Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rolls-Royce Dawn: Ranní rozbřesk

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 9. 9. 2015 • 15:23
34
8
Zobrazit náhledy (34)
Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce Rolls Royce
Rolls-Royce těsně před IAA ve Frankfurtu odhaluje nový „malý“ kabriolet Dawn. Jak je pro značku typické, hýří neskonalým luxusem.

Rolls-Royce Dawn (záblesk, úsvit, rozbřesk) navazuje historicky na Silver Dawn, kterých bylo ještě v Crewe mezi lety 1949-1955 postaveno 780 kusů. Poháněly je řadové šestiválce 4,3 a 4,6 l, jejich výkony automobilka považovala za „dostatečné“ a oficiálně tyto hodnoty neuváděla. Karoserie už vyráběla přímo automobilka, první exemplář z osmadvaceti v otevřeném provedení však vznikl v dílnách Park Ward.

Nový Dawn z Goodwoodu následuje Phantomy a Ghosty druhých sérií uvedené v letech 2012, respektive 2014. A také gran turismo v ostrovním gentlemanském pojetí, tedy Wraith. Představuje vlastně jeho otevřenou verzi, jenže osmdesát procent karosářských panelů je jiných. Třeba nárazník se rozšířil o 53 mm a klasická maska chladiče se svislým žebrováním a soškou Spirit of Ecstasy je zase o 45 mm nižší. Úpravám velel šéfstylista Giles Taylor, dlouhá kapota i zadní převis a naopak kratší ten přední mu však zůstaly, stejně jako protisměrné otevírání dvojice dveří. Je prý nejvíce „sexy“ vozem, který z továren Rolls-Royce kdy vyjel. Střecha vyznává klasické plátno, jak se sluší a patří, zadní okno je skleněné, plastové by asi klientela nerozdýchala...

Čtyřventilový přímovstřikový vidlicový dvanáctiválec objemu 6,6 l (přesně 6592 cm3 dává 420 kW v 5250 otáčkách za minutu. Nepřišel o dvě turbodmychadla, točivý moment vrcholí hodnotou 780 N.m při pouhých 1500 -1. Osmistupňová samočinná převodovka ZF využívá dokonce GPS data.

Podvozek disponuje rozvorem 3112 mm shodným s Wraithem, oproti Ghostu je však vzdálenost mezi nápravami o 180 mm kratší a rozchod zadních kol naopak o 24 mm větší. Dawn je na poměry britské aristokratické značky skutečně malý, měří „jen“ 5285 mm, do šířky má 1947 a na výšku pak 1502 mm. Rozměry zhruba odpovídá výchozímu modelu.

Do zavazadelníku se vejde 244 l, předpokládáme, že dvě R uvádějí objem při složené střeše. Tato operace trvá mimochodem 22 sekund a klidně i při jízdě až do 80 km/h. Interiér je čtyřmístný, zadní samostatná sedadla můžeme brát spíše jen jako nouzová, i když místo na nohy před nimi je. Na palubní desce nechybějí typické hodiny. Audio se šestnácti reproduktory včetně dvou basových ladili přímo odborníci v Goodwoodu. S nataženou střechou vypadá auto elegantně a zároveň až svalnatě, a to jak na dvacetipalcových, tak i o palec větších kolech. Je řádně odhlučněné. Na firemních fotkách má tmavě modrou barvu s oranžovou „coachline“, stejné odstíny vyznává i kůže v kabině doplněná, jak jinak, ušlechtilým dřevem. Z něj je i kryt střechy, horní část vozu obklopuje nerezová ocel, která rovněž posloužila na výrobu klik.

Dawn podporuje všemožná multimédia a má i desetipalcový displej, i když to na první pohled není znát. Ovládají se tlačítky na volantu a touchpadem, navigace případně hlasem. Je vybaven samozřejmě i tempomatem s radarem a kamerou, nebo systémem ochrany při převrácení. Head-up display pomáhá při jízdě v noci, stejně jako detekce objektů včetně chodců a zvířat. Hlavní světla mění svou intenzitu samočinně a neoslňují.

Drobek váží 2560 kg, přitom je schopen z klidu na stovku vystřelit za 4,9 s a rozjet se až na 250 km/h, než zasáhne omezovač. Dvě ploché koncovky výfuku tak většina účastníků silničního provozu uvidí zezadu. Automobilka uvádí kombinovanou spotřebu pouhých 14,2 l/100 km, ve městě spálí jistě alespoň 21,4, mimo něj však pouhých 9,8 l – údaje je samozřejmě nutno brát s rezervou. Používá pneumatiky runflat, se kterými lze urazit 160 km rychlostí 80 km/h i bez vzduchu uvnitř.

Za kolik svůj „super luxury drophead“ hodlá prodávat, dosud výrobce neoznámil. Rolls-Royce přece není nějaký obyčejný „convertible“!

Související články

Témata
11. 9. 2015 07:20
Rolls
Rolls prostě nemá alternativu.

A tenhle je přímo velkolepý.

Každý, kdo si řekne "radši bych si za ty peníze koupil to nebo ono " si musí uvědomit, že typický kupec takhle prostě uvažovat nemusí.

PS: postavte vedle tohoto auta Bentley Bentayaga...zdiskredituje se už sám
9. 9. 2015 21:24
baby rolls
Bez diskuze,
tohle bude nejhezčí vyráběný rolls,což je spolu s plánovaným otevřením pobočky v Praze další dobrá zpráva.Jsem zvědav jak se popasují s plánovaným konkurentem pro
Bentley Bentayga(který mě po designové stránce moc nepřesvědčil),snad to zvládnou lépe. :-)
9. 9. 2015 21:24
baby rolls
Bez diskuze,
tohle bude nejhezčí vyráběný rolls,což je spolu s plánovaným otevřením pobočky v Praze další dobrá zpráva.Jsem zvědav jak se popasují s plánovaným konkurentem pro
Bentley Bentayga(který mě po designové stránce moc nepřesvědčil),snad to zvládnou lépe.
Avatar - lukas06
9. 9. 2015 17:56
Zadní sedačky
Hádám, že budou podobné jako ve Wraithu, kde si je v testu (v autosalonu) chválili. Jasný není tam místa jako v limuzíně, ale hádám, že nouzové opravdu nebudou a nikdo na nich trpět nebude. A s tou spotřebou bych se u nich taky nebál! Opět odkážu na autosalon, kde jezdili výrazně pod papírovou hodnotou...tuším za 11 :-)
Avatar - dewill
9. 9. 2015 12:28
Blaho
Tady je svět ještě v pořádku >:D :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku