér Gaston Juchet na něm odvedl kus poctivé práce a pár detailů si na něm zapamatujete snadno, například prolis na kapotě, která se mimochodem otevírá postaru dopředu.
Třicítka má v ostře řezané přídi čtyři kulatá světla a dvacítka dvě klasická obdélníková. Rozdíly byly i ve výbavě, kterou měla 30 bohatší. Obě verze ale byly navrhovány s ohledem na bezpečnost a měly i moderní deformační zóny. V letech 1977 a 1981 Renault modely 20 a 30 decentně modernizoval, v interiéru se v roce 1980 objevila palubka podobná té v kupé Fuego.
Tento konkrétní Renault 20 z roku 1977 se už tehdy prodal v Československu přes Tuzex. A hodně mu sluší originální litá kola.
Francouz, jak se patří
Prostorný a variabilní interiér si majitelé oblíbili. Na pohled působí ještě větší díky světlému čalounění. Sedadla jsou výborná, pohodlná a měkká, jak se na francouzské auto sluší. Pohodlí v nich najde nejspíš každý, komu se poštěstí posadit se do tohoto modelu.
Ovšem abych si našel dobrou pozici za volantem, tak bych potřeboval, aby byl volant nastavitelný. Varianta TS má slušnou výbavu zahrnující například elektrická přední okna nebo centrální zamykání. Renault se také chlubil netříštivými okny usazenými v tenkých sloupcích, takže je z auta skvělý výhled.
Velmi slušný je kufr s objemem 400 litrů, posunutím sedadel získáte 90 litrů navíc a jejich sklopením se dostanete až na 980 litrů. Přístup do něj je díky karoserii hatchback skvělý.
Verze TS označuje dvoulitrovou verzi s nejvyšší výbavou. Řadový čtyřválec vpředu pohání přední kola. Objemů bylo v nabídce několik, od základní jedna-šestky s výkonem 90 koní po vrcholný o objemu 2,2 litru. Také se v typu 20 objevil jako vůbec v prvním Renaultu dieselový motor. Tady je benzínový dvoulitr s výkonem 110 koní spojený s čtyřstupňovým manuálem.
Původní šestnáctistovka byla kritizována za nedostatečný výkon, to se o dvoulitru říct nedá, ale žádný sprinter to také není. Na stovku zrychluje za 12,7 sekund, ve své době to ovšem nebyl špatný výsledek v tomto segmentu.
Jak se řídí?
Převodovka je dlouhá a páka v drahách neklade žádný odpor, takže práce s manuálem je příjemná. Typ 20 má také menší šedesátilitrovou nádrž a od roku 1981 dvouokruhový brzdový systém. Vzadu se ovšem ještě spoléhá na bubny. Řízení je vybaveno posilovačem, který trochu snižuje komunikativnost auta, standardy doby ale splňuje.
Kola jsou třináctipalcová, vpředu ukrývají kotoučové a vzadu bubnové brzdy. Jízda je velmi pohodlná, Renault rozhodně předčil například dobový Volkswagen Passat. Díry a nerovnosti pro něj nepředstavují žádný problém a v pohodlí vyniká dodnes. Výmoly houpavý podvozek doslova žehlí pod koly.
Ze stejného důvodu se ale karoserie v zatáčkách hodně naklání a rychlá jízda po asfaltové klikatici moc příjemným zážitkem není, i když chování je čitelné a předvídatelné. Spíše vyniká v pomalejším a klidném cruisingu. Odmění vás ale i příjemně nízkou spotřebou.
Výroba byla ukončena 16. října 1983 a o rok později končil i prodej. Oba modely 20 a 30 nahradil nový liftback Renault 25. Vzniklo více než 622 tisíc Renaultů 20 a dalších 145 tisíc Renaultů 30. Auto znají i Rumuni, protože pár kusů se vyrobilo licenčně jako Dacia 2000. Koupit si jej ale nemohli, používala jej pouze tamní tajná policie.
Ocenění kvality se dočkal typ 20 i ziskem titulu Auto roku 1978 časopisu What Car, bratři Marreauové vyhráli Dakar s Renaultem 20 Turbo v roce 1982.
Vůz však provázela špatná pověst ohledně spolehlivosti a náchylnosti ke korozi. Dnes jeho pořízením získáte nenápadné velké a praktické auto, které je velmi pohodlné a příjemné. Vlastně se ani nedivím, že byl ve své době celkem populární. Tipnul bych si, že vznikl později než ve skutečnosti.
V Evropě jsme ale na moc kusů k prodeji nenarazili. Jedno TS se najít dá za 80 tisíc korun, silnější TX je v sousedním Německu k mání za 30 tisíc. Jak vidíte, tahle auta nebudou.
Renault 20 nám umožnilo otestovat Retroautomuzeum ve Strnadicích, za což jim mnohokrát děkujeme a vás zveme na návštěvu od 20. dubna., kdy si budete moci prohlédnout i další exponáty.
Foto: Mikka