Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Romano Artioli a jeho příběh. Připomeňte si, jak postavil na nohy slavnou značku Bugatti

Mirek Mazal Mirek Mazal 12. 9. 2020 • 04:17
87
Zobrazit náhledy (87)
Romano Artioli Romano Artioli Romano Artioli Romano Artioli Romano Artioli Romano Artioli Romano Artioli Romano Artioli Romano Artioli Romano Artioli Romano Artioli Romano Artioli Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110

Jeden muž z předměstí Modeny dokázal ovlivnit bytí či nebytí automobilky produkující nejrychlejší auta planety. Těžký úkol z vlastního přesvědčení, o to větší si zaslouží uznání.

„Romano Artioli žije historii Bugatti. Díky jeho netrpělivému úsilí a díky jeho rukám byla naše značka oživena do moderní doby. Je mi skutečně ctí ho zde v Molsheimu přijmout,“ uvedl návštěvu mimořádně vzácného hosta prezident Bugatti. Stephan Winkelmann oprávněně nešetřil chválou, protože v sídle automobilky přijal možná nejdůležitější osobu znovuzrození slavného výrobce extrémních aut.

Téměř definitivní krach odvrátil jeden muž

Osudový zachránce Romano Artioli udržel na světě značku Bugatti. K autům měl blízko od narození, poprvé spatřil světlo světa 5. prosince 1932 ve městě Moglia vzdáleném pouze půl hodiny jízdy autem od Modeny. Region plný automobilového ovzduší položil základy zájmu o motorismus, který se vytříbil po přestěhování do Bolzana.

Na severu země Artioli kompletně podlehl kouzlu spáleného benzínu a rotujících ozubených kol. Zájem o auta v ryzí podobě podporoval čtením přípravné literatury do autoškoly, proto nebylo složité vybírat další směřování studia. Znalý mládenec pokračoval na univerzitu v oboru strojírenství a technologie.

Absolvováním vysoké školy nastal ideální čas přetavit odkoukané, vyčtené a naučené postřehy do reálného byznysu. Strojař tělem i duší spustil fungování profesionální opravny válkou zničených aut a s fascinací sobě vlastní obdivoval nestandardně pokrokové kvality značky Bugatti. Opravy francouzských modelů byly vždy svátkem a technickým absolutoriem v jednom, Romano odváděl svoji práci, a přitom se inspiroval poctivými produkty z Molsheimu.      

Francouzské město věrné automobilce se v roce 1947 zahalilo do smutku, když zemřel zakladatel podniku Ettore Bugatti. Od osudného roku 47 upadala vrcholná prestiž firmy Bugatti a trvalo osm let do úplného zastavení výroby. Obdivovatel Artioli nemohl přenést přes srdce krach výjimečné továrny, která neměla obdoby. Ve slabé chvilce truchlení projevil gentlemanský charakter a slíbil si záchranu produkce krásných křižníků jako v dobách největší slávy dvojice Type 41 Royale a Type 57 Atlantic.

Záchranná mise

Vzestup a pád společnosti Bugatti je příběhem nesmírných ambicí, neutuchající vytrvalosti, bezmezné vášně, a nakonec i špatného osudu. Patriarcha a v reálu italský automobilový podnikatel Romano Artioli neúnavně pracoval celá čtyři desetiletí, aby uskutečnil svůj tajný slib o oživení historické francouzské značky. Záchrannou misí chtěl mimo jiné uctít památku vizionářského zakladatele a životního vzoru jménem Ettore Bugatti.

Artioli našel způsob resuscitace Bugatti prostřednictvím shromažďování potřebného kapitálu. Bohaté zdroje příjmu objevil v importu zahraničních vozidel, do Itálie svážel nejčastěji Suzuki a Maruti. Déle jak dvě dekády vévodil špici dovozců, hnán vlastním slibem obsadil dealerskou síť asijských aut v Itálii a marketingová strategie počítala s rozšířením prodejen i za hranice apeninské republiky.

Dlouholetá příprava na zázrak vygradovala vyjednáváním s francouzskou vládou o koupi ochranné známky Bugatti. Dvouleté diplomatické techniky vedly k úspěšnému investičnímu tahu, přestože se Francouzi báli zvětšeného vlivu Italů, uznali Artioliho argumentaci a v říjnu 1987 byla konečně založena vysněná společnost Bugatti Automobili S.p.A.

Vysněný okamžik neboli revoluční zlom pro existenci Artioliho i Bugatti předcházel nekonečné práci. Po administrativním boji byly okamžitě zahájeny práce na avantgardní továrně v modenské provincii Campogalliano, kde začali působit špičkoví designéři a inženýři jako Paolo Stanzani, Nicola Materazzi a Marcell Gandini. Elita automobilového průmyslu byla zlákána k výrobě technologicky nejpokročilejších superaut planety.

Sebevědomé vize zachráněné automobilky přinášely vysoká očekávání veřejnosti i odborníků, potvrzením nejvyšších kvalit byl vzápětí model Bugatti EB110. Neobyčejně pohledný, technicky vyspělý a rychlý supersport osazený 3,5litrovým dvanáctiválcem se čtyřnásobným přeplňováním. Dvoumístné kupé už tehdy excelovalo na podvozku z uhlíkových vláken používaných v leteckém a kosmickém oboru. Trumf znovuzrozené značky uháněl rychlostí až 336 km/h, což bylo u nedávno krachující výrobny nadpřirozený jev.

Nízko stavěný vůz byl uveden v Paříži k 110. výročí narození Bugattiho, z toho plyne název (E = Ettore, B = Bugatti, 110 = narozeniny). Kritici marně hledali chyby, naopak chválili závratný výkon 412 kW (560 koní) plus 611 Nm a líbily se bezkonkurenční úrovně kultivovanosti a praktičnosti stroje.

Pozitivní ohlas byl přesto málo, negativní faktory mimo kontrolu Artioliho zmařily úspěch vzkříšené společnosti. Nejhorším činitelem se staly globální hospodářský pokles a údajně průmyslová sabotáž řešena v celostátních médiích. Romano se snažil udržet firmu v chodu pomocí obchodních experimentů, například si pořídil značku Lotus, ale i tu později prodal bez šance ustálit tíživou finanční situaci. Stihl vyprodukovat jen model Elise pojmenovaný po vnučce. Mezitím v Campogallianu dělníci vyrobili pouze 115 kusů EB110 a 23. září 1995 byla továrna uzavřena. Věhlasné uskupení Bugatti Automobili dostihl konkurz. 

Po krachu se Bugatti ujal koncern

Dnes 87letý Artioli dělí svůj čas mezi kancelář v Lyonu a rodinný dům v italském Terstu. Stále vitální stařík neúnavně vyjadřuje hněv a smutek kvůli náhlému konci Bugatti. Bezmoc doplněná hrdostí je pochopitelná, přesto podnikavec radostně sleduje, jak si svět pomalu připomíná pětisetkoňovou raritu a tehdy bezprecedentní technickou dokonalost zbytečně opomíjeného superauta z Itálie.

Potěšení Artiolimu částečně způsobuje také obnovení produkce nejlepších aut planety. Vládu nad Bugatti převzali Němci a firma se vrací na výsluní i za pomoci navázání na nedokončené původní projekty Bugatti Automobili S.p.A. Koncern VW vyšel z převratných myšlenek poctivého zachránce značky, který stvořil EB110 inspirující pozdější Veyron. Šestnáctiválcový hypersport definitivně stvrdil legitimní působení značky Bugatti na trhu, za postavení na nohy ovšem navždy vděčí italskému rodákovi z předměstí Modeny.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud