Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Roční dálniční známka nezdraží před dokončením opravy D1, slibuje ministr dopravy

Diskuze (12)

Poslanec za ANO sice navrhl zdražení dálniční známky na 2.000 korun, podle ministra dopravy ale zvýšení ceny kuponu není aktuální.

Cena roční dálniční známky by se z nynějších 1.500 korun neměla zvyšovat nejméně do roku 2021. Vyplývá to z vyjádření ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) na twitteru. Ministr uvedl, že cena se nezmění, dokud nebude hotová oprava dálnice D1, která má být podle současných plánů dokončena právě v roce 2021. Návrh na zdražení kuponu na 2.000 Kč ve čtvrtek předložil poslanec ANO Martin Kolovratník.

"Zdražení dálniční známky není aktuální. Dokud nebude hotová modernizace D1, bude stát roční kupon 1500 Kč. Zvyšování ceny by v tuto chvíli nebylo vůči řidičům fér," napsal Kremlík. 

Ministerstvo dopravy ve čtvrtek uvedlo, že Kolovratníkův návrh znamená pouze zvýšení maximálního cenového limitu dálniční známky v zákoně, což by umožnilo změnu výše poplatku do budoucna. Se zdražením známky ale počítá ministerstvo financí ve svém návrhu státního rozpočtu. Zvýšení cen by mělo přinést nárůst příjmů z dálničních známek asi o dvě miliardy korun.

Kolovratník změnu předložil v novele, která má dosavadní papírové kupony nahradit od roku 2021 elektronickými známkami. Sněmovna o návrhu rozhodne při červencovém schvalování. Zdražit by podle návrhu mohly i krátkodobé kupony. Za měsíční známku by mohli motoristé zaplatit 600 korun, tedy o 160 korun více než nyní. Za desetidenní by pak místo současných 310 korun nově platili 400 korun.

V novém systému bude možné dálniční poplatek uhradit elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Platby, které budou vázány na registrační značku vozidla, zaznamená informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Kontrolovat se budou prostřednictvím kamer, k prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány. Systém by mohl do budoucna umožnit rovněž takzvané krajské dálniční známky.

Ministerstvo dopravy si od elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Zároveň by se měly snížit provozní náklady až o 120 milionů korun za rok.

Předloha by také od dálničních poplatků osvobodila některá vozidla na alternativní pohon, další by zvýhodnila. Zdarma by po dálnicích jezdila auta na elektrickou energii nebo vodík, případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr. Za poloviční sazby by měla jezdit auta na zemní plyn a biometan. Vozidla na zkapalněný ropný plyn (LPG) novela nezvýhodňuje, ale někteří poslanci to navrhli změnit, přestože pro to nezískali podporu ve sněmovním hospodářském výboru.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1.500 korun ročně platí motoristé od roku 2012. Stát loni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, zhruba stejně jako předloni.

Ceny dálničních známek v Česku patří v Evropě k průměru. Z okolních zemí jsou levnější na Slovensku, kde desetidenní kupon vyjde na deset eur (asi 256 korun), měsíční na 14 eur (359 korun) a roční je za 50 eur (1282 korun). V Rakousku si motoristé připlatí za roční známku, která stojí 89,20 eur (asi 2283 korun), desetidenní je naopak levnější, stojí 9,20 eur (asi 236 korun). V Německu zatím mohou motoristé s osobními vozy jezdit zdarma. V Polsku jsou poplatky počítány podle skutečně ujeté vzdálenosti.

Diskuze (12)

Doporučujeme

26. 6. 2019 07:40
Dálnitse
no co by, pán posranec ocividne po D1 dlouho nejel, protoze jinak by tako hovadinu nevyblul z huby ven. Statecne oprenych o lopatu praci simulujic delnici v techto umornych vedrech mozna i zalezou do lesika aby nepadli unavou... a ted jest otazka, co by s nima udelalo, kdyby skutecne pracovali :D

Hlavne se mi libil nedavno zmineny plan, ze leckde budou ne 2 ale 3 pruhy, takze zase omezeni a nanovo budovani. Do psiho zadku, to to nevedeli kdyz se planovali rekonstrukce bo co ? :no: Ja bych nas prejmenoval na Kocourkov, proste uz jsme v takovem stadiu, ze to ani neni urazka ale spise konstatovani na zaklade realnych faktu :-)
25. 6. 2019 19:30
Re: Otvárajtě Šampíčko ...
Teď na tebe Humáči nebudu hnusnej - úvaha - já se obávám, že D1 nelze rozumně rozšířit, ale že by se musela postavit paralelní alternativa, což ale opět povede přes pahorky. Podle mne jsou dvě alternativy: železnice nebo vytěsnit tranzit.
Avatar - Hammunasakra
25. 6. 2019 08:42
Re: Dobrá zpráva
Problém je že roky kdy sme měli stavět = za 20% ceny a 80% platila Evropa = končí https://www.idnes.cz/…148_eko_euro_zaz

Škoda že sme to nevyužili = a místo dálnic posílali na Čapí hnízda a podobný blbiny https://domaci.ihned.cz/…50-milionu-korun

Prej de stavět nepatrně rychlejš než je u nás zvykem http://www.autoforum.cz/…ebyvalym-tempem/
Avatar - WinDiesel
25. 6. 2019 08:23
Re: Dobrá zpráva
Nikdy? Andy Bureš zavelí protože marketingové oddělení v čele s Prchalem zjistí ŽE LIDI CHTĚJÍ DOSTAVĚNÉ DÁLNICE A OPRAVENOU D1.
A tak pošle celé ANO makat na D1, krumpáče, lopaty a už to sviští, termíny jsou plněny a Andy Babiš je znovu zvolen 99,87% hlasů (lístky pro jiné strany se nepočítají aby mohlo být LÍP).


Ale potom mu dojde krutá pravda - když máme 99,87% tak se fakt s nějakou dálniční sítí nemusíme trápit. :-!
:-! :-! Ono vlastně stačí i 30%. A nebo dobře tedy, budete to mít milánkové ale připlatíte si to, abych měl z čeho sponzorovat železnice a přitom zbylo i na dotace.
Avatar - WinDiesel
25. 6. 2019 08:17
Re: Otvárajtě Šampíčko ...
Zajímavý alternativní trest … mohl by nahradit "domácí vězení".
Nevím proč pořád vymýšlejí blbiny když se jim to nabízí. :-! :-! :-!