Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Land Rover Discovery 4: Disco 2010 v New Yorku

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Land Rover přichystal pro autosalon v New Yorku osvěžený model Discovery, tentokrát s číslem 4.

Na americkém trhu ponese novinka název LR4, v Evropě zůstane tradiční jméno Discovery. Ač Land Rover prezentuje Discovery 4 jako novou generaci, jedná se o facelift trojky. Změnil se ovšem nejen vzhled, ale i technika.

Zásadní novinku najdeme pod kapotou. Je jí nový třílitrový motor TDV6. Jak již název napovídá, jedná se o přeplňovaný vznětový vidlicový šestiválec, který nahrazuje dřívější agregát stejné konfigurace s objemem 2,7 litru. Nový motor, který Land Rover vyvinul společně s Jaguarem, poskytuje 180 kW (245 k) a 600 Nm ve 2000 min-1, otáčky u největšího výkonu zatím výrobce neudává. Jen pro srovnání – starší agregát měl 140 kW ve 4000 min-1 a 440 Nm v 1900 min-1. Je-li nový motor vybaven filtrem pevných částic, pak splňuje emisní normu Euro 5. Nejvýznamnější konstrukční změnou jsou ovšem dvě paralelní turbodmychadla. První větší se používá častěji (v nižších otáčkách), druhé menší se uvádí v činnost, je-li potřeba více výkonu. Samozřejmostí je třetí generace systému common-rail s piezoelektrickými vstřikovači.

Šestistupňová samočinná převodovka ZF HP-28 přenáší sílu motoru na obě nápravy, přičemž jsou u ní sníženy ztráty v hydraulickém měniči točivého momentu. Land Rover Discovery 4 si v kombinovaném provozu dle údajů automobilky žádá 9,3 l/100 km, což je vzhledem k rozměrům vozidla celkem zajímavý údaj.

Překonstruované je také zavěšení s novými tlumiči, Discovery má též snížené těžiště. Posilovač řízení byl upraven tak, aby se zlepšila zpětná vazba zejména ve středové poloze volantu. Brzdy byly po úpravách převzaty z Range Roveru Sport, vpředu najdeme vrtané kotouče s průměrem 360 mm a dvoupístkovými třmeny, vzadu jsou o 10 mm menší kotouče. Nový Discovery disponuje také varovným světlem, které se rozsvítí vždy, kdy je potřeba prudce zabrzdit.

Elektronický systém pohonu všech kol, který Land Rover nazývá Terrain Response, byl také optimalizován. Disponuje voličem režimů, který zahrnuje běžnou jízdu a další 4 režimy. Upraven byl zejména režim jízdy v písku, neboť na něm ztrácejí terénní vozy nejvíce výkonu. Disponuje proto systémem sand launch control. Řízení trakce omezí protáčení kol tak, aby se do písku nezahrabala. Samozřejmostí je také již delší dobu používaný Hill Descent Control (asistent pro sjíždění prudkých svahů), tentokrát doplněný o Gradient Release Control. Tento elektronický pomocník má na starosti brzdový pedál, pokud jej řidič uvolní, systém ještě nějakou dobu brzdí plným tlakem, aby zamezil případným problémům, a poté jej zmírňuje. Aktivuje se automaticky.

Zvenčí se nový Discovery 4 liší od předchozí trojky změněnou maskou a aerodynamicky optimalizovaným předním nárazníkem, v předních i zadních světlometech najdeme diody. Kola můžou být devatenáctipalcová se sedmi nebo devíti paprsky, za příplatek budou o palec větší desetipaprsková. Změnil se také interiér, který může být až sedmimístný. Kruhový ovladač systému Terrain Response se přesunul na přední část středové konzoly. Nový je také volant, na kterém jsou soustředěna tlačítka tempomatu a audio systému. Ten samozřejmě disponuje konektory pro externí zvuková zařízení, jak USB, tak i pro iPod. Změnou prošla i sedadla, osvětlení vnitřku vozu také obstarávají světelné diody. Součástí přístrojové desky je i pětipalcový displej, který zobrazuje potřebné informace o vozidle a může sloužit i jako výstup navigace. Při parkování rozměrného Land Roveru pomohou kamery, při tažení přívěsu přijde vhod Towing Assist, ke vstupu do vozu pak nepotřebujete klíčky, stejně jako k nastartování motoru, k němu slouží pochopitelně tlačítko.

Podrobnější technické údaje zatím Land Rover neuvádí, dostupná je pouze hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,6 s. Na americkém trhu se bude prodávat model LR4 výhradně s pětilitrovým vidlicovým osmiválcem, který nahrazuje předchozí agregát objemu 4,4 litru a poskytuje výkon 280 kW.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Avatar - kolmar
9. 4. 2009 23:26
Re: Doba se asi fakt mění
doba sa meni, lebo si to ziada trh. Ja off road od malicka uznaval, no ked som zacal jazdit a ked jazdim, tak cuduj sa svete, nikdy by som nepovedal, no to SUV by mi fakt vyhovoalo najviac, kedze na 2 kary asi mat nebudem nikdy... Ale aj dnes je u nas hromada pracantov do tazkeho terenu, len sa im nik nevenuje tak ako modnym autam, ale je ich stale dost... :-!
Avatar - kolmar
9. 4. 2009 23:23
Re: LOL
skus sa aspon raz pozriet na stareho sporta bez promile v krvi a zistis, ze s tou maskou ma asi tolko spolocneho ako koza s tavou... nic v zlom ale fakt. Iny otien, iny pocet rebier, RRS mal dierkovane, tu su dierky vecsie a ovalne... nic neni zhodne!!!!!!!
9. 4. 2009 16:10
Doba se asi fakt mění
I když to není nová generace, ale jen facelift, tak bych čekal větší počet příspěvků, je vidět, že doba "módnosti" SUV pomalu končí (já vím, Discovery není SUV, ale offroad, ale myslel jsem to v širších souvislostech, specialisté prominou), ekonomická krize bude pro vlnu zájmu o ně asi onen pověstný poslední hřebíček. To že SUV nebudou módní je mi celkem fuk (X6 M a spol. mi chybět nebudou), ale doufám, že se udrží off-road segment v Evropě alespoň v tom rozsahu, v jakém vždy existoval i v minulosti. No uvidíme!
Avatar - Loptos
9. 4. 2009 15:25
LOL
Urobili novy sport a staru masku dali na novy discovery >:D
Avatar - masO
9. 4. 2009 14:08
Re: ceny
neodpověděl sis sám tou poslední větou ? ;-)