Rolls-Royce pracuje na elektromobilu. Říká se mu tichý stín
Tichý elektrický pohon dává v superluxusních automobilech smysl. Není tak vlastně divu, že Bentley chce do budoucna nabízet jen elektrovozy a Rolls-Royce takový model rovněž plánuje.
Nabídka elektromobilů se s rozvojem jejich techniky stále rozšiřuje a bude se dále rozšiřovat i v dalších letech. Zatímco třeba v oblasti supersportů je elektropohon rozporuplným řešením kvůli těžkým bateriím, v segmentu superluxusních aut kvůli své tichosti smysl dává. Není tak divu, že na elektromobilu pracuje i král luxusu, Rolls-Royce.
O přípravách elektrického Rollsu se hovoří už léta, v roce 2011 dokonce debutoval koncept elektroauta 102 EX, až nyní se však takový automobil skutečně rýsuje.
Jeho koncepce je zatím velkou neznámou, není zřejmé, zda půjde o tradiční limuzínu, nebo SUV, stejně tak ani datum nástupu na trh. „To je zatím tajemství. Samozřejmě to však bude zcela nový Rolls-Royce,“ prohlásil šéf automobilky Torsten Müller-Ötvös v rozhovoru pro Bloomberg Television, čímž naznačil, že půjde o samostatný model a ne derivát nějakého stávajícího vozu.
Už však zřejmě má své jméno, BMW, mateřská automobilka Rolls-Roycu si nechala registrovat označení Silent Shadow (tichý stín), který odkazuje jak na tichý pohon elektromobilu, tak na někdejší model Silver Shadow.
Z ústředí výrobce však zaznívají hlasy, že se elektrického Rollse nakonec dočkáme dříve, než se zprvu zamýšlelo. Mluvilo se o příchodu kolem roku 2030, dnes je reálnější jeho uvedení o pět let dříve.
Důvodem jsou nepochybně chystané přísnější emisní normy, u nichž stále není vyloučeno, že v Evropě do budoucna de facto znemožní klasické spalovací motory. Pravdou ale je, že se vyvíjí i samotná technika a zájem zákazníků.
Jestliže tak někdejší průzkum zákazníků v rámci lokálních prezentací dnes už deset let starého konceptu 102 EX objevil zájem o tichý pohon, ale kritiku nedostatečného dojezdu, dnes už by takový průzkum mohl dopadnout jinak. I kvůli tomu, že stále více klientů chce být považováno jako ekologicky smýšlející, a tak velké spalovací motory nahrazují elektromotory.
„Elektrifikace perfektně zapadá k Rolls-Roycu - jeho točivý moment, jeho supertichost. Nejsme známí řvoucími hlasitými motory a zvuky výfuků, a to je velká výhoda,“ vysvětluje Müller-Ötvös, proč se elektropohon ke značce vlastně hodí.
Na druhou stranu v Rolls-Roycu dobře vědí, že jsou konzervativně smýšlející značka. A tak zatímco konkurenční Bentley chce do roku 2030 nabízet výhradně elektromobily, v Rolls-Roycu zatím žádné takové rozhodnutí nepadlo.